lördag, december 06, 2025

Kollektivtrafikens svagheter i praktiken



God morgon, lördag.

Veckan har varit lång. Resor, arbete och allt det där som ska hinnas med däremellan. Tröttheten är tydlig i dag, inte bara i kroppen utan också i själva tålamodet.

Under veckan har jag påpekat problemen med reseplaneraren, både här och på andra sociala plattformar. Jag har även skickat in en formell klagan till Västtrafik. Det borde vara tillräckligt tydligt, men ändå finns det personer som menar att jag skulle ha uttryckt något helt annat någon annanstans. Det är en märklig situation. Hade jag skrivit något ytterligare, hade jag också stått för det. Transparens är ingen svår princip.

Resandet har samtidigt gjort bristerna i kollektivtrafiken mer än uppenbara. Informationen är knapphändig och ofta motsägelsefull. Skyltningen brister på flera platser och högtalarutropen är antingen för svaga eller så otydliga att de knappt går att uppfatta. För den som är beroende av tydlig vägledning är det här inte småsaker – det är grundläggande funktioner som inte får fallera.

Det skapar en stress som är helt onödig. När man står på en hållplats och inte vet om man är på rätt plats, eller sitter på ett tåg utan att höra nästa station, blir resandet en gissningslek. Och när detta upprepas dag efter dag blir det tydligt att problemet inte ligger hos resenärerna.

Det här är inte klagomål i vanlig mening. Det är en saklig redovisning av hur systemet fungerar – eller inte fungerar. Och det väcker frågor om tillgänglighet. Jag tänker på dem som har ännu svårare att orientera sig än jag. För dem blir dessa brister inte bara störande, utan direkt hindrande. Vi pratar om människor som riskerar att hamna fel, missa sin resa eller helt enkelt låta bli att resa för att osäkerheten är för stor.

Det borde inte vara så här. Det är rimligt att kräva att den information som resenärer är beroende av faktiskt fungerar. Det handlar inte om lyx. Det handlar om grundläggande tillgänglighet och ansvar.

Det är hög tid att detta tas på största allvar – och att slarvet upphör.



9 kommentarer:

Anonym sa...

Skaffa en bil eller cykla då! Gnäller värre än en 3 åring. Pinsamt! Varför cyklar du inte? Kör bil? Lat? Vill bara sitta med och få skjuts?

Anonym sa...

Du har ju byggt upp ditt liv på västtrafik. Helt fixerad! Bittra människa. Sköt dina räkningar istället och sluta bete dig illa mot folk.

Anonym sa...

Nu gnäller du på västtrafik igen. Du måste alltid ha med någon som kör dig eller håller dig i handen. Du kräver mycket men ger inget igen med ditt gnäll. Det är din bekvämligheten som lyser igenom.

Gullans svårigheter med Dyslexi sa...


---

**Svar på anonyma kommentarer:**

Jag ser att flera av er föreslår bil, cykel eller andra alternativ som om det vore en enkel lösning. Det förändrar dock inte själva sakfrågan: när ett offentligt system som många är beroende av inte fungerar, påverkar det resenärer oavsett vilka andra möjligheter de personligen har.

Att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig och fungerande är en rimlig förväntan. Det handlar inte om lathet eller bekvämlighet, utan om att reseplanerare, skyltning och utrop faktiskt ska ge korrekt och tydlig information. När de inte gör det skapas onödig stress och osäkerhet, inte bara för mig utan för alla som använder tjänsten.

Kommentarer som går in på personangrepp, ekonomiska antaganden eller spekulationer om mitt liv är inte relevanta för diskussionen. De förklarar inte bort bristerna som påtalats och de bidrar inte till någon lösning. Jag håller mig till sakfrågan och beskriver konkreta problem som påverkar resenärer dagligen.

Det är inte ”fixering” att lyfta systemfel. Det är att kräva att grundläggande funktioner ska fungera som avsett — något som borde vara självklart i en välfungerande kollektivtrafik.

Min kritik är riktad mot Västtrafiks tjänster och information, inte mot enskilda personer. Jag förväntar mig därför samma nivå av saklighet i återkopplingarna, utan personliga slutsatser eller antaganden.

---

Anonym sa...

Du kräver mer skyltar och annat skriver du men du kan ju inte läsa dom. Ingen logik i dina texter.

Anonym sa...

Sluta tjata om din buss. Människor är inga robotar. Vågar knappt föreställa mig hur du beter dig om maten på en restaurang blir 5 min sen. Bitter är du på allt. Usch!

Anonym sa...

Tycker västtrafik fungerar bra. Aldrig haft krångel. Nån gång kanske men inget som tar upp hela mitt liv. Finns viktigare saker att lägga tid på.

Gullans svårigheter med Dyslexi sa...



---

**Svar på nya anonyma kommentarer:**

Att efterfråga bättre skyltning och tydligare information är inte motsägelsefullt. Kollektivtrafiken ska fungera för alla resenärer, även för dem som har läs- och skrivsvårigheter eller andra hinder. Tillgänglighet handlar inte om att alla ska vara likadana, utan om att systemen ska vara utformade så att de fungerar för så många som möjligt. Det är just därför tydlighet behövs.

Att jämföra kollektivtrafikens brister med restaurangbesök är inte relevant. Det här handlar om ett offentligt system som många är beroende av för att ta sig till arbete, vård, skola och andra vardagsfunktioner. När informationen fallerar drabbar det resenärer direkt. Kritik mot detta är inte ”bitterhet”, utan en nödvändig påpekande av ansvar.

Jag förstår att vissa upplever att Västtrafik fungerar bra för dem. Det förändrar inte att många andra möter återkommande problem. Olika erfarenheter kan existera samtidigt. Poängen är att när ett system brister för en betydande grupp människor, då finns det anledning att påtala det — även om någon annan inte har samma upplevelse.

Det här handlar inte om att lägga ”hela livet” på kollektivtrafiken, utan om att göra resandet tryggare och mer förutsägbart för alla som använder det. Sakfrågan kvarstår oavsett vilka personliga omdömen som uttrycks.

---

Anonym sa...

Eller så är det du som läser fel och blandar ihop som med allt annat kaos du själv skriver att du ställer till med. Tar fel varor, saker som går sönder osv.