fredag, januari 10, 2025

Svårt att Komma Igång efter Ledigheten

 


Att börja om efter ledigheten har varit riktigt svårt. Det känns som om hjärnan fortfarande är på "semesterläge", och det är svårt att fokusera. Idag är sista arbetsdagen innan helgen, och jag ser fram emot att få besök av en vän som kommer och hälsar på. Det ska bli riktigt mysigt!

En sak som verkligen hjälper mig att koppla av är att försvinna in i en bra bok. Just nu lyssnar jag på Isguden av Mons Kallentoft, och jag måste säga att den har fångat mig totalt! Boken är en del av serien om Malin Fors, en kriminalinspektör med både styrkor och svagheter som gör henne otroligt intressant att följa. Den här gången handlar det om ett mord som verkar kopplat till nordisk mytologi, och Kallentoft bygger skickligt upp spänningen med kalla, råa miljöer och komplexa karaktärer.

Det är något speciellt med hans sätt att skriva – orden känns nästan poetiska, samtidigt som de bär på en mörk underton. Man kan nästan känna kylan, både i vädret och i människors handlingar. Jag uppskattar också att han går på djupet med karaktärernas psykologiska utveckling, vilket gör historien ännu mer fängslande.

En stor del av upplevelsen är också tack vare uppläsaren, Mallika Giarimi. Hon har en sådan fängslande röst, och sättet hon läser på gör varje scen levande. Jag tycker det är så mycket mer givande att lyssna på en bok med en mänsklig uppläsare – det ger något extra som en digital röst aldrig kan ersätta.

Jag märker att jag har svårt att släppa boken. Jag vill hela tiden veta vad som händer härnäst och hur mysteriet ska lösas. Är det bara jag som fastnar så här i en bok ibland?

Vad Händer Egentligen?

Nu är det fredag, och helgen närmar sig. Jag måste ändå ta reda på vad habibi höll på med häromnatten. Ibland blir jag så nyfiken på hans små äventyr, och det kanske blir en del av våra samtal i helgen.

Vad läser eller lyssnar du på just nu? Har du någon bok som gripit tag i dig på samma sätt?




Inga kommentarer: