God morgon lördag 🌞
Jag tänkte dela några tankar kring dyslexi och högre studier, något som jag själv reflekterat över många gånger.
För oss som har läs- och skrivsvårigheter, eller dyslexi, är det viktigt att förstå att svårigheterna inte försvinner – de är bestående. Det betyder inte att vi är mindre kapabla, utan att vi behöver anpassningar och verktyg för att lyckas. Själv har jag gått hela grundskolan och gymnasiet och klarat mig rätt bra, men när det kommer till högskolan dyker nya utmaningar upp.
En sak som jag verkligen ifrågasätter är kravet på en logopedutredning som inte får vara äldre än fem år för att få rätt till stöd. Det är både kostsamt och tidskrävande att göra en ny utredning, särskilt för en student som redan kämpar med ekonomin och studielånen. Varför räcker det inte att dyslexin redan är dokumenterad? Dyslexi är ju inte något man "växer ifrån" eller kan "reparera".
Men även om svårigheterna är bestående, så finns det mycket vi kan göra för att förbättra våra möjligheter att lyckas. Jag brukar tänka att vi har en verktygslåda som vi fyller med det vi behöver för att klara vardagen och studierna. Verktygen kan vara hjälpmedel som läs- och skrivappar, talsyntes, talböcker och till och med stöd från Taltjänst.
Det är viktigt att inte känna sig ensam i detta. Att våga prata med högskolan och andra myndigheter om vad man behöver kan göra stor skillnad. Men samtidigt tycker jag att systemet borde bli mer flexibelt och stödjande. Vi ska inte behöva betala dyra pengar för en ny utredning bara för att bevisa något vi redan vet.
Jag hoppas att högskolor och andra utbildningsinstanser snart inser vikten av att göra det lättare för alla, oavsett bakgrund eller förutsättningar, att lyckas i sina studier. Det borde vara en självklarhet!
Vad tycker du? Har du egna erfarenheter eller tips på verktyg som hjälpt dig? Dela gärna med dig – vi kan alla lära av varandra!
Trevlig lördag! ☀️
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar