söndag, januari 12, 2025

När enkelhet blir magiskt


Vilken härlig helg!

Den här helgen har verkligen varit något extra. Min vän kom redan i fredags, och vi inledde kvällen med en mysig stund över en kopp te och rostat bröd. Det är fantastiskt hur något så enkelt kan kännas så speciellt när man delar det med någon man tycker om. Vi satt länge och pratade om allt mellan himmel och jord – timmarna bara flög förbi.

På lördagsmorgonen njöt vi av en lyxig frukost med gröt, ägg och kaffe. Jag älskar att starta dagen lugnt, särskilt när jag har någon att dela den med. Det finns något magiskt med att sitta vid frukostbordet och känna att tiden står stilla en stund.

Efter frukosten tog vi en promenad, trots att vädret var lite grått. Den krispiga januarluften fyllde oss med energi, och det är alltid uppfriskande att röra på sig, även om det är kallt. När vi kom hem igen tände vi ljus och värmde oss med en kopp kaffe – den perfekta pausen innan kvällen tog vid.

Lördagskvällen spenderades hos vänner, och det blev en riktig fest för smaklökarna! Hemlagad mat, skratt och härliga samtal fyllde rummet med värme. Jag uppskattar verkligen de där stunderna när gemenskapen känns så självklar och glädjen är på topp.

En söndag i lugnets tecken

Söndagen började stillsamt, precis som jag tycker att den ska. Efter en enkel frukost vid köksbordet tog vi en promenad runt området. Det var iskallt, men den friska luften gjorde underverk för både kropp och själ. Jag tycker alltid att det känns skönt att få röra på sig lite innan man fortsätter dagen.

Till lunch lagade jag potatismos och julköttbullar – en riktig favorit! Jag har en liten tradition när jag gör potatismos: jag kokar alltid en lök tillsammans med potatisen. Det är en sådan enkel detalj, men den gör en otrolig skillnad för smaken. Att sedan få dela måltiden med någon annan gjorde det ännu bättre, precis som alltid.

Efter lunch blev det en stunds avkoppling med en bok och katten spinnande i mitt knä. Jag läser just nu Isguden av Mons Kallentoft, och jag är helt fast i historien. Det är den perfekta boken för en stilla och kall söndag.

Nu är det dags att plocka ihop och förbereda mig för en ny arbetsvecka. Även om helgerna ibland känns för korta, är jag så tacksam för allt fint som den här helgen har bjudit på. Små stunder av glädje, gemenskap och lugn gör verkligen livet rikare.

Hoppas att ni också har haft en fin helg och fått tid att njuta av det som gör er glada. ❤️





Inga kommentarer: