Det känns som att dagarna bara flyger förbi. Redan snart helg igen, och jag undrar var veckan egentligen tog vägen. Ibland känns det som om man bara springer runt i samma cirkel – jobb, hem, sova – och så börjar allt om igen. Men idag gjorde jag något annorlunda.
Jag tog med mig en väninna och vi bestämde oss för att bara ta det lugnt och njuta av dagen. Vi strosade runt i köpcentrumet, gick från butik till butik utan något egentligt mål. Ibland är det skönt att inte ha någon plan, bara låta sig själv följa med i stunden.
Efter en stund slog vi oss ner på ett café. Det blev en lång fika, där kaffet var varmt och samtalen ännu varmare. Vi pratade om allt – gamla minnen, saker vi oroat oss för och sånt vi ser fram emot. Det är märkligt hur ett enkelt samtal kan få det att kännas som att världen stannar upp lite.
Det var som om alla bekymmer som funnits i bakhuvudet plötsligt inte kändes lika tunga längre. Ibland behöver man verkligen påminnas om hur viktigt det är att stanna upp och ta hand om sig själv.
När vi satt där och skrattade kände jag hur skönt det var att bara få vara i nuet. Det är så lätt att fastna i tankar om det som varit eller stressa över det som ska komma, men just idag släppte jag taget om allt det där. Jag tror att vi alla behöver fler sådana här stunder – små pauser från vardagen som får oss att må lite bättre.
När vi gick därifrån kände jag mig lättare i hjärtat. Livet är inte alltid enkelt, men det finns ljusglimtar som gör att man orkar lite mer.
Nu ser jag fram emot helgen. Kanske blir det fler fikastunder eller något annat som får mig att må bra. Just nu känns det i alla fall som att jag har hittat en liten bit av lugnet – och det är mer än nog. 💛
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar