Det är måndag morgon och jag har satt igång med städningen. Nyår närmar sig och i år kommer det främmande hem till mig för att fira. Det känns roligt att få bjuda in, men det innebär också att jag vill ha ordning och reda hemma. Städning är inte alltid min favoritsyssla, men när jag vet att gäster är på väg så får jag den där extra energin.
Jag har börjat plocka undan i vardagsrummet och dammtorka hyllorna. Det är något speciellt med att göra rent och förbereda för något festligt. Små ljuslyktor har jag ställt fram och jag funderar på om jag ska sätta upp någon extra dekoration inför nyårsafton.
Snart ska jag åka och handla mat. Jag tänker satsa på en buffé med lite plockmat, det brukar vara uppskattat och enkelt att förbereda. Kanske blir det några små snittar, en god gratäng och något sött till efterrätt. Dessutom måste jag fylla på med bubbel – nyår är ju ändå nyår!
Det känns faktiskt ganska mysigt att ha lite planering och fix att se fram emot. Även om det blir en del jobb innan allt är klart, så ser jag fram emot att få fira in det nya året tillsammans med människor jag tycker om.
Nu är det dags att fortsätta städningen innan jag ger mig iväg till affären. Jag hoppas på att hitta lite inspiration till nyårsmenyn medan jag går bland hyllorna. Kanske blir det något nytt och spännande i år.
Hur förbereder ni er inför nyår? Är det någon annan som också har börjat städa och planera?

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar