onsdag, december 04, 2024

Onsdagens kaos – att hantera tid och planering med dyslexi

 


Onsdagar är alltid en utmaning för mig. Det känns som om veckan är mitt i en röra, och jag försöker febrilt få ihop allt. Att leva med dyslexi gör det här extra knepigt, särskilt eftersom jag har svårt med både tidsuppfattning och planering.

En sak jag verkligen tycker är jobbigt är när saker kräver många moment eller byten. Det kan vara allt från att åka kollektivt med flera byten till att ha en arbetsdag full av olika uppgifter och tider. För mig är det svårt att veta hur lång tid varje sak faktiskt kommer att ta, och det skapar en stress som ibland känns helt överväldigande. Jag vill bara att saker ska vara raka och enkla, så att jag slipper känna mig vilse i tidskaoset. Som tur är behöver jag bara ta en buss när jag ska någonstans, men jag vet ändå inte riktigt hur lång tid bussresan tar. Det gör att jag ofta känner mig stressad, även om det egentligen borde vara enkelt.

Idag hoppas jag att det blir lite lugnare. Jag försöker tänka på hur jag kan göra vardagen enklare för mig själv. Kanske handlar det om att planera in extra tid för allt, även om jag vet att det ibland är lättare sagt än gjort. Eller att undvika situationer där jag måste byta för många gånger – både bokstavligt och bildligt.

Det är lätt att känna sig frustrerad när något som verkar enkelt för andra blir en stor grej för mig. Men jag försöker påminna mig själv om att jag gör mitt bästa och att det faktiskt är helt okej att behöva lite mer tid och struktur.

Jag vet att jag inte är ensam om att känna så här. Att leva med dyslexi handlar inte bara om att läsa och skriva, utan om att navigera livet med utmaningar som många andra kanske inte ens tänker på. Men varje dag lär jag mig något nytt – om mig själv, om mina strategier och om vad som faktiskt funkar för mig.

För er som också kämpar med att få tiden att gå ihop – hur gör ni? Har ni några knep för att minska stressen och få vardagen att flyta bättre? Jag tar tacksamt emot era tips, för jag vet att det här är något jag behöver jobba med varje dag.


Inga kommentarer: