onsdag, oktober 02, 2024

PIRLS-resultaten visar på vikten av att stärka elevernas läsförmåga



 Presenterades resultaten av den internationella studien PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), som undersöker läsförmågan och attityder till läsning hos elever i årskurs 4. Tyvärr visar studien att läsförmågan bland svenska elever har försämrats sedan den senaste undersökningen. Detta är ett bekymmersamt resultat som sätter ljuset på en av våra mest grundläggande utmaningar inom utbildningssystemet – att säkerställa att elever får med sig den läsförmåga som krävs för att lyckas i skolan och livet.


IRLS-resultaten – en varningssignal

PIRLS-studien ger en tydlig signal om att svenska elever halkar efter när det gäller läsning. Detta är inte bara ett problem för elevernas kunskapsutveckling utan även för deras självkänsla och framtidsutsikter. Att kunna läsa och förstå texter är en förutsättning för lärande inom alla ämnen, och om elever redan i de tidiga skolåren har svårt att läsa, påverkar det deras hela skolgång negativt. 


### Regeringens fokus på läsning

För regeringen är förbättrad läsförmåga ett prioriterat område. Läskunnighet är en nyckelkompetens som lägger grunden för all annan inlärning. Därför har regeringen redan vidtagit flera åtgärder för att höja läsförmågan hos elever. En av dessa insatser är att satsa på fler och bättre läromedel, med en investering på 685 miljoner kronor under 2023 för att skolhuvudmännen ska kunna erbjuda material som hjälper eleverna att utveckla sin läsning. Dessutom har ytterligare 43 miljoner kronor avsatts för att stärka barns språk-, läs- och skrivutveckling.


Lärare och skolor i nyckelrollen

Även om regeringen har tagit initiativ för att förbättra läsförmågan är det i klassrummen som den verkliga förändringen sker. Lärare har en nyckelroll i att skapa en positiv attityd till läsning och ge eleverna den undervisning och det stöd de behöver. Skolorna måste prioritera grundläggande färdigheter och erbjuda lästräning som bygger på beprövade metoder. Lärarna behöver också få rätt stöd och fortbildning för att kunna ge sina elever den bästa möjliga läsundervisningen.


# Att främja en positiv attityd till läsning

Förutom undervisningens kvalitet är elevernas attityd till läsning en viktig faktor för deras framgång. PIRLS-studien visar även på förändringar i hur elever ser på läsning. Det är därför viktigt att både skolan och hemmet samverkar för att skapa en miljö där läsning blir en naturlig och rolig del av vardagen. Föräldrar och andra vuxna kan spela en stor roll genom att läsa tillsammans med barnen, uppmuntra dem att upptäcka olika typer av texter och skapa en kultur där läsning är något positivt.


 Sammanfattning

De senaste PIRLS-resultaten är en påminnelse om att svensk skola står inför stora utmaningar när det gäller att säkerställa att elever utvecklar tillräcklig läsförmåga. Regeringen har vidtagit viktiga åtgärder, men det krävs ett gemensamt engagemang från både skolan och hemmet för att vända trenden. Att satsa på barns läsning är att investera i deras framtid – och i vårt gemensamma samhälle.







Detta produceras på regeringens hemsida Publicerad
 16 maj 2023
ni kan läsa mera från https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/05/internationell-studie-visar-att-lasformagan-sjunker-hos-svenska-elever/







pulicerad

 16 maj 2023

läds merhttps://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/05/internationell-studie-visar-att-lasformagan-sjunker-hos-svenska-elever/

Inga kommentarer: