tisdag, september 17, 2024

Hösten och astman – en utmaning varje år

 


**Hösten är här igen, med sin friska luft och sina färgsprakande träd.** För många är det en tid att njuta av promenader i den klara luften, koppla av och beundra naturens skiftningar. Men för mig är höstmånaderna inte alltid så enkla. Jag kan må så otroligt bra ena dagen, för att nästa dag känna mig totalt orkeslös. Min astma har en förmåga att sätta käppar i hjulet just nu.


**Kylan och fukten i luften verkar trigga något i kroppen.** Andningen blir tyngre, bröstet känns som om det drar ihop sig, och det är svårt att bara vara i stunden. Vissa dagar känns det som om jag får kämpa extra hårt för att bara kunna andas ordentligt.


**Jag försöker dock att inte låta astman ta över helt.** Jag har lärt mig att ta hand om mig själv på olika sätt när det känns som jobbigast. Det handlar om att lyssna på kroppen, vila när det behövs och använda mediciner på rätt sätt. Jag försöker också hitta små stunder av glädje och lugn, även när andningen inte är på topp.


**Hösten är en tid för reflektion.** Även om det inte alltid är lätt med min hälsa, försöker jag fokusera på det positiva. För varje tung andning finns det ändå ljusglimtar att hålla fast vid.


**Att växa tillsammans digitalt.** Det är fascinerande hur mycket tekniken har förändrat vårt sätt att kommunicera och samarbeta. Kvällens inspirationskväll med Dyslexiförbundet via Zoom är ett perfekt exempel på detta. Att kunna ansluta människor över hela Sverige för att dela med sig av erfarenheter och kunskaper utan att lämna våra hem är inget annat än revolutionerande. Det bryter ner geografiska barriärer och skapar en gemenskap baserad på gemensamma intressen och mål snarare än fysisk närhet.


**Framtiden ser ljus ut.** Med varje möte och varje ny kontakt känns det som att vi breddar vårt nätverk och fördjupar vår förståelse för dyslexi och andra lärande utmaningar. Det ger hopp om att vi kan göra verklig skillnad. Även om kvällarna ibland är fyllda med tekniska problem eller utmaningar med att hålla alla engagerade online, är varje steg framåt viktigt. Jag ser verkligen fram emot att se hur vårt arbete fortsätter att utveckla och forma den support som erbjuds till dem som behöver det mest, och att bygga starkare, mer inkluderande gemenskaper över hela landet.


---



Inga kommentarer: