tisdag, april 16, 2024

Flexibilitet i vardagen: När Planen Går På Katten

Att ha en plan och strukturera din dag kan verkligen göra skillnad, speciellt när det kommer till att förbereda måltider i förväg. Idag var en dag när jag inte hade den där planen på plats, och det resulterade i en lite mer stressig lunchtid än jag hade önskat.

Efter att ha spenderat morgonen på andra sysslor kände jag mig lite överraskad när jag insåg att jag inte hade fixat lunchlådorna på kvällen som jag brukar göra. Så där stod jag, mitt på dagen, med en tom mage och en tom plan för vad jag skulle äta till lunch.

Men det är då man får vara lite kreativ, eller i mitt fall, lite snabb på att improvisera. Jag rotade runt i skåpen och hittade en påse makaroner och några köttbullar i frysen. På bara några minuter hade jag kokat makaronerna och stuvat dem tillsammans med köttbullarna.

Det var inte det mest sofistikerade lunchalternativet, men det fyllde magen och hjälpte mig att fortsätta dagen utan att vara hungrig. Och medan jag stod där och rörde i grytan, såg jag min katt, Habibi, som låg på spisen med något titta på. Det visade sig vara min batteridrivna elvisp, som han hade fått tag på någonstans.

Det är sådana små händelser som får en att le och inse att det är viktigt att ha lite flexibilitet i livet. Och medan jag fixade lunchen tänkte jag på alla nio runt om i Sverige som just nu kämpar med sina nationella prov i engelska. Det påminde mig om att vi alla har våra utmaningar och att det är viktigt att ha förståelse och stödja varandra, oavsett vilka prövningar vi går igenom.

nästa gång ska jag se till att ha min plan och struktur på plats, även när det gäller lunchlådorna. Men jag kommer också att komma ihåg att vara lite mer flexibel och att skratta åt livets små överraskningar, precis som Habibi som tittade på när den kördes i grytan med min batteri elvisp.


Nu är tisdagen över på jobbet. Jag tog mig ner till stan för att fixa mitt hår och sedan hem till den tjatiga katten som vill ha uppmärksamhet.


Jag fick ett tips på en ljudbok, Anna Janssons nya serie "Dotter saknad" - en spännande deckarserie!

hämta från boken: "första delen i deckarserien "Bergslagens blå".

Handlingen kretsar kring Vera Bark som flyr från sin möhippa i det lilla samhället Hampetorp utanför Örebro. Under fem år vandrar hennes far, kriminalinspektör Kristoffer Bark, längs Hjälmarens strand i sökandet efter sin dotter. Ovissheten tär på honom och på Veras mor, som är på väg att gå under av förtvivlan.


Inga kommentarer: