fredag, januari 21, 2022

Nu närmar sig helgen!

Nu närmar sig  helgen!


Ang SVT inlägg:

Synd om tjejen som fick gå på särskolan jag trodde att inte det skulle hända i samhället idag . Har förlorat grundskolebetygen  och de blir svårt att komma in på gymnasiet och att kunna läsa vidare. Jag hade en väninna som fick hamna på särskola , hon fick börja att läsa på vuxenutbildning sen vidare till att läsa till undersköterska. Jag undrar vem som utreder på vilka principer , jag trodde inte de kunde hända 2022Nu närmar sig helgen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Därför många fler muntliga förhör borde ges. Dyslektiker är ofta duktiga på att prata, dra slutsatser se saker från olika perspektiv osv. Sen finns det ju dom som inte kan tex alfabetet eller begriper innehållet i texter dom fattar inte skillnad på sagor och verklighet osv och då handlar det kanske om förståndshandikapp. En del kanske har svårt att skilja på vad som är vad när det kommer till läs och skrivsvårigheter. Den erfarenheten jag har av dyslektiker är att många är väldigt duktiga på att både skriva och läsa idag. Jag tror även att det finns folk som har ett förståndshandikapp, utvecklingsstörning men som blir feldiagnoserade med dyslexi. Känner en som blev det och det har satt käppar för henne hela livet eftersom hon hade behövt gå särskola och särvux.