fredag, september 17, 2021

jag har rodnad

 

Fredag morgon… vaknar tidig!

 Det är inte roligt att vara 50+ och få stora acneproblem som varbildningar och rodnad i ansiktet, på näsan. Det är inte roligt att gå ut bland folk när man har det här tillståndet. Det är stora bölder, och det går inte att tömma dem, för då blir det tio gånger värre. Men dom värker så in i helskotta, och så får jag blodvallningar. Det drabbar näsa, panna, haka och kind, och det förvärras av stress och solljus. När solen kommer blir det stickningar i ansiktet. Så det är inget roligt. Jag önskar att det kunde sluta nu när man har blivit äldre, för det är inget roligt att gå med stora bölder. Självklart ska man tvätta ansiktet med mild rengöring och mjukgörning, och inte ha någon tvål som uttorkar. Och sen använder jag gröntonade produkter som döljer rodnaden. När det är så irriterat så är det väldigt svårt att använda några produkter, för det är stora bölder. Så jag har börjat med penicillin nu faktiskt, långtidspenicillin, och sen har jag Solantra som kräm. Men jag vet inte vad jag ska göra, för jag känner att jag inte vill gå ut bland folk när jag ser ut så här. Jag ser ut som att jag har suttit på parkbänken och supit, så ser jag ut i ansiktet. Det är inte kul att ha det så här. Men ni får ha det så gott, nu har jag klagat på min rosacea. Det är inget roligt, faktiskt, det känns meningslöst med allting just nu. 


Fredag… jobbet är slut. Tur att mina snälla kolleger peppar mig, vi pratar mycket om det. Åkte hem och slängde fram lite älgmat till den tölige Habibi och tvingade mig att sätta på mig träningskläder. Jag for ner, faktiskt, och får nästan panik när jag går in i en gymnastikhall. Man kan inte med cyklar och det ena och det andra. Men hon var så supergullig, hon kände igen mig. ”Det var ett tag sen du spinnade.” Ja, det var det ju. Det är ju ett par år sen jag tog det modet och tränade mig. Så nu känner jag mig nöjd efter att jag har gjort det här. Men jag har faktiskt lite ont i knät ännu. Jag gjorde inte så mycket mer skithemma igår, jag orkade inte, jag kände att jag var helt slut. Jag kände mig nöjd att jag har tränat, att jag kom igång, det känns gott. 


Men ni får ha det så gott så hörs vi!

Inga kommentarer: