torsdag, oktober 08, 2015

Debatt om om Pisa-undersökning

Se en debatt av Roland Esaiasson generaldirektör på MTM i Aftonbladet. Han hade läst att i Pisa-undersökningen framkom stora brister hos den svenska befolkningen: nästan en halv miljon vuxna svenskar kan inte tolka en text om senaste nyheterna. Läsningen måste bli tillgänglig för alla. Debatten på årets bokmässa om läsande och böcker har fått mycket uppmärksamhet. Ja, det här är väl inget nytt, att många har ett läshinder, att många har svårt att ta till sig och tolka en text. Det är ju nästan sex procent av svenska befolkningen som inte kan det här. Hur ska samhället bli i framtiden, och hur ska vi få till oss enkla texter? Svenska myndigheter bara skickar ut massor med textmassa. Att inte göra det enkelt och tala om ”Gör så här”, göra enkla texter, jag fattar det inte. Det måste bli en värdering att kunna läsa litteratur och få en större ordkunskap. Synsättet måste bli förändrat i samhället idag. Men jag tyckte det var väldigt bra som han har skrivit, jag kommer att lägga länken till den här inne. Jag känner att det här är inget nytt för mig, det här visste jag redan. Jag blir bara mörkräddare, jag ser mer ungdomar som inte har engagemang i sin läsning, dom vill ha allting serverat på silverbricka. Det måste bli mer att det ska vara roligt att ta en text och en bok. Men jag vet själv nu att jag orkar inte läsa. Jag hinner inte, och jag har inte lusten till det. Jag tycker det går in i ena örat och ut i nästa, och så vet jag inte vad jag har läst. 


Så är det. Men ta det lugnt idag, och ha det så gott!

klicka här till debatt

Inga kommentarer: