söndag, april 19, 2015

Söndag en baka dag.

Här har bakat en nygräddade till kakor. Lite sugen att baka i dag. År sen jag gjorde de här kakor då. Det blir  12 stycken
Recept tekakor
50 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50gjast
11/2tsksalt
1 msk socker
12-13 dl (ca 750 g) vetemjöl eller
vetemjöl special hälften rågsikt
Havregrynsgröt 

PENSLING OCH GARNERING
uppvispat ägg
vallmofrön eller sesamfrön

Smält fettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37°. Rör ut jästen med degspadet i en bunke. Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl. Arbeta degen till den är smidig, ca 7-10minuter för hand eller ca 5 minuter i köksmaskin. Jäs degen övertäckt i ca 30 minuter. Häll upp delgen på mjölat bakbord och rulla ut den i två längder. Dela längderna i 6 bitar och forma runda bullar av bitarna. Platta ut bullarna till platta runda kakor. Lägg dem

 På Plåtar med bakplåtspapper. Nagga kakorna med en Gaffel. Jäs 30 minuter till under bakduk. Grädda i 225° i ca 10-12 minuter. Låt svalna under bakduk.




Nu är snart helgen slut, och det är fullt upp med pojkens lägenhet och detta. Men tok-fia jag ställer mig och ska baka 24 tekakor här nu, och jag har inte gjort det på evigheter! Vi får se, jag tog det från Vår kokbok, och jag slängde i lite havregrynsgröt, det gjorde alltid mormor. Sedan blandade jag rågsikt och vetemjöl, får vi se vad dom tycker om det. Men det går säkert hem, att dom äter upp dom. Men jästen var lite grå, jag hoppas degen jäser. Men det är ju så fint väder, det är synd att sitta inne. 

Mitt brödbak blev helt galant. Det blev väldigt jättegoda tekakor. De svullnade upp väldigt högt, men det går ju att dela på dom. Det blev 25 stycken.
Sen rörde jag ihop sockerkaka med choklad. Sen gjorde jag lite pannbiff med pommes frites. Och så gjorde jag hamburgerdressing och hade stekt lök och tomater till. Det blev väldigt gott.
Jag följde med pojkens flickvän och hon handlade lite granna. Köpte på facebook. Det är ju ett bra ställe och köpa och sälja när man kan hitta bra saker också. Sen blev det inte gjort för mig. Kände att jag faktiskt hade gjort en hel del idag. Jag kände att nu får det vara bra.
Satt och tittade på ”Kniven på strupen”. Jag tänkte,har dom inte restaurangutbildning de som öppnar? Ska inte det vara ett krav? Hur man hanterar mat och hur man lagar? Ska det inte vara ett körkort på det också. Det ser för jäkligt ut inne på restaurangerna på en del ställen. Men jag har inte varit med om det här i stan.
Ni får ha en trevlig kväll. Nu ska jag krypa i säng. Klockan är 23.


Ingredienser till denna 
1 kaka
  • 2 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 50 g smör eller margarin
  • 1 dl mjölk eller grädde 
  • 2 ¾ dl Kungsörnen Kärnvetemjöleller Kungsörnen Kärnvetemjöl med fullkorn
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1½ tsk bakpulver
  • 2 tsk vanilsocker
  • Så här tillagar du receptet (35 minuter):

    1. Värm ugnen till 175ºC.
    2. Smöra och bröa en form (ca 1½ liter). (Bröa betyder att du häller ströbröd i den smorda formen och sedan skakar ur de smulor som inte fastnar i smöret.)
    3. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält matfettet i en kastrull och tillsätt mjölken. Rör ner blandningen i bunken.
    4. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen.
    5. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 35 minuter. Låt kakan stå kvar någon minut i formen innan du stjälper upp den. 


Inga kommentarer: