måndag, april 13, 2015

ingen mjukstart


Nu är det slut på påsklovet och ny vecka här. Det har varit härligt och gott att vara ledig, men det har varit mycket att göra. Att gå upp tidigt efter att ha ställt om klockan gick toppenbra. Det var kanonbra. 
Jag har jobbat och slitigt. Sen tvingade jag faktiskt mig ner och tog ett vattenpass – det gjorde ont i hela förbannade kroppen! Det var segt, jobbigt och det ena och det andra, men det får gå, jag får köra ändå, tänkte jag. 
Folk som inte plockar in i diskmaskinen – titt i diskmaskinen för sjuttsingen, så ser du om det är rent eller inte! Jag blir lite irriterad på det! Men så är det! 
Vi tog lite havregrynsgröt och satt och prata och hade lite trevligt med gubben. Men jag kunde inte somna, jag var som en pingisboll i ögonen. 

Sen har Siri kommit ut på iPhonen, som kan styra och prata på svenska. Gå in på allmän, sen inställningar så finns Siri där. Jag har inte testat till hundra än, men den ser väldigt rolig ut. Ni får prova och se vad ni tycker. 
Ni får ha en skön kväll!

tips

De flesta iOS-användare har säkert hört talas om Siri, den digitala assistenten i telefonen och iPaden som du med din röst kan be göra olika saker, hands-free. Siri har funnits i flera år, men har ännu så länge inte talat svenska, förrän nu! Igår släpptes iOS8.3 och i denna uppgradering finns svenska med språk för Siri. Detta innebär att du både kan prata med Siri på svenska samt få svar av Siri på svenska.

För att aktivera Siri så går du in i Inställningar > Allmänt > Siri. Under språk går det nu att välja "Svenska".




Du kan be Siri uträtta en mängd "ärenden" utan att behöva skriva in något alls, t.ex:
·                     Fråga om vägen till närmsta mataffär eller sportbutik
·                     Fråga hur vädret ska bli till helgen
·                     Be Siri ringa upp Kalle
·                     Göra en bordsbokning på en restaurang
·                     Lägga in en aktivitet i din kalender
·                     Läsa det senaste mejlet

·                     Och mycket, mycket mer!




Inga kommentarer: