fredag, juli 25, 2014

fredag bak dax

Fredag morgon och allting… gubben åkte bort och grejade på sin lya, och jag började baka i den här värmeböljan. Det är väldigt varmt, och många av mina väninnor tycker att det inte är klokt att jag står i värmen och bakar och håller på. 

Jag tänkte att jag skulle göra hallongrottor, men oj, jag hade ju ingen hallonsylt! Jag hade ingen lust att springa bort till affären eller nåt. Men jag hade lemon curd, och det hade jag i. Det var lite syrligare och lite godare i hallongrottorna. Det var himla bra, jag tog lite tips från Ernst. Han gjorde någon annan mördegskaka, jag får testa den också sen. Sen bakade jag marängbotten och sockerkaksbotten. Så gjorde jag en ny sockerkaksbotten, men jag tror jag ska slopa vattnet och använda gräddfil i. Det ska bli mycket mjukare och godare.

 Det var full fart, jag var helt medvetslös, bakade och donade. Sen var jag till affären en sväng och handlade lite grand och så där. Sen kom han tillbaka, då hade vi lite potatisgratäng och älgfärsbullar. Det blev sent och jag ville gå och lägga mig, för jag visste att vi skulle upp på lördag morgon. 

Inga kommentarer: