måndag, november 25, 2024

Digital teknik som förändrar spelplanen för elever med dyslexi


 Teknikens framsteg erbjuder idag fantastiska möjligheter för elever med läs- och skrivsvårigheter, särskilt de som har dyslexi. Med hjälp av digital teknik som omvandlar tal till text eller läser upp texter kan många hinder i skolarbetet minimeras. Det handlar inte bara om att underlätta vardagen – tekniken kan också bli en avgörande faktor för att elever ska kunna uttrycka sig, utveckla sina idéer och lyckas med sina studier. När en elev med dyslexi får tillgång till tal-till-text-verktyg, blir det enklare att skapa berättande texter utan att fastna på stavning eller grammatik. I stället kan de lägga sitt fokus på själva innehållet – att berätta sin historia, förmedla sina tankar och dela med sig av sin kreativitet. På samma sätt kan uppläsningsteknik hjälpa elever att ta till sig information snabbare och med mindre ansträngning, vilket frigör tid och energi till reflektion och förståelse. Det är inte bara i stunden som tekniken gör skillnad. På lång sikt kan användandet av dessa verktyg bidra till att förebygga en negativ trend i skolarbetet. För elever med dyslexi är det vanligt att kämpa med självkänsla och motivation, eftersom de kanske känner att de inte presterar som sina klasskamrater. När tekniken gör det möjligt för dem att nå sin fulla potential, kan det vända dessa känslor och i stället ge dem stolthet över sina prestationer. Jag minns själv hur svårt det var att skriva texter när jag gick i skolan. Stavning, struktur och grammatik var ständiga hinder som gjorde att jag ibland gav upp innan jag ens hade börjat. Om jag då hade haft tillgång till den teknik som finns idag hade min skolgång sett annorlunda ut. Det är därför jag vill uppmuntra skolor, lärare och föräldrar att omfamna den här tekniken. Det är en investering i elevernas framtid, en chans att ge alla samma möjligheter att lyckas, oavsett vilka utmaningar de möter. Tänk om vi alla kunde få växa med känslan av att det vi säger, skriver och skapar är värdefullt? Den känslan borde vara självklar – för alla. *Har du erfarenhet av att använda tal-till-text eller uppläsningsteknik? Hur har det hjälpt dig eller någon i din närhet? Dela gärna dina tankar!


söndag, november 24, 2024

Söndag med en energifylld start !




Söndagsmorgonen började tidigt, som vanligt när jag har något planerat. Jag gick upp och fixade en riktigt god frukost: äggröra och bacon – ett måste för att få energi och njuta av en lugn stund innan dagen drar igång på allvar. Till det blev det en kopp kaffe, som alltid smakar bäst när man tar sig tid att sitta ner och njuta.


Förmiddagen spenderades på ett möte med den lokala föreningen i Dyslexiförbundet. Det var så givande att träffa andra som delar liknande erfarenheter och kunna utbyta tankar och idéer. Jag känner mig alltid inspirerad efter dessa möten – en påminnelse om att vi är många som jobbar för att skapa ett mer inkluderande samhälle. Det är verkligen något jag värdesätter.


På eftermiddagen var jag med på en Bygggårds föreningTräff, där vi bjöds på gröt och skinksmörgås. Det var väldigt trevligt att få träffa olika människor och bara umgås. Jag tycker om sådana här stunder när man känner gemenskap och delar glädjen med andra.


Nu är jag hemma och lagar min sedvanliga kycklingrätt med dragon, citron och crème fraiche – en favorit som jag aldrig tröttnar på. Det känns som ett perfekt avslut på en händelserik dag.


Den här veckan har verkligen varit fullspäckad, men det är också fint att hinna med så mycket. Nu önskar jag er alla en fortsatt skön söndag. Själv tänker jag koppla av och ladda inför veckan som kommer!


lördag, november 23, 2024

Mysig morgon med kaffe, gröt och bakning



Det var länge sedan jag gjorde något så härligt som i morse. Jag tog en riktig sovmorgon till elva och började dagen med en kopp kaffe. Sedan kokade jag gröt, röjde lite i köket och bakade en kaka inför mötet imorgon.


Efter det tog jag mig till lokalen för att fortsätta röja där. Tur att någon annan i styrelsen redan hade varit där och börjat! Sen åkte vi upp till honom och blev bjudna på en riktigt god måltid med gräddsås, klyftpotatis och något gott kött. Det var så himla smarrigt!


Jag känner mig ganska nöjd med den här dagen. Jag har fått mycket gjort och känner att energin har kommit tillbaka. Nu avrundar jag kvällen med att titta på Så mycket bättre. Denna gång var Alcazar med, och det var så roligt att se dem spela en låt! Jag tycker verkligen att Per Perssons tolkning av deras låt var fantastisk. De andra deltagarna gjorde också riktigt bra ifrån sig.


!

fredag, november 22, 2024

Första snön, halkiga äventyr och teknikstrul

 

Idag kom den första snön, och det var som att vakna upp till en magisk vintervärld. Flingorna dansade utanför fönstret, och jag borde ha anat vad det innebar. Men istället tänkte jag: "Det där smälter nog bort innan kvällen." Så jag drog på mig mina vanliga höstskor och gick iväg.

Det skulle jag snart ångra.

Hemresan blev ett riktigt äventyr. Trottoarerna hade förvandlats till glashala skridskobanor, och jag kände mig som Bambi på hal is. Varje steg var en chansning – skulle jag lyckas hålla mig på benen eller landa rakt på rumpan? Det var inte bara en gång jag muttrade för mig själv: "Varför tog jag inte fram vinterkängorna redan?"

Lärdomar från dagen

Snön har verkligen en förmåga att överraska varje gång den kommer. Nästa gång ska jag vara bättre förberedd – vinterkängorna ska fram i tid, och kanske ska jag köpa halkskydd till skorna också. Har ni något tips för att undvika halkiga äventyr? Dela gärna med er!

Ett teknikstrul på köpet

Som om snökaoset inte var nog, upptäckte jag när jag kom hem att en kabel till skärmen inte fungerade som den skulle. Så nu måste jag åka iväg för att byta ut den. Teknik kan vara en ständig källa till frustration – hur kan det vara så svårt att få rätt produkt när man tydligt visar vad man behöver? Nåja, jag hoppas att kabeln är lätt att byta.

Helgen i sikte

Trots dagens äventyr ser jag fram emot helgen. Det är mycket att planera, eftersom vår lokalförening ska ha möte på söndag. Men jag längtar redan till söndag. Då ska jag fira helgens slut med ett glas bubbel som jag fick i födelsedagspresent – det känns som en värdig avslutning på en intensiv vecka.

Hur har er dag varit? Har snön överraskat er också, eller var ni bättre förberedda än jag? 😊


torsdag, november 21, 2024

Reflektioner en torsdagsmorgon

 


God morgon, torsdag!



Jag vaknade i morse och kunde inte låta bli att reflektera över hur samhället har blivit. Det känns som att det hela tiden handlar om att kämpa för att bli hörd och sedd, att prestera och göra sitt bästa – alltid på tårna, aldrig riktigt vila. Det är som att vi ständigt måste bevisa att vi är tillräckliga, oavsett hur mycket press och krav som omger oss.


Har vi verkligen blivit så själviska? Att se andra rusa fram, som om livet är en oändlig tävling, gör det tydligt att det saknas något – omtanke, vänlighet och en känsla av gemenskap. Var tog tiden vägen när vi kunde stanna upp och verkligen fråga varandra, "Hur mår du?" och faktiskt mena det?


Jag tänker ofta på hur viktigt det är att vi vågar släppa taget om den ständiga kampen. Att vi vågar vara mer mänskliga, mer öppna för att hjälpa varandra. Kanske är det dags att förändra vår inställning, att börja tänka mer på andra och mindre på att vara perfekta själva. Att hitta det vanliga, enkla i livet och uppskatta det.


Denna torsdagsmorgon fylls jag av tanken på att vi kan skapa ett samhälle där vi bryr oss lite mer om varandra. För det är så lätt att fastna i ekorrhjulet och glömma bort att vi alla är mänskliga, med brister och styrkor. Jag undrar om fler känner som jag – att pressen ibland blir för tung och att vi skulle må bättre om vi kunde vara lite snällare mot både oss själva och andra.


Så låt oss börja idag. Påminna varandra om att vi är tillräckliga, att det är okej att stanna upp och att det är mer än okej att bry sig om människor runt omkring oss. För det är först då vi verkligen kan göra en skillnad.


Hur känner du en sådan här torsdagsmorgon? Dela gärna dina tankar. Kanske kan vi tillsammans inspirera varandra till att leva lite mer vänligt och mindre stressigt.


---


onsdag, november 20, 2024

Fyra veckor kvar – men jag längtar inte efter ledigheten

 Jag har fyra veckor kvar tills jag får två veckors ledighet. För många är ledigheten ett efterlängtat avbrott i vardagen, en chans att ta igen sig och göra det man verkligen vill. Men för mig är det annorlunda den här gången. Jag känner inte den där glädjen eller spänningen inför att få vara ledig, och det gör mig lite fundersam.


Kanske är det för att julen snart kommer. För vissa är det den mest underbara tiden på året, full av ljus, glädje och samvaro med familj och vänner. Men för andra kan julen också innebära en viss stress eller påminna om det som känns svårt. Det är mycket som förväntas, och ibland kan alla dessa krav och förväntningar göra det svårt att verkligen njuta.


Jag vet att jag inte är ensam om att känna så här. Ibland är det just balansen mellan arbete, vila och förberedelser inför julen som är svår att få till. Att våga ta det lugnt, utan att känna att man måste prestera eller göra något stort av sin tid, kan vara en utmaning i sig. Kanske är det okej att inte alltid längta efter ledighet. Kanske är det en påminnelse om att det är helt okej att känna som man gör.


Så just nu försöker jag tänka att jag får ta dagarna som de kommer. Kanske hittar jag småsaker att glädjas åt, eller kanske blir det bara en period av vila och reflektion. Och om julen kommer med sin glans, tar jag emot den så gott jag kan, med de förväntningar och minnen som den för med sig.


Hur känner du inför ledigheten och julen? Är det något du ser fram emot, eller är det mer en mix av känslor?


---

tisdag, november 19, 2024

Små Framgångar Gör Stor Skillnad


Ibland känns det som att livet går i en uppförsbacke, speciellt när man lever med utmaningar som dyslexi. Men jag har lärt mig att de små framgångarna faktiskt gör en enorm skillnad. Det kan vara något så enkelt som att lyckas läsa en svår text utan att tappa koncentrationen eller att få ett leende av en kollega som förstår vad man kämpar med.

Jag minns en gång när jag stod inför en presentation på jobbet. Nervositeten var överväldigande, och jag var rädd för att orden skulle fastna, att texten skulle bli en röra av bokstäver framför mina ögon. Men jag hade förberett mig väl, använt mina tekniska hjälpmedel, och jag vågade vara öppen med min dyslexi inför mina kollegor. Presentationen gick faktiskt bra, och det var en seger jag verkligen behövde. 

Den erfarenheten påminde mig om att vi alla bär på styrkor vi ibland glömmer att vi har. Vi har också rätt att bli stolta över våra framsteg, oavsett hur små de kan verka. För varje gång vi vågar försöka, varje gång vi står upp för oss själva och andra, bygger vi något stort.

Det är de små stegen som gör att vi kan klättra de höga bergen. Det är de små framgångarna som gör att vi kan känna glädje, stolthet och tillhörighet. Så, nästa gång du tvivlar på dig själv, påminn dig om att varje framsteg räknas. Vi är värda att fira våra segrar, stora som små.


Tack för att du läser och delar dessa tankar med mig. Tillsammans fortsätter vi att göra skillnad!





Idag tänkte jag göra ett lite annorlunda inlägg. Jag funderar på vad ni, mina läsare, skulle vilja läsa om här på min blogg. Är det något särskilt ämne ni vill att jag skriver om? Kanske vill ni höra mer om mina barndomsminnen, hur jag hanterar dyslexi i vardagen, eller kanske något om de små sakerna som gör stor skillnad för välmåendet?

 

Jag är nyfiken på vad som skulle intressera er. Kommentera gärna och ge mig era önskemål och idéer! 📝✨


måndag, november 18, 2024

Från Utanförskap till Styrka: Hur Jag Övervann Svårigheterna med Dyslexi

 


Hej kära bloggläsare!  


Jag vill uppmuntra dig att våga visa din styrka, även om den ibland känns svag. Styrkan kan växa om du vågar berätta och inte bär på svårigheterna ensam. Jag hoppas att du inte behöver gå igenom de tuffa stunderna utan stöd från anhöriga och skolpersonal.


Jag gick själv igenom hela min grundskola utan rätt stöd, eftersom en anhörig inte accepterade att jag hade det svårt. Det dröjde ända till årskurs 1 innan jag fick glasögon och kunde se ordentligt. Det blev en kamp, men jag klarade mig igenom den. Sedan blev jag utanför bland mina kamrater och tvingades byta skola. Den nya skolan var stor och sträckte sig från årskurs 1 till 9. Det var inte roligt att behöva åka buss med de äldsta eleverna, och det var svårt att känna sig trygg och accepterad. Jag gick inte hela grundskolan, och att inte bli accepterad av anhöriga gjorde det ännu svårare.


Senare i arbetslivet var det också tufft. Om arbetsgivaren påpekade något om min skrivförmåga, kände jag mig tvingad att byta jobb för att undvika att bli misstänkt för att ha en intellektuell nedsättning. När jag till slut fick veta att jag hade dyslexi, kunde jag förklara för kollegorna varför jag hade svårt att skriva. Jag minns en kollega som skämtsamt sa att jag borde ta en B-vitamin-spruta för att bli frisk, vilket jag förstod berodde på okunskap. Som tur är har samhället blivit mer upplyst om dyslexi på 2020-talet.


Mitt slutord till dig: Våga testa olika hjälpmedel som kan underlätta för dig. Min bästa app är Legimus, eftersom den gör det lättare för mig att vara delaktig och prata med vänner. Du kan gå till biblioteket för att boka tid och få hjälp med att använda Legimus. På mina föreningsmöten använder jag en tjänst som heter Taltjänst. Efter mötet kan jag få protokoll skickade till mig och lyssna på dem flera gånger, vilket hjälper mig att minnas och återberätta mer på styrelsemöten.