lördag, juli 27, 2024

En dag i mitt liv: Rensa, plocka och träffa gamla bekanta





dag har jag ägnat mig åt att rensa och plocka, och jag har kastat bort en hel del saker. Snart kommer hemmet att kännas riktigt fint igen. 


Dagen började piggt. Jag tog bussen ner till stan för att handla. I mataffären stötte jag på en gammal elev som jobbar där, och vi hade ett mycket trevligt samtal.


Nu är det dags att laga mat. Idag bjuder jag på kålpudding med potatis och lingonsylt. Efter maten planerar vi att ta en liten tur och åka ut en sväng.


På kvällen tog vi oss tid att njuta av ett glas vin tillsammans. Vi  köpte färdig grillade fläskfilé och hade ugnspotatis peka med bearnaisesås och grönsaker. Efterrätten bestod av kaffe och glass, vilket var en perfekt avslutning på dagen. Tips: det röda vinet från Per Andersson passade perfekt till maten.


Efter middagen hade vi ett härligt balkonghäng. Det blev så mysigt och en perfekt avslutning på dagen.



Det känns bra att få saker gjort och samtidigt ha tid för trevliga möten och god mat. Hoppas ni har haft en lika produktiv och trevlig dag som jag!

torsdag, juli 25, 2024

En dag med cabben: Veteranbilar, vilda djur och hemlagad mat






Äntligen fick jag åka den goa cabben idag. Vi stannade på Sollebrunns Gästis där de serverade lunch. De lagar allt från grunden och serverar alltid svenskt kött, hembakat bröd och kakor! Det smakade hemlagat och var väl tillagat.



Vi åkte sedan till slottsruinen i Gräfsnäs och tittade på veteranbilar. Det var många fina bilar. Vi tog en glass i solen, strosade runt i parken och kikade på de fina bilarna. 


När vi åkte hem tog vi en mycket fin väg och såg vilddjur, bland annat vildsvin och dovhjortar. Jag har aldrig sett vildsvin i verkligheten.

 Vi åkte hem och åt lite kvällsmat. Det blev en mysig dag och en härlig upplevelse att se de vilda djuren.






måndag, juli 22, 2024

Nu kommer smygande in vardagen igen – dags att börja planera höstens aktiviteter



Sommaren börjar lida mot sitt slut och det är dags att välkomna vardagen igen. Kanske har du njutit av långa lata dagar på stranden eller haft äventyr i skogen. Nu när hösten närmar sig är det dags att börja tänka på nya rutiner och planer för de kommande månaderna.


**Morgnar på altanen**

I morse var en sådan där underbar morgon där jag kunde sitta på altanen och äta en god frukost. Solen sken, fåglarna kvittrade och kaffet smakade extra gott. Dessa stunder av lugn är värdefulla och ger energi inför dagens uppgifter.


**Fokus på företaget**

Efter frukosten satte jag igång med att ta tag i min enskilda firma. Det är mycket som ska planeras och organiseras inför hösten. Nya projekt, mål och strategier – allt för att göra företaget ännu starkare och mer framgångsrikt. Att driva eget företag innebär ständigt arbete, men det ger också en frihet och kreativitet som är ovärderlig.


**Förbereda för gäster**

En annan uppgift på dagens schema var att städa rummet för nya gäster som kommer i veckan. Att välkomna gäster och se till att de trivs är något jag verkligen uppskattar. Det är härligt att få dela med sig av sitt hem och skapa en trevlig och inbjudande atmosfär.


**Planering för hösten**

Nu är det även dags att börja planera höstens aktiviteter. Vad vill jag uppnå? Vilka nya vanor ska jag införa? Det är viktigt att sätta upp realistiska mål och delmål för att hålla motivationen uppe. Oavsett om det handlar om jobb, träning eller fritidsintressen, är planering A och O.


Så, vad har du för planer inför hösten? Kanske är det dags att prova något nytt, sätta upp nya mål eller bara njuta av vardagens små glädjeämnen. Vardagen är här igen, men med rätt inställning och lite planering kan den bli både produktiv och inspirerande.


Sommarlov är viktigt för ungdomarna

 att ha roligt är viktiga delar av att vara ung. Sommarlovet ger ungdomar en möjlighet att ladda batterierna, utveckla sina intressen och skapa minnen som varar livet ut. Men samtidigt är det viktigt att ungdomarna lär sig ansvar och värdet av arbete. Att rätta sig efter vissa regler och förväntningar, även under sommaren, kan hjälpa dem att utveckla disciplin och en stark arbetsmoral.


Å ena sidan kan man argumentera för att ungdomarna förtjänar frihet under sommarlovet. Det är en tid för dem att vara sig själva, utforska sina intressen utan skolans påfrestningar och skapa en balans mellan arbete och fritid. Denna fria tid är avgörande för deras personliga utveckling och välbefinnande.


Å andra sidan är det viktigt att ungdomarna inte tappar känslan för ansvar och struktur helt och hållet. Att ha några måttliga förväntningar, som att hjälpa till hemma eller delta i sommarjobb, kan bidra till att förbereda dem för vuxenlivet. Det handlar inte om att överbelasta dem med krav, utan om att hjälpa dem att förstå balansen mellan frihet och ansvar.


Sammanfattningsvis bör sommarlovet vara en tid för både vila och personlig utveckling, där ungdomar kan njuta av sin frihet men också lära sig värdefulla livsläxor. Genom att hitta en balans mellan dessa två aspekter kan vi hjälpa dem att växa till ansvarstagande och lyckliga individer.

Läs deb debatt:

https://www.instagram.com/reel/C9mtr5BpKRr/?igsh=MTVpaGdxNnQ4MTFvMQ==

söndag, juli 21, 2024

Packning och Äventyr från Värmland



Ja, så klart, packade vi och åkte från Värmland. På vägen gjorde vi ett stopp hos en släkting och tog med henne till Wikfors Magasin. Där njöt vi av deras dagliga våfflor och beundrade några vackra bakverk. Sen blev vi bjudna på en hemlagad måltid som var riktigt god.


Vi fortsatte vår resa genom Dalsland och stötte på en loppis. Där fyndade jag några kaffekoppar och en frukostskål från Sagaform. Det var verkligen en lyckad dag!


Efter den långa resan hem stannade vi på hans utealtan och satt och myste. Imorgon blir det vardag igen och tillbaka till mitt eget hem.

lördag, juli 20, 2024

Näst sista dagen på den fina vistelsen i Värmland

 



Ännu håller solen uppe, och det är trevligt att sitta ute och äta en god frukostbuffé. Platsen vi befinner oss på var en gång i tiden en kraftstation, vilket ger den en speciell charm. Vill man åka hit finns det flera restauranger att välja mellan, tre stycken närmare bestämt, samt ett hotell. Det är verkligen en trevlig utflykt.


Idag får vi besök av ännu fler släktingar som kommer för att hälsa på oss. Det är alltid roligt att träffa familjen. 

Vi börjar bli lite trötta på dyra lunchställen, så det blir Grums Rasta istället, som ligger närmare där vi bor.

 Idag tipsade min barndomsvän om ett våffelcafé i Liljedal, där det även var trevlig musik under tiden.


Tyvärr är det alltid lite tråkigt att plocka ihop sakerna och resa hem igen till vår tråkiga lägenhet. Jag saknar verkligen att ha en uteplats.

fredag, juli 19, 2024

Redan fredag - En annan dag finare när solen skiner


Snart är vistelsen slut, men vi har ännu en dag kvar att njuta av frukosten vid det dukade bordet. Idag ska vi hämta en släkting och åka till Värmskog för att äta räkmacka. Jag har det mycket trevligt just nu och väntar på att min älskade ska bli klar så vi kan resa iväg. Tyvärr kan vi inte använda cabben eftersom den är trasig och det finns inga delar till den.


Jag såg att en högskola anmäldes för diskriminering på grund av dyslexi och prover. Ni kan klicka på min länk och läsa vidare om universitetet som inte hanterar dyslexi korrekt. Jag fick också veta att om du gör en utredning i Danmark och går utbildningen i Norge så gäller inte intyget där. Stämmer detta? Vet ni något om det?


[Läs mer om anmälan mot Lunds universitet](https://www.sydsvenskan.se/artikel/student-med-dyslexi-anmaler-lunds-universitet-for-diskriminering/)

torsdag, juli 18, 2024

En perfekt avslutning på en underbar dag!

Idag vaknade vi av att solen sken in genom fönstret. Vi gick ner till frukostbuffén där det bjöds på en mängd läckerheter. Efter en trevlig morgon där vi hälsade på andra gäster, bestämde vi oss för att besöka Andersson's restaurang.


Restaurangen hade en fantastisk buffé med olika rätter. Vi njöt av fisk, soppa, karré med riven potatis och en utsökt sås. Det blev en trivsam kväll som avslutades med en avkopplande stund i bakgården, där vi sipprade på en gin och tonic.


En perfekt avslutning på en underbar dag!