torsdag, juli 28, 2022

Vilken härlig morgon

 



Idag vaknade jag 5:14 och fick se en härlig soluppgång, så jag fick ta kort på det. Jag ser ju bara suddigt, men min kille sa att jag tog en jättefin bild så det var ju underbart.

Lite sleten efter att ha vaknat så tidigt på morgonen. Så vi var uppe och tog oss lite päronfil från Vedum. Jättegod frukost med päronsmak och lite kantarellost, knäckebröd och ägg. Helt gott.

Nu ska vi faktiskt åka in och hälsa på en släkting till min kille här idag. Så vi får ta en runda in till city igen. Vädret ser väldigt bra ut. Man har inte lust att åka ifrån stôva idag, men vi får se.

onsdag, juli 27, 2022

Fortsätt ledig

 Idag blev det ett trevligt besök här ute, Min mor och hennes väninna kom hit med hembakad kaka och bullar. Vi satt här, och den vi hyr av kom hit också. Vi hade trevligt, men det var lite blåsigt här ute vid stugan. Så vi åkte in till city och gick in på Galande Tuppen och tog en grilltallrik. Det var mycket smarrigt och gott. Sen gick jag och mamma och min kära särbo till Holgers café igen och tog kaffe efteråt. För Galande Tuppen var lite grand ”Klockan är så mycket nu…” Men det står att det är lunch fram till klockan tre. Då ska det ju stå att köket stänger 14.30, men det gjorde det inte. Men vi fick i alla fall maten och alltihopa. Så nu ska vi försöka ta båten och åka ut lite grand, och sen blir det kväll för oss, och äta något annat gott. Ni får ha det så gott så hörs vi!






I kvällningen tog vi och lånade en roddbåt av uthyrningen och åkte ut på sjön. Det var helt underbart. Det var härligt att komma ut. 
Och så testade min särbo att fiska, men det var så mycket grunt runt det här området. Sen åkte vi tillbaka till stugan och gjorde i ordning lite kvällsmat. Det var lite lugnt och gott och rogivande att vara här. Det är skönt. Det var kul att min mor kom och hälsade på här idag. Det känns jättetrevligt.
Nu ska vi försöka sätta oss här ute och njuta av vädret som vi har här.


tisdag, juli 26, 2022

Hemma vid omgivningen

 Idag tog vi oss en tur till mitt barndomshem och tittade på den bedrövliga omgivningen. Dom har bränt ner mitt gamla barndomshem, det var ju väldigt tråkigt. Men jag fick en fin mc-tur dit och titta. Vi for till Botilsäter och tog oss en glass. Det var GB dom hade, mint och polkagris tog vi. Sen tog vi och for hem till stugan igen. Och där började vi göra i ordning grillning och satte upp staket för våra kissar så dom får vara med oss här ute på vår sommaridyll.



måndag, juli 25, 2022

Lite semester



 Typiskt att man vaknar tidigt på morgonen, och jag visste att det skulle bli långdraget hela dagen. Första dagen skulle det bli att få ner alla resväskor och Habibis saker från bostaden, plus lite picknick-saker till stugan. Det var pest att bära ner, men det gick bra. Sen skulle vi vara med på Svenska Volvoklubben-träffen innan vi skulle åka iväg. Och jag fick reklam om dyslexiförbundet i Fyrstad. Efter att vi packat in allt i bilen, och fått med allt – katter och motorcykel och hela alltet – stannade vi vid ett gatukök innan vi fortsatte resan. Och där tog vi köttbullar och mos. När vi kom fram blev det en annan överraskning: vilken härlig uthyrning, att se över Vänern! Vi hade köpt oss lite ost och vin, och det var härligt med miljöombyte. Dagen efter åkte vi till Botilsäters lanthandel som har en sommarrestaurang. Det kan jag varmt rekommendera, på Ekenäs. Vi tog oss hamburgare och pommesfrites, helt perfekt middag. När vi kom tillbaka till stugan gick vi runt i området och tittade, vi gick på stranden, mysigt att sitta där ute och titta över Vänern. Men jag får ju använda kamera. Vi hade bestämt oss, det var ju ösregn, så vi åkte ett ärende in till stan. Och jag shoppade till mig två par skor. Sen kan jag varmt rekommendera i Säffle ett fik som heter Café Holger. Det var faktiskt roligt, det var ett retro-café. På vägen tillbaka hoppade vi in på en loppis, och där köpte jag lite knivar och gafflar till uthyrningsrummet. Då brassade vi på lunchen med sill och potäter och nubbe. Det var ju lite bättre på kvällen, vi satt på altanen och tittade på ösregnet och åt jordgubbar och ett glas rosé. Det är så mysigt, det är så härligt att vara här! Men typiskt på kvällen, dom har ju en tank dom fyller på med vatten till toalett, det är ju en liten sommarstuga. På morgonen kom det en traktor och fyllde på stugan, så nu är det helt perfekt igen. Vi sitter här och ätergod frukost, så får vi se vad veckan blir för oss. Men ni får ha det så trevligt i ösregn ocOkej 

onsdag, juli 20, 2022

Onsdag träff

slussträffen

 Vilka härliga dagar vi har haft med tropisk värme.
Jag blev bortbjuden ner till slussarna idag. Fick åka cabbe ner.
Det var underbart i den här värmen som var 33 grader. Vi tog oss en kycklingsallad. Det kan jag verkligen rekommendera. Jättegod och god smak på kycklingen. Sen tog vi oss var sin glass därnere.
Så sprang jag på släktingar till min före detta. Det var riktigt trevligt att gå och titta på fina bilar och gå runt och kika. Så vi strosade runt där. Och jag försökte ta lite kort, men det blir mer och besvärligt för mig att se. Det är lite jobbigt.

Nu ska jag försöka gå och lägga mig i den här värmen som är nästan 40 grader inne i lägenheten, usch! Men man ska inte klaga och man ska inte längta efter vinterhalvåret. Men jag längtar efter att kunna se igen och kunna få köra min bil. Det får bli när det blir.
Jag ska lägga ut lite veteranbilar på sidan igen. Nu är det dags att börja packa och åka på en liten minisemester. Det ska bli härligt och gott.
Så ni får ha´t så gott!
 
fler bil från slussträffen




 

söndag, juli 17, 2022

Blev blev en perfekt

 Jag har verkligen tagit det lugnt denna veckan. Jag har verkligen legat lågt. Jag åkte upp till gubben i slutet av veckan. Det blev en god middag som han gjorde, gott att slippa äta ensam. Han hade gjort ryttarfilé med brunsås, potatis och grönsaker. Det var mumma att äta, gott! Det var inte så härligt väder på fredag. 

På lördag tog vi ut cabben och tog en tur till Fakebergs bygdegård. Det var loppis och café. Det var kaffe med hembakat. Det var mumma, det var jättegott. Sen hittade jag en liten matservis. 4 muggar, mattallrikar och desserttallrikar för ett bra pris till uthyrningsrummet. Så det blir lite enhetligt i skåpen. Så det blir skitbra.

Sen åkte vi hem till Habibi och gav henne lite mat. Så testade vi. Det finns en kebabkiosk i Göteborg som har öppnat här också. Sannegårdens. Där köpte vi oss en kebab för att se vad det smakade. Det var faktiskt den godaste jag ätit på länge.

Han köpte några fina glas på loppisen. Så jag diskade upp dem och gjorde en härlig sommardrink i dem. Och det var himla skönt att slippa och springa och jäkta runt. Det blev väldigt gott och underbart att ha lite sällskap.

Sen blev vi lite sugna på att åka till AntikJohans lada,men det blev inget köpt där.

Jag hade hemma bamsekorv och pommes frites så jag sa att det tar vi här hos mig. Så satt vi och smidde planer för vår semestervecka som vi snart ska ha tillsammans. Det ska bli roligt. 

Såhär har min helg varit. Det blir inte så mycket.Det är så jobbigt – jag ser ju fan inte nånting på långt håll längre. Men det är kul att kunna umgås med någon som hjälper till och såhär.

Men nu får ni ha en gos söndagskväll och så hörs vi.

 

onsdag, juli 13, 2022

Sommaridyller





Från slussen i Trollhättan 

Nu känner jag mig som jag är på banan igen. Vi skulle träffa goda vänner på söndag. Det blev tacoskvällning hos min älskling som började sin semester, så på måndag sov jag över hos honom Då tog vi cabben-tur och kunde se på sommaren i det idylliska stället i Vårhaga. Där är en explosion av nya husbyggnader och fina områden. Men mitt gamla hus såg ut som vanligt. Inte i iordninggjort eller någonting. De har gjort en jättefin badplats i Vårhaga med till och med bastu. Vi stannade vid missionskyrkans kafé ute i Vårhaga. Det är jättefint. Så jag tog mig en ananaspaj och han tog sig en bulle. Så tog vi en rundtur. 
från vårhaga cafe

På tisdag flyttar min inneboende till ett nytt ställe. Tråkigt, det blir tomt i 4 veckor här innan det flyttar in någon. Så mötte jag upp min älskling och vi har bokat in oss på Boberg. Det är bilträff för amerikanska bilar där ute mellan Vänersborg och Trollhättan på tisdagar. Det är väldigt trevligt. Och där är ett gatukök som kör lite rock ´n roll. Och härliga hamburgare har de där. 
Träffen i Båberg

Sedan köpte jag oss lite jordgubbar och vi tog kaffe på balkongen. Det var väldigt härligt. Och härlig god sommarvärme, trevligt. Men typiskt åkte jag på slem i luftrören och jag skickade till vårdcentralen; – ja, du kommer få kontakt om 3 dagar. - Jag kan inte andas just nu, jag får inte upp mitt slem… men det gick bara en halvtimme så svarade de mig och så fick jag in receptet. Jag tycker man borde kunna ha det automatisk när man har astma. Det lagrar sig ju lite granna i kroppen ibland. Jag var trött och sleten, men den natten fick jag faktiskt sova lite bättre och blev utvilad till nästa dag. Vi drog till bilträff igen. 

Vi åkte hem till mig och så gjorde vi lite kyckling och nudlar. Sen åkte vi ner till bilträffen. Det var jättefina bilar nere vid slussarna idag. Där var mycket folk, men lite med bilar. Det var vädret som rådde på detta tror jag. Så vi tog oss lite kaffe där med goda vänner. Det var trevligt. Men nu får det vara gott och så får vi höras.   
foto från slussen 


måndag, juli 04, 2022

Typisk att det blir så här!

 Kära bloggare! 

Jag vet inte vad jag ska prata om idag, men det är något viktigt jag vill berätta för er – jag har fått grå starr på båda mina ögon och jag får inte köra bil på tre månader. Nästan alla Västtrafiks bussar är inställda på sommaren och det är svårt att ta sig runt i samhället idag med det färdmedlet. Man blir väldigt isolerad och man måste ha hjälp av många olika människor och det är inte min starka sida – att be någon om hjälp. Det är jobbigt att gå in i en mataffär och leta efter maten när de har rört om på affären och bära hem det och slita. Jag ser inte om jag sölar ner på golvet – ingenting. Men livet är så här, det kommer vara borta om tre månader och jag kommer bli frisk igen. Frisk – jag kommer få bättre syn och så. Men det är inte roligt – glädjen att kunna se blommorna och glädjen att kunna se allt runt omkring – det är inte lätt. Jag längtar ut till mitt gamla sommarställe och kunna komma ut och sitta där, men jag vågar inte lita på bussarna idag över huvud taget, att jag kommer på rätt buss och kommer i väg. Det var ett gissel när jag skulle åka till läkaren i Uddevalla, men jag gjorde ett knep, jag ser inte upp på terminalerna, men jag gick och tog kort på varenda en och så hittade jag min buss. Det var ett sätt att lösa det och ta sig. Det känns som att det är skit och det var likadant när jag skulle till inboxen och man ska trycka in siffror och sånt där. Det är ju inte bara att man är dyslektiker och inte kan läsa, det är ju ännu svårare när man inte ser heller. 

Ni får ha en trevlig måndag och jag hoppas att ni gillade bloggen från helgen – jag hade underbart och jättetrevligt. Nu ska jag faktiskt lägga mig ner och lyssna på ljudbok och bara vara! 

Ha det så gott!