| Detta tackar man inte nej till! |
lördag, januari 22, 2022
fredag, januari 21, 2022
Nu närmar sig helgen!
Nu närmar sig helgen!
Ang SVT inlägg:
Synd om tjejen som fick gå på särskolan jag trodde att inte det skulle hända i samhället idag . Har förlorat grundskolebetygen och de blir svårt att komma in på gymnasiet och att kunna läsa vidare. Jag hade en väninna som fick hamna på särskola , hon fick börja att läsa på vuxenutbildning sen vidare till att läsa till undersköterska. Jag undrar vem som utreder på vilka principer , jag trodde inte de kunde hända 2022Nu närmar sig helgen!
slut diskuterat
YFI .Är praktexempel på att det finns en grundlag att att du har rätt också skriva vad du vill. Orättvisor det värsta jag vet. Och jag har levt med det i hela mitt liv att jag har dyslexi. Blev mobbad i skolan för det. Att det kommer bli orättvist i Sverige för snart får vi väl se vilka som får hjälp rika och fattiga i samhället. Är det personer som inte tycker om min skrivande kan du väl lämna och läsa någon annans blogg. Du vet inte vad som finns bakom mitt skal.
Det är så mycket fel i samhället just nu. Jag har fått fel i min journal och jag är mörkrädd. Vems fel är det då, det är inte mitt fel eller är det samhällets fel? Är det så kul att chatta med en person när man svårt att skriva och uttrycka dig. Vart är samhället på väg vad tycker du? Jag har känslan att det stämmer och har en oro hur framtiden blir för ungdomar och deras framtid.
Det är viktigt att alla äldre personer ska få hjälp och inte bli lurade av olika personer. Där är det dialog och ständig interaktion du måste inte sömma när du inte känner mig. De viktigt att du har hela i historien bakom dig. Jag har haft ont mitt öra i 5 dagar och söker vård. Och de svar fick från chatt att ta revaxör i örat, jag tar första dosen, det börjar värka overallt och ser att det rinner blod. Och det var svårt och kunna gå och lägga sig med den här jävla värken. Mina goda väninna säger att jag ska söka vård fort och och få hjälp. Jag har varit hemma ytterligare fyra dagar var sängliggande i flera dagar. Alla ska få hjälp i samhället om man blir sjuk.
Jag såg att en elev blev fel placerad på särskolan fast de hade dyslexi. Läs här: dyslexi
.
torsdag, januari 20, 2022
Fortfarande kvar i sängen
Fortfarande kvar i sängen
Fortfarande kvar i sängen – orkar inte stå upp, blir yr och konstig. Det är tur att det har slutat blöda ifrån örat, kanske har penicillinet börjat hjälpa. Att ha hörselinfektion är inte lätt, man kan ju inte prata i telefon, för man hör ju inte vad de andra säger. Jag är helt stendöv.
Jag ska beställa mat från Fodora idag, för jag orkar inte stå upp och göra någon mat idag.
Men TV är det ju skräp på – vad är det de sänder för något egentligen???
Jag skriver för att jag känner lite frustration i samhället om hur snedvridit det har blivit. Ja, visst går sjukvården på knäna och så, men alla ska ju få hjälp, även om man har små symptom eller ska man inte över huvud taget få lov att komma in till sjukhuset. Jag fattar inte?! Jag tycker att det är skrämmande hur det har blivit i samhället.
Har man betalat hela sitt liv för att få hjälp i samhället? Så har man rätt att kunna få vård och service och samhället
onsdag, januari 19, 2022
Det är ingen bra måndag
Det blev inte som jag tänkte mig igår. Jag mejlade till vårdcentralen. ”Den vanligaste orsaken om man varit förkyld är vaxpropp. Prova att behandla själv med receptfria Revaxör-droppar i örat på kvällen och lägg fetvadd utanför, som håller dropparna kvar i örat. Upprepa i tre dagar och spola därefter med ljummet vatten. Vi vill gärna att du i första hand prövar detta då vi i nuläget har begränsade besökstider eftersom vi är i full gång med vaccinationer mot Covid19, hög prioritet i samhället.” Jag jobbar kvar, har lite värk på jobbet, går hem och tar de här dropparna som de säger. Det känns inte bra, så jag tar en liten tops efter en timme. Då är det blod på den. Tur att jag hann rensa alltihop hemma och göra i ordning. Då ringde jag 1177. ”Nej, du kan vänta tills i morgon, du kan gå till vårdcentralen.” Vill man gå till den här vårdcentralen när man får såna här svar på chatten? Nej. Så jag blev uppskjutsad till NÄL och kom in till öron- näs- och hals. Jag har hörselgångsinfektion i örat. Det hjälper ju inte med Revaxör när man har infektion i örat, det var ingen vaxpropp. Jag vet inte hur samhället har blivit. Det har blivit så nonchalant, man kommer inte i kontakt med vårdcentralerna, de ska bara prioritera vissa andra saker. Jag skrev ett skarpt brev till vårdcentralen, så får vi se vad som kommer att hända. Men jag är hemma idag och tar det chill med Habibi här. Ni får ha det så gott så hörs vi!
tisdag, januari 18, 2022
Mina mål för att börja sortera och slänga bort:
idag efter jobbet blir det röj och rensa gamla hårprodukter och annat tjafs. Allt ska tömmas i vardagsrummet så jag får in våren, och längtar ut till våren och till att sätta blommor på balkongen. Men först måste jag bli klar med badrummet, sen funderar jag på att sälja Trofast-barnhyllan. Den behöver inte jag just nu, för jag har köpt ett köksskåp så jag får in nästan alla saker där. Jag har en låda kvar med småtjafs till att göra småkakor, olika former i plåt. Jag har en låda sånt efter min mormor, och jag vill gärna ha kvar dom. Hon gjorde olika ”gömmor” kallade hon det, i de här formarna. Sen fick jag en idé från webben, jag tror det var Klasse som använde en tidskrift att lägga in matburkslock i. Det funderar jag på att göra, för jag har massor av lock till matlådor, men det är inte alltid det är så mycket kvar i skåpen, för jag lagar ju mycket mat. Det känns som en plopp som har suttit fast länge har löst upp sig, och röran i lägenheten blir bättre.
Jag ska ta lådorna jag köpte från Klasse och börja sätta in och storstäda badrummet efter översvämningen av badrummet på grund av en trasig tvättmaskin. Det skapade verkligen kaos mitt uppe i nyårsfirandet. Allt fick slängas in i vardagsrummet, och jag fick åka till en vän och tvätta blöta kläder som var fulla av tvättmedel.
Kanske ska jag fixa något gott till i morgon, kanske blir det hackkorv
och goa potäter från Värmland. Annars får det bli ärtsoppa i morgon, jag får se
hur mycket jag hinner.
måndag, januari 17, 2022
3veckor planera in
Start med att planera in
lunchlådor. Jag funderar på att göra en 3-veckors-sallad. Jag hoppar in i matbutiken,
men de har inte ingredienserna. Det ska vara morötter, vitkål, rödkål, paprika,
purjolök, färsk persilja, äppelcidervinäger, örtsalt och olja.
Jag får åka till någon annan
butik och se om jag kan göra 3-veckors-salladen. Den är ju väldigt god. Enkelt
och ha med sig och bara ta med kött eller något annat vegetariskt till den här
salladen. Den är mumsig och väldigt god. Det är ju typiskt när man har bestämt
sig och vara lite mer nyttig med kosten och alltihopa Jag får åka till någon annan
välsorterad butik och köpa de här sakerna om de ser färska ut.
Måndag brukar jag vara väldigt
slö efter jobbet. Så jag sätter mig och tittar på Farmen. Har en tillgiven och
go Habibi som ville ha lite uppmärksamhet när jag kom hem. Det känns gott, det
är ny vecka och ny start med alltihopa.
Nu börjar jag ju plocka lite
granna i badrummet och ser hur jag kan sätta in saker. När montörerna från
El-Giganten var där och satte in min tvättmaskin så är en koppling fast, så jag
kan inte sätta in lådan helt till 100. Så jag vet inte om jag vågar plocka i
någonting för jag är rädd att jag måste plocka ner den igen. Det är alltid
någonting som ska spöka. Men vi får se om det går att byta den kopplingen så
den inte tar emot i lådan bak vid vattenlåset. Jag gillar Clas Ohlsons nya
smart-lådor i genomskinlig plast, bästa jag har köpt mig. Jag tycker det är bra
att ha det så.
söndag, januari 16, 2022
PROBLEM FRI HELG
En helg som har varit underbar
och trevlig. Förutom att jag har fått tvättat, städat och röjt här och sålt
olika saker. Det var ju himla bra. Det funkar ibland med Marketplace på
Facebook och sälja. Det trodde jag aldrig att det skulle kunna gå.
Jag fick åka och byta glödlampor i bilen i
helgen. Enögd var jag, men det är något fel. Det bränner upp i mina kontakter i
glödlamporna. Jag vet inte vad det är som är problemet med det.
Sen åkte jag till en god vän och
bjöd på en räkbomb – kallade dom det. Den var riktigt smarrig och god. Vi satt
och tittade på Viaplay med Johanna Möller.
Nu är det söndag och jag bjöd hit
två goda vänner på spagetti och köttfärssås och glassbåtar, Jag tänkte att det är dom värda. De var så
snälla och satte upp min torktumlare. Typiskt rörmokaren som hade flyttat på
hela konkarongen hade inte gjort rätt. Så tur att jag har några tekniska vänner
som kan titta på såna här saker.
Och nu kanske vi har hittat lösningen inne hos den inneboende i badrummet.
Så nu ska jag beställa rörmokare som ska komma och dra rör inne i
uthyrningsrummet.
Så nu är det på gång med alltihopa. Så nu känns det gott. Det
känns härligt.
Nu ska jag och Habibi krypa ner,
ska jobba imorgon – nu pratar hon här!
Ni får ha det så gott så hörs vi.