söndag, november 01, 2020
fredag, oktober 23, 2020
bokrecensionen eller inte
Nu är det snart helg, jag ser fram emot ett litet trevligt uppehåll med höstlov. Men vi har ju lite grand att göra under tiden när inte eleverna är här också.
Nu har jag sträcklyssnat på Mytomanen av Sofie Sarenbrant, och det blev faktiskt lite spännande inslag och lite kultur och lite diskriminering av invandrare. Var det mytomanen det, eller inte, invandrarpojken från förorten? Man vet inte, boken var bitvis obehaglig och ryslig och äcklig, men ändå en spännande bok att läsa. Men jag är lite steget före med skolan och detta, det här ska inte vara inne förrän i slutet av nästa månad. Så jag sitter och skriver och kommer på – det pluppar upp vad jag vill göra. Men nu sitter jag fast var jag ska klistra in det som jag har hittat som jag vill ha in mer. Men jag kanske ska vara nöjd med det jag har gjort, annars kanske det blir katastrofala konstigheter i läsandet, och jag kanske inte får godkänt. Hon är ju en lite petig paragrafryttare, min lärare. Och jag vet ju inte hur mycket jag ska ha med i bokrecensionen. Jag har skrivit lite grand om henne, och jag vet inte. Jag sitter med Stava Rex och jag sitter med Appwriter och försöker lyssna om och lyssna om, men var kan jag sätta in det här sista? Jag vill ha med Emmas syster Josefin som driver ett företag med brommatanterna, och jag vet inte var jag ska sätta in det. Jag är lite kluven, jag vet inte. Jag har skrivit och grejat här. Vi får se vad det blir av helgen och vad man ska göra. Det var ju så trevligt förra helgen att vara uppe i Värmland och hälsa på min mamma. Man blir lite piggare och lite rikare. Men under natten som var här så var det nån jäkel som förde väsen. Jag hade precis sovit en timme när jag blev väckt av någon.
Jag är lite trött nu, så jag tror att jag går snart hem från jobbet och vilar mig en stund. Men jag måste tvätta och städa, och så krånglar min robotdammsugare. Men jag får väl lämna in den. I mars var en rörmokare hemma hos mig, och nu kommer räkningen! Så många månader efter, jag fattar inte vad dom gör. Eller är det Corona som spökar, så dom har svårt att skicka ut faktura?
Men ni får ha det så gott så hörs vi!
torsdag, oktober 22, 2020
återblickar Rasistdåd
God morgon allihopa!
Det är den 22 oktober, och jag blickar fem år tillbaka. Vad gjorde jag då? Jag var på väg till en dysleximässa i Göteborg. Jag fick ledigt från jobbet för att gå på kompetensutbildningen, det var helt underbart! Det var roligt, och jag skulle bo med min väninna, och det skulle vara så underbart att komma iväg och ha lite roligt med mina dyslexikompisar och alltihopa.
Sen hör jag på radion att det är en händelse i
en skola. Och jag sitter på tåget ner till Göteborg. Så tänker jag ”Jag hoppas
det inte är min skola. Vem är det, vilka är det, är det mina arbetskamrater?”
Till sist får man veta att det är Kronans skola som har blivit attackerad av
ett rasistdåd. ”Vilka personer är borta, vilka är det?” Någon kände jag ju då,
som var borta. Det var mycket spekulationer på radion. Det var lite svårt att
fokusera på vad man skulle göra på kursen, det var svårt att tänka och sjunka
in det hemska dådet som hände för fem år sen. Man fattar inte vad som har hänt,
varför, men det finns människor som inte tycker om invandrare, tycker inte om
svenskar. Ett sånt här dåd, oskyldiga människor fråntas sitt liv, många
chockade, många som inte kan gå kvar på skolan. Man är rädd för att vara på en
utbildning, det är viktigt att få en utbildning och komma vidare i arbetslivet
och alltihopa. Jag blev lite berörd när jag hörde på P4 Väst i morse. Då fick
jag upp det, ”Oj, det var fem år sedan jag åkte iväg på kurs.” Nu är det ju
pandemin, så nu blir det ingen dysleximässa, ingenting. Det är tråkigt. Men ni
får ha det så gott, så hörs vi!
söndag, oktober 18, 2020
Äntligen får man Träffa nära och kära
Det var en trevlig helg, men jag
kände att jag var trött när jag åkte hem från jobbet på fredagen. Jag hade en
god vän och vi pratade en stund, men jag kände att jag inte orkade packa ner
för Värmlandsresan som vi skulle göra. Så jag gick och la mig tidigt, så jag
kunde komma upp tidigt på morgonen och börja packa och det gjorde jag.
Jag gick upp görtidigt på
lördagsmorgon. Man vill ju helt sova på helgen, men jag gick upp och började
packa, fixa Habibis kattlåda och gjorde nytt där och hon förstod väl att jag
skulle resa bort. Jag tog veckoresväskan, men jag kunde tagit den lilla väskan
och packa ner i, men det gjorde jag inte utan jag tog den stora. Jag tänkte att
då får jag plats med brôte och grejer.
Jag åt gröt på morgonen och tog det allmänt lite lugnt. Sen kom han och hämtade
mig vid 9-tiden och vi började resan upp till Värmland. Vi hade bestämt att vi
skulle gå in på Erikshjälpen i Säffle – det är väldigt trevligt. Jag kom ut med
likörglas, det var ju väldigt billigt – 8 kr/st. Det var ju väldigt bra.
Efter 10 månader fick jag träffa
min mor och det var så skönt och gott att äntligen få träffas! Jag hade köpt
angoragarn till henne, med mönster. Det kosta mig 300 kr och jag vet att det är
dyrt, men nu fick hon det från mig. Vi drack kaffe och hade det allmänt
trevligt. Sen var vi hos en bekant, som har ett hus som släkting till min särbo
haft. Det var en kopia på hur det såg ut på hans farfars tid. Det var ju kul
att titta på det.
Sen tar vi in på hotell och går
sen ner och äter. Då var det schnitzel med stekt potatis och bearnaisesås – det
var riktigt smarrigt!
Efter det åkte vi till hans släkting och pratade. Det var faktiskt väldigt
trevligt. Vi var inte ute och for så mycket den dagen, för jag var lite trött
och så. Men vi kom inte i säng förrän kl var 1 på natten.
Vi gick upp på morgonen och åt
hotellfrukost. Där fick man stekt potatis, äggröra, prinskorv och köttbullar.
Men det var ju konstigt, det gick inte att plocka allt där.
Vi åkte in till Bergvik och jag
köpte mig Iduns puder på apoteket. Men då fick man inte titta på färgerna, så
nu hoppas jag att det blev bra med den jag köpte nu – tredje gången gillt. Det
kostar ju en del och jag har lagt ut snart 600 kr för min jävla rosacea. Jag
kan ju inte se sjuk ut med puder på mig – det är ju helt fel.
Sen for vi hem till min mor och
blev bjudna på kalops och potatis från landet – det var ju gott! Jag fick lite
saker av henne också.
Det har varit en allmänt ljuvlig
och trevlig helg och träffa nära och kära! Det var längesen man fick göra det.
Nu ska jag gå och lägga mig och gå upp och jobba med ett leende. Nu är det
snart höstlov och ledigt.
Ni får ha det så bra, så hörs vi!
söndag, oktober 11, 2020
slut på dyslexiveckan
Nu är den över, Dyslexiveckan, och en konstig vecka när jag inte kunde träffa folk. Men det var kul ändå. Vi hade Johanna Kristiansson här som föreläste digitalt. Det är lite konstigt, men det fick ju gå. Sen på fredan kom min älskling till mig, och vi tittade på Estonia-filmerna på Dplay. Mycket bra och intressant att höra på. Jag hade gjort omelett med sparris, och vi satt och pratade. Det var väldigt mysigt att sitta och se på tv. Sen på lördan åkte jag ut och handlade lite grand, köpte lite grejer. Sen for jag upp till honom med äppelkaka. Men jag gjorde ju fel med den förbaskade äppelkakan. Det skulle vara kokos i, och jag tog fanimej kokosmjöl, det ska man inte göra. Så det var ju katastrof. Jag var inne på Receptfavoriter: mjuk kokoskaka hette den. Gör man efter receptet tror jag att den blir bra. Men jag hade lite vispgrädde bredvid. Vi hade lite tacomys, jag hade gjort guacamole. Vi hade lite trevligt. Jag stannade kvar, och sen på söndag kom en god vän till mig och hälsade på. Så det var en trevlig helg, och mysig, och lugn.
Men nu äntligen, efter tio månader ska jag få träffa min mamma
till helgen. Nu får vi hålla tummarna för att jag håller mig frisk och kan få
träffa henne. Jag längtar så efter henne, min kära mor.
tisdag, oktober 06, 2020
ord som finns inte men finns för oss
Bokstäver som man ska forma ihop – som b och d – kan bli väldigt tokigt. Och det här med ändelser och grammatik och förstavelser, stj-ljudet som i stjärna, skära, skjorta, eller detta: ung eller ugn. Detta är krångligt för oss som är dyslektiker. Det är jättesvårt, man vill uttrycka sig och skriva rätt uttal. Det här med ordförråd och intresse för språk, det har aldrig varit mig till fördel, det har varit till nackdel för mig. Inte förrän jag började läsa böcker på Legimus, men då var jag för gammal, gammal käring, jag var trettio år när jag började läsa min första bok. Hade jag börjat i min ungdom när man kunde snappa upp ett ordförråd så hade det blivit bättre. Jag tänker på många barn som sitter så här och försöker med jämnåriga, det är inte lätt idag. Det är många svåra ord och mycket textmassa som vi ska ta oss igenom, och svara på frågor, och kraven från Skolverket. Det är inte roligt för barnen idag. Och jag har också svårt nu när jag läser min svenska. Det här är svårt för dyslektiker, det är inte roligt.
Ha det så gott så hörs vi!
måndag, oktober 05, 2020
Europeiska dyslexivecka
Denna veckan är det europeiska dyslexiveckan.
Jag sitter många elever och studerar. Många kommer inte klara sina mål och kunskapskrav. Om inte de får rättigheter ha verktygen till att kunna läsa. Många ämnen är ganska svåra men det är mycket text massa. Titta på denna bilden hur ska jag en elevs men svår dyslexi klara en sådan text. Detta är redan i årskurs fem.
.
måndag, september 21, 2020
en intensiv helg med tysk surkål
Nu har man avslutat fredan med en k-dag, kompetensutvecklingsdag på jobbet och åker hem. Jag känner mig lite trött och såhär, men en god vän kommer och visar mig hur man gör iordning äpplemos. Så vi gjorde detta här, och det blev väldigt bra och väldigt gott.
Sen fick jag ett litet sms från min särbo, som frågade om jag ville komma upp
och grilla på kvällen. Det var jag riktigt sugen på, att grilla och äta nåt
gott, så jag tog med mig en dunk vin och åkte upp till honom. Vi grillade
kotletter och majs och paprika, så hade vi potatissallad till, mumsigt och
smarrigt och gott. Jag var ganska sliten och trött efter veckan, men det gick
ju bra. Jag stannade kvar där och vaknade på morgonen och fick en god frukost,
lite havregryn och ägg och kaffe. Det var ju himla gott.
Sen åkte jag hem till min Habibi och fixade och donade lite hemma, och frös in äpplemoset. Sen körde jag igång tvättmaskinen och tvättade lite hemma, det dagliga. Sen gjorde jag iordning mig och åkte upp till honom igen. Då blev jag så sugen på vägen, så jag köpte varmkorv, Sibylla och korvbröd och räksallad och gurksallad. Så det tog vi.
Sen
skulle vi på en gemensam fest, jag och särbon, utanför stan. Ett jättemysigt
område skulle vi till, det var oktoberfest, tyskt stuk. Då fick vi bratwurst och
surkål. Det var inte sådär himla gott, men det var trevligt sällskap. Jag
stannade kvar över natten hos honom, och sen dagen efter åkte jag hem och
började med mitt förbaskade referat som jag ska lämna in om choklad. Men jag
hittar ingenstans på nätet hur det ska se ut, typsnitt och alltihopa. Jag har
ju aldrig gjort något sånt, men jag skrev ihop, och jag har pratat in och
grejat. Två väninnor kom och hälsade på mig igår, och de skrattade åt mig. Jag
har ”Pippi Långstrump” just nu. Jag är stressad och såhär. Jag vet inte vad man
ska tro om folk längre. Jag fick ett erbjudande om att jag skulle få gå i en
egen grupp till våren och fortsätta läsa. Men det var ju inte en grupp för mig,
det var ju för lite lätt utvecklingsstörda. Hur tänker dom när dom ska sätta
ihop folk med folk i grupper? Jag fattar inte det här. Jag känner mig snuvad
och jag känner mig besviken. Det är tur att jag känner folk, så jag kan prata
med folk och få reda på saker. Jag tog hand om min lilla Habibi och kammade
henne igår kväll, och tog det lite lugnt. Jag försökte ta reda på tvätten, men
oops, jag orkade inte. Jag får ta det i morgon. Men ni får ha det så gott så
hörs vi!

