fredag, september 18, 2020

dåtid och nutid med dyslexi

 

Yes! Nu är det fredag ! 

Det var länge sen jag bloggade, men jag har nästan dykt ner i panikångest, för jag har haft litteraturkompendium av 14 författare och svara på frågor om det. Jag fick nästan panik, men jag tog ett möte med rektorn och svenskläraren och det blev ett väldigt bra möte – kanonbra! Och så fick jag med mig Taltjänst som skrev ner vad vi prata om och jag slapp att tänka på det.
Jag behövde inte göra alla 14 kompendium, utan jag behöver bara göra 7 av dem. Men det är dystopi i två av dem och jag hatar det – dåtid, nutid, framtid – jag får inte ihop det i mitt hjärnkontor, jag blir skogstokig! Jag har tur som har min särbo, som kan tänka och jag ska lyssna på honom denna gång. Förra gången gick det pannkaka för mig, för professorn var i framtiden… Det är ju lite krångligt och så, men jag får försöka. Har man läs- och skrivsvårigheter, så kanske det är lite svårare för oss.

Det ska bli en kul helg – vi ska träffa vänner och ha det lite trevligt. Det ser jag fram emot – jag har inte sett något folk på länge. Så nu ska jag hem och göra både päron- och äpplemos i eftermiddag. Det kommer en god vän och hjälper mig att skala, för jag kan ju inte det – min jävla hand, som är åt helvete!

Det känns gott att det är helg och nu ska vi snart gå och käka lunch och ta det lite lugnt. Jag har Meet-samtal med svenskläraren i eftermiddag också, kanske att jag hinner ta det.

Ni får ha det så gott, så hörs vi.

onsdag, augusti 26, 2020

55+jag vill lära med svenska med dyslexi

 

Nu har det varit ett tag sen jag bloggade för jag kände att jag inte orkade och vill ta det lite lugnt under semestern.

DN skriver idag:

”Unga brister i skrivförmåga – svårt klara studier och arbete

Unga svenskar brister i skrivförmåga. Det gör att de inte klarar sig vid högre studier och på arbetsmarknaden, visar två Novusundersökningar.”

Ja, det är så här det har blivit i Sverige idag och varför kan man inte göra enklare utbildningar, så att alla ungdomar kan komma in i arbetslivet? Det är viktigt för alla unga, att få ett arbete. Men att kvalificera sig till detta är ganska svårt. Jag lägger länken nedanför, så kan ni läsa vidare om det här.

På tal om kvalificerad – nu är jag nästan 55 + och idag kommer jag sätta mig och fortsätta att studera själv. Jag ska försöka, innan jag blir pensionerad, att klara svenskan för gymnasiekompetens, så jag kanske kan gå vidare. Så nu är jag lite pirrig idag och jag ska försöka. Jag ska göra en rapport till er om hur det går och så. Fastän jag har fast jobb så vill jag utveckla mig och utmana mig för att se vad jag klarar av och inte klarar av. Så det är full fart medvetslös!

På grund av min handledsskada så har jag köpt mig en robotdammsugare – det är det bästa jag har skaffat mig! Det är rent på golvet och Habibi kan söla ner med kattsand hur mycket hon vill. Det var det bästa jag har skaffat mig i mitt liv, så nu kan jag fokusera på annat!

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

torsdag, juni 25, 2020

Sommar

Jag får väl göra ett inlägg på min kanal här, bloggen. Uppdatera er lite granna,
Jag har ju gått på lov nu och vart hemma en vecka och 2 dagar. Det har varit väldigt skönt och härligt väder. Midsommar var helt fantastisk och helt underbar. Det har ju inte vart så på 50 år. Jätteskönt och jättetrevligt med goda vänner. 
Kursen i samhällskunskap blev över förväntan. Lite mer än godkänt fick jag. Det kändes jätteroligt. Jag var förväntansfull och alltihopa. Sen har jag hittat på nåt stolleprov. Jag ska läsa svenska, för jag tänkte jag skulle klara gymnasienivå. Göra ett nytt försök efter 35 år. Jag kanske är lite klokare nu och ska testa på. Man ska våga även om man är dyslektiker.
Sen har jag ett rum till uthyrning här som jag försöker få någon att hyra. Det är ju ett rum, en dusch och egen ingång. Jag kör via Blocket med alltihopa. Så är jag säker och att det inte blir något strul med utbetalningar och att jag får jaga personerna. Det gör ju de åt mig så det är kanonbra.
Jag har varit ute och åkt lite cabbe med min särbo. Vi var ute på Vårhaga sommarcafé. Är man i Trollhättan så kan jag varmt rekommendera att man åker ut dit en kväll när det är fint. De hade fantastiska bakverk ochgoa smörgåsar. Det var väldigt trevligt, mysigt och underbart.
Nu ska jag faktiskt förka att ta det lite lugnt denna sommaren.
En sak jag saknar väldigt mycket är min mamma. Det är väldigt svårt att kunna åka dit. Vi får se hur det blir. 
Katten Habibi är kärvänlig och vill gärna prata här. Nu sitter jag på balkongen med en smoothie. Det är så gott. 
Idag ska jag åka och träffa en god väninna. Vi ska åka och fika på ett ställe. Det ska bli härligt och gott,
Sen får jag gnälla lite grann också. Det har krånglat med sjukhuset när jag skulle få tillbaka pengar. Alla andra gick det jättebra att få tillbaka pengarna ifrån.  Det här var i november och jag fick veta detta i maj. Nu får jag inga pengar förrän 3 juli. Jag tycker det är stor skam att de gör såhär. Nu skulle jag gärna vilja ha ränta på de pengarna som har stått inne i 6 månader på deras konto. Men vi hoppas det kommer in. Vi får se.
Hoppas ni inte tycker den här bloggen är rörig. Ni får ha det så gott!

tisdag, juni 02, 2020

vem är fel är enskild peson eller myndigheten?


Det är väldigt bra i Corona-tider, det händer olika saker, och vi skickar tillbaka saker till olika företag, inom sjukvården också. Och jag har ringt tror jag tjugofem gånger till olika ställen, där jag vet att jag inte har fått varan, jag vet att dom har fått den, och jag hamnar ju på inkasso! Det är inte roligt, dom jagar en och man har dyslexi, och man har svårt. Så ringde jag i fredags och sa ”Jag vill ha mina varor för jag har betalat för dem.” ”Men dOM har glömt att kryssa i att du har fått tillbaka dem.” Dom har glömt att skicka dem till fakturaavdelningen. Jag trodde jag skulle bli vansinnig. Jag nästan blev förbannad. Här har jag hållit på och ringt till den här satmaran, och hon har inte svarat mig. Och nu ringde fakturaavdelningen, och nu ska jag få tillbaka pengar. Det är ju väldigt kul när det blir så här. Man vet att man har rätt och så här. Sen har jag ju gått då samhällskunskap i en utbildning. På den plattformen har dom tagit bort mig, jag har inte fått mina sista bedömningar. Jädra skit säger jag. Hur dom kan göra, så man inte får se sin sista bedömning på det man gjort. Jag tycker det har blivit anskrämligt i samhället över huvud taget. 

Jag är ganska trött på detta nu, det bara krånglar och håller på. Det verkar som folk inte bryr sig för fem öre. Vi får se vad som händer med alltihopa. Men fakturan och det, jag fick pengar tillbaka.  Det andra vet jag inte, men jag hoppas jag är godkänd i alla fall. 
Ha det så gott!

söndag, maj 31, 2020

Bilträff

Nu är helgen snart slut för mig, det har varit en underbar helg! Vi har varit på en liten resa till Halmstad i fredags kväll. Min särbo skulle ha en begagnad trädgårdsmöbel, specialgjord. Vi var inne på nåt nytt ställe i Halmstad som heter Burger Inn, och det var väldigt god mat, en hamburgerrestaurang i Halmstad. Vi tog oss en tur och åkte ner. Vi kom hem sent på kvällen, och han åkte hem till sig och jag åkte till mig.

 På lördan var min kära inneboende inne här hos mig. Jag gjorde en silverkaka, och i stället för strösocker i kakan hade jag kokossocker, jag hade dåligt med vaniljsocker hemma. Jag gjorde i ordning en stor silverkaka, så skar vi ner den i rutor. Jag plockade med mig den upp till min särbo. Så kom två goda vänner, och han bjöd på en grillad karrébit och potatissallad och lite grönsaker till, och majs är så himla gott! Och sen tog vi kaffe och silverkaka som jag hade gjort. Sen tog vi oss en biltur med deras bil, cabben, det var himla gott på kvällen att åka. Och det var cruising i stan, jag tror poliserna hade lite grand att göra den här dagen. Och kommunen försökte stänga av gator, men dom kring gjorde detta väldigt bra. Så det var en kul kväll, och jag stannade kvar hos honom. 


Söndag, det har varit en toppenhelg med fint väder. På söndag åkte vi ner till slussarna och tog oss en glass och gick en promenad där nere, det var jättemysigt. Sen fick jag tips på en väldigt enkel maträtt: jag skalade potatis och rev lite rårivna morötter. Jag tog laxbitar och la i ugnen med Abbas citron- och dillsås. Och den var riktigt god till maten. Sen gjorde jag i ordning lunchlådan, och det var ju en cowboysoppa jag gjorde. Då hade jag i potatis, köttfärs och chilitomatsås, purjolök och vita bönor. Fasen va gott det blev, men jag ska ju ha det till veckan nu. Så fick han lite grand. Sen körde jag hem honom, vi hade min bil, och det var så snällt av honom att fixa med min nyckel till bilen. Jag har fått stänga den manuellt i flera månader. Men nu hittade vi ett bättre batteri, så nu fungerar den igen. 

                                                                                                                      Ha det så gott!


fredag, maj 29, 2020

betyg på g


Nu är det fredag och alltihopa. Nu väntar man bara in betyget från utbildningen. Man ska inte vara så negativ även om man har läs- och skrivsvårigheter. Man måste se sina egna verktyg. Vad man kan behöva ha för hjälp och såhär i Coronatider.
Mitt råd är: Ta hjälp av nära och kära. Gör Mind Map och rita och skriv. Försök att ta reda på svåra ord och hur man ska tänka.
Ta hjälp av digitalt lärande.
Jag tror kanske till 99,5% så har jag fått godkänt på min utbildning i samhällskunskapen. Man kan aldrig ge sig. Det var kul att läsa boken, fast det är en tragisk bok ”Tjänarinnans berättelse”. Hade jag tänkt, då hade jag förstått slutet. Jag ska ju inte leva mig in i figurerna och vara förbannad på dom. Jag ska ju se samhällsnyttan med den här boken. Jag kopplade inte, och så den jävla professorn på slutet som inte är sann och… det var ju väldigt mycket.
Men nu hoppas jag och jag ska berätta för er här också sen när jag får betyget vad jag får för någonting. Jag har fått lite förslag från olika personer här.
Sen har jag sett här nu. Det finns för företag som regel för websidor,;WCAG. Man ska följa olika riktlinjer för hur en webbsida ska se ut. En vägledning är det. Jag tror att det handlar lite om funktionshinder också. Hur det ska se ut, syntolkning och text.
Det här kanske vi ska fråga om, WCAG, om man har det på sina sidor? Det står väldigt mycket bra om det här:  https://webbriktlinjer.se/wcag/. Jag fick lära mig det igår på ett möte jag var på.
Så får ni ha det så gott. Ha en trevlig helg, även om det är Coronatider. Så hörs vi!

måndag, maj 25, 2020

I ett framtida dystopiskt ?


Måndag morgon efter en helg som har varit underbar och trevlig. 

Men jag har suttit hela helgen med Tjänarinnans berättelse, och läst och läst, och nästan inte förstått vad den handlar om. Men uppgiften jag fick från skolan att vara källkritisk och alltihopa – det är en dystopisk berättelse. Jag känner mig glad att jag har överlevt den här boken och samhällskunskapen. Nu är det bara kvar examinationen på onsdag via Meet, jag hoppas jag får bra personer att kunna diskutera och prata med. Det är inte lätt att komma ihåg allt som hänt i boken, men film och bok har varit jättebra för min dyslexi. Jag lämnade ju in en uppgift den 28 april, och jag har inte fått svar på om jag har klarat mig eller inte. Jag tycker det är konstigt att jag inte kan få ett svar, om jag ska tänka om med skrivande och det här. Men vi få se. I helgen var vi och tog oss lite thaimat, vi satt ute och åt, och det var himla mysigt. Och sen bjöd min särbo mig på lite middag på lördan, och vi fortsatte att diskutera den här boken. 

Nu har jag i alla fall fått i ordning kylskåpsinramningen och hyllor i förrådet, så nu känns det jättebra. Idag kommer en god vän och hjälper mig och lyfter in, för jag klarar inte att lyfta längre för mina handleder. Jag blir så svullen och så här. Men ni får ha det så got så hörs vi!


fredag, maj 08, 2020

Dax Ta i pluggningen

God morgon! Nu är det fredag, och äntligen helg! Men jag ska ju traggla och läsa den här Tjänarinnans berättelse, hundra sidor. Jag vet inte när vi ska vara klara eller starta, inga saker är färdiga. Vi har inte fått något direktiv om hur länge man ska läsa dom här sidorna, ingenting. Så det är ju inte roligt. I natt har jag gått upp i sömnen och hämtat djupfrysta bullar och ätit kakor och allt möjligt. Jag fattar inte vad jag gör. Och jag är trött och sliten. Men nu ska vi ha lite kul på skolan, animation för sjuan, skapa figurer och göra olika saker här, så det ska bli jättekul! Sen blir det väl långdag här, sen ska jag väl åka till Ikea och handla. 
Så hoppas jag att allting finns hemma som jag ska ha. Men då hörs vi, ha det så bra!