torsdag, juli 28, 2016
Södra Gotland
En dag ned till södra Gotland. Första stopp blev en keramik affär men vi köpt inget där. Sen fortsätta vi till sommar buktik, Jordnära, där hade dom lite extrapris. Där hittade jag en armlös klänning i turkos med svart mönster. Sen for vi ni Katthammarsvik. Där fanns det en fiskrestaurang och där beställde vi rökt lax med stuvade potatis. Där hittade vi ytterligare en buktik med fototävling där man kan rösta på ett foto. Där köpt vi var sin Gute glass. Sen for vi ner till horngubben. Det var riktigt kul att komma dit och titta.
onsdag, juli 27, 2016
Gotland är så mysigt
God morgon Visby! Jag kom upp tidigt i morse, men min gubbe sov en och en halv timme längre. Han ville gå ner till frissan här i Visby. ”Ja, gör du gärna det, det kan du göra idag” sa jag. Först åkte vi till Nio Liv, loppis för katter. Jag gick runt och tittade på vad folk har skänkt, men jag hittade inget speciellt. Sen gick han och beställde tid hos frissan. Cirka en och en halv timme senare gick han med mig på stan. Så vi gick runt muren och kikade lite. Så hittade jag faktiskt Jordnära, ett klädesföretag från Gotland som designar. Det var ju riktigt roligt, jag hittade en klatschig klänning, men priset var ju nästan 1500 kronor för den! Men jag kände att det är jag! Sen trodde min kära gubbe, han släppte av mig på Trädgården hette det. Där tog jag mig ett glas rosé och satte mig och njöt under tiden. Jag tänkte att jag hinner gå upp till honom och möta honom. Så vi åkte hem och värmde på maten som vi hade ätit i förrgår. Det var riktigt gott, och jag tog mig en cider. Sen åkte vi till ett ställe som heter Sommarkväll med musik. Jag tänkte att det är ju trevligt. Det var blues, folkmusik, klassiskt, psalmer, nytt och gammalt.Johannes Nilsson, saxofon, Christoffer Lahrin, piano, orgel, gitarr och elgitarr. Vi fick sitta ute i Bäl kyrka. Dom hade invigning på ett kors som har vält flera gånger. En lite lätt gudstjänst, och jag tänkte ”Vad har jag gett mig in på med gubben och detta?” Jag trodde inte han skulle tycka om det här. Men det gick bra, och vi gick in i kyrkan sen. Dom spelade lite musik, men jag tycker dom kunde anpassa efter vilken ålder det är på personerna i kyrkan. Det var lite konstig musik, men det gick ju an att höra på det, faktiskt. Sen åkte vi hem, och så åkte vi till Lilla Elefanten och köpte oss faktiskt en pizza att dela på kvällen, och tog oss en cider. Vi satt och pratade lite. Sparris och fläskfilé, inbakad med bearnaise-sås, det var riktigt smarrigt och gott. Men nu vill jag gå och lägga mig, nu är klockan så pass mycket. Men det har varit en trevlig dag, vi har gått och strosat.
tisdag, juli 26, 2016
Biltur till Fårö
måndag, juli 25, 2016
Oj vilken mysig stad
Vi skulle göra en gåtur runt och titta i Visby. Vi gick runt och tittade i gränder och strosade, jag tror vi gick över 18000 steg den här dagen. Sen stannade vi på ett mysigt café inne i Visby. Där tog vi blåbärspaj och kaffe och hade det allmänt lite gott. Vi gick runt och fotade, tog massor av kort, fina blommor och fin natur. Sen var jag inne i kyrkan och tände ett ljus för nära och kära som jag tänker på. Vi gick hemåt, och sen åkte vi ut till ett ställe och skulle bada, men det var för långgrunt, och kallt blev det. Så skulle vi hoppa in i en affär och handla, då träffar vi en kompis till min sambo, och min före detta jobbarkompis! Jag blev helt snopen, jag har inte träffat henne sen -97 kanske, det är arton år sen jag såg henne senast! Det är helt otroligt. Sen åkte vi hem och grillade och tog oss lite öl. Vi grillade en ytterfilé och lite grönsaker. Sen hade vi köpt kulpotatis som vi marinerade, det var väldigt gott med bearnaise-sås till! Så det var en underbar dag i Visby med många steg, väldigt trevligt och helt underbart! Man kan ju verkligen inte klaga på vädret, det är ju helt skönt!
söndag, juli 24, 2016
Mot ön idag
Vi packade för en semesterresa, och startade resan vid 23.30 på lördag kväll, och kom fram till Nynäshamn klockan 5.30. Det var ju synd, min sambo fick köra hela vägen med sin Saab-cab. Vi hade ju en stolplats, så vi satte oss och försökte vila under tre timmarsresan till Visby. Det gick ju inte! Det var ju lögn i fasen säger jag bara! Ungar som skriker och håller på, det gick inte att sova nånting. Jag var ju så slut. På vägen stannade vi i Eskilstuna och tog oss en hamburgare, vi kände att vi behövde ha nånting i oss. Sen kom vi till Visby och ville bara hitta nånstans med inga ungar, ingenting, bara få vila oss lite. Så vi åkte ut till ett ställe i Visby och la oss där och bara päste lite grand. Det var väldigt gott att bara få sträcka ut. Det var ju ungdomar som var där borta och grillade, men det gick ju an. Då fick vi ett sms om att vi kunde komma in i stugan en timme tidigare. Det var ju så skönt! Vi kom dit, det var en jättemysig stuga med två rum och kök och en liten innergård. Det är så mysigt! Sen vilade vi oss en liten stund, och så gick vi ner och tog oss en planka med oxfilé på, och en gotländsk öl. Det var riktigt gott och smarrigt! Sen var vi tvungna att gå ner till världens största glasskiosk. Där fanns mängder att välja på, men jag tar det vanliga, som jag vet att jag tycker om. Jag får väl pröva nåt annat gott en annan dag. Glass är ju alltid gott i värmen. Det har varit en härlig fin dag med go värme. Jag hoppas det blir så hela den här veckan, underbart!
torsdag, juli 21, 2016
Man ska inte klaga på väder
allmänt lugnt och kokade mig lite havregrynsgröt. Sen tyckte sambon att vi skulle ta en tur till Uddevalla. Då sa jag såhär; - Ska vi åka till Stallgården, till ”Två fröknar” bredvid där?
– Ja, det kan vi väl göra, sa han och vi började åka med cabben nere på bilen. Men så fick vi tvärstannapå en busshållplats. Det kom en riktig skur med regn. Det var ju inte så käckt.
Vi tog risotto med kyckling och stekta morötter till, såna här jättegoa smala morötter. Och risotton var så god där, så att det var ju helt smarrigt och gott.
Sen gick vi in och titta lite i affärer och han fickkomma till sitt dagis, Biltema. Jag gick in på Albertssmycken och köpte mig ny kedja till mitt halsband som jag hade gått och pajat.
Sen gick vi in i skogen på ett ställe och plockade lite svamp. Jag hade ju inte rätta kläder med mig överhuvudtaget, men han hade ju skor så han kunde gå.
Sen åkte vi hem och jag gjorde tekaka med räkor och ägg på, det är ju så gott! Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig och krypa ner för imorgon ska vi ha lite främmat och såhär.
– Ja, det kan vi väl göra, sa han och vi började åka med cabben nere på bilen. Men så fick vi tvärstannapå en busshållplats. Det kom en riktig skur med regn. Det var ju inte så käckt.
Vi tog risotto med kyckling och stekta morötter till, såna här jättegoa smala morötter. Och risotton var så god där, så att det var ju helt smarrigt och gott.
Sen gick vi in och titta lite i affärer och han fickkomma till sitt dagis, Biltema. Jag gick in på Albertssmycken och köpte mig ny kedja till mitt halsband som jag hade gått och pajat.
Sen gick vi in i skogen på ett ställe och plockade lite svamp. Jag hade ju inte rätta kläder med mig överhuvudtaget, men han hade ju skor så han kunde gå.
Sen åkte vi hem och jag gjorde tekaka med räkor och ägg på, det är ju så gott! Nu ska jag faktiskt gå och lägga mig och krypa ner för imorgon ska vi ha lite främmat och såhär.
onsdag, juli 20, 2016
Veteranbilar
Det är lillelördagen detta. Det är onsdag och härligt väder ute, skönt. Jag väntade på att min gubbe skullekomma hem, men jag längtade ut så jag gick ner till slussen och mötte honom där. Vi runt och kokade lite granna på veteranbilar, som är där varje onsdag. Nu var där extremt många fina bilar och titta på.
Sen gick vi till slusscafét och tog oss en räksallad och käkade. Det var himla gott, väldigt gott med spiralmakaroner till, men jag är inte så himla förtjust i dom egentligen, men det får gå. Det var himla gott och sitta och bara ta det lite lugnt. Vi satt i solen lite granna.
Vi åkte hem och jag satte mig och lyssna på min ljudbok och tog det lite allmänt lugnt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






