torsdag, februari 18, 2016

Lite blänkare ifrån mig

Denna och förra veckan har det varit så mycket och göra på arbetsplatsen och så, jag har vart trött och sleten. Jag vet inte vad jag vill säga på min blogg och såhär. Men jag kör stenhårt med träning. Tränar vattengympa och spinning. Jag måste vara igång. Det känns ju väldigt gott. Det känns faktiskt väldigt skönt. Nu har jag ett mål: Efter min operation så ska jag börja på TRX. Vete sjuttsingen vad det är, men det ser ut som band som hänger uppe i luften. Det är jag lite sugen på att testa och se hur man ska göra. Och göra i gruppträning. Det skulle vara kul och börja med något nytt. Och det kan man ju gå ner och göra sen under sommaren också, för det behöver ju inte vara gruppträning. Men jag tycker det är himla kul med gruppträning.

Ja, och sen har jag haft individuella nationella prov för elever som har suttit här hos mg. Jag har känt mig som en grym häxa när jag satt här. Jag fick ju inte hjälpa dem med någonting. Skolverket säger det attär det läsförståelse så även om du har ett funktionshinder så får du ingen hjälp.  Hur stärker vi våra elever i detta? Det fattar inte jag.

Många nu har lov, men vi har ju vecka 8 här runt omkring. Jag får se vilket skick jag är i vecka 8. Men nu får jag bara jobba här idag och imorgon så får jag se vad som händer. Men ni får ha’t så gott!

söndag, februari 14, 2016

Inbokad här med träning!

Idag har bokat spinningcykel träning. Det finns idag trespass med spinning. Jag tar detta med det. Jag känner nyttig denna veckan. Jag har varit på två Spining  och ett vattenpass denna veckan. 

söndag, februari 07, 2016

Lat eller


Söndag morgon. Gubben skulle åka iväg och greja med några bilar, och jag plockade lite hemma. Så skulle jag gå ut och ta bilen, jag trodde jag skulle explodera! Bilen står inte där. Är det pojken som har tagit den utan tillåtelse? ”Vem fan har tagit min bil”, tänkte jag. Så ringde jag, och då var det ju han. Men jag blev så jädra arg så jag gick ner till träningen och spinnade. Det var ju snällt av hans son att komma och hämta mig sen efter träningen och så.

 Så hittade jag ett väldigt gott recept:
 det ska vara 700 gram kycklingfilé som ska stekas i smör. Två vitlöksklyftor, två gula lökar, 3 deciliter grädde, 3 matskedar mango chutney, en ask körsbärstomater, salt och peppar, chiliflagor om man vill ha, och bandspagetti. Fräs detta och släng ihop. Det här hittade jag på en blogg som heter Nattas Bakblogg. Det var faktiskt väldigt gott, det kan jag tipsa om, det var väldigt gott att äta! Lite starkt och så här, men det var gott.

 Det var inte så nyttigt att äta så sent på kvällen, men det får gå. Jag vill bara tipsa om detta, ha det så gott! 




lördag, februari 06, 2016

På g igen

 På lördan var jag ute med en gammal kollega. Vi fick vi veta att Modeff, klädaffären, var på gång igen, så vi gick in och tittade. Så var vi på Nordfeldts och drack kaffe. Sen gick vi runt och gick in på Street One och kikade och hade allmänt lite trevligt. Roligt att komma ut och gå runt och shoppa. 

Sen när jag kom hem tog vi och stack iväg till affären jag och gubben, och så gjorde vi tacos hemma. Det var smarrigt och gott, med vin till och lite chips och dip. Sen satt vi och såg på Sterner, Beck-filmen som är i gång på CMore. Den var mycket råare nu mot vad den har varit tidigare. Men den var rätt ok att se på. Så det var ju riktigt bra, och det var lugnt och gott och så här.

fredag, februari 05, 2016

snart dax för Nationella prov


Jag hittade på en hemsida om Nationella prov

cita från deras hemsida 

"En elev med läs-, skriv eller räknesvårigheter behöver ofta alternativa verktyg för att ta till sig kunskap. Samma elev kan behöva använda alternativa metoder för att redovisa sina kunskaper. Det kan ske muntligt, men även med till exempel med film, bild och ljud. Eleven har dessutom rätt till betygsbedömning enligt pysparagrafen."
läs mer på denna länk: provsituationer



Här är det från Skolverket:


Gamla myter om dyslexi?


Äntligen är det fredag, jag är trött som en seg råtta, faktiskt.
Fick se en artikel i tidningen idag:
Mikael Holmqvist har skrivit att det är ett samhällsproblem att en tredjedel av dom som är inskrivna på Arbetsförmedlingen klassas som funktionshindrade, och att det knappast stärker enarbetslös självförtroende eller främjar anställningsbarhet. Några belägg för påståendet anger inte Holmqvist, trots att det finns belägg för motsatsen, bland annat Ulla Föhrer och Eva Magnusson som har gjort djupintervjuer med 40 personer med dyslexi. Jag tycker det var väldigt bra av Torbjörn Lundgren, som har gjort en debatt i DN här i veckan. Det känns väldigt bra att han dementerar folk som påstår nånting som man inte har fakta om. ”För samhällets mest utsatta grupper är klassificeringen som funktionsnedsatt generellt en björntjänst, medan en dyslexidiagnos kan bidra till de redan mest integrerade gruppernas fortsatta framgång skriver Holmqvist. Han påstår också utan belägg att dyslexi för ungdomar i Danderyd skulle innebära fördelar med bland annat förlängd provtid och möjlighet till muntliga prov, medan diagnosticerande av arbetslösa skulle drabba personer längst ner från arbetsmarknaden. Jag tycker det var bra att Dyslexiförbundet dementerade detta, jag blir bara frustrerad och ledsen, att vi skulle ha fördelar med provförlängning och detta. Det är ju så här att du får inte använda dina hjälpmedel över huvud taget på nationella prov. Jag vet inte hur det är i år på proven, jag har inte hört nåt. Då tycker jag samma sak där, då ska ju inte dom få ha glasögon eller nåt annat. Det är ju samma sak, faktiskt. Men tack Torbjörn, att du tog det här engagemanget! Jag skulle inte suttit som jag gör idag, jag får jobba med elever som har dom här problemen. Jag försöker få in det här namnet ”dysse” till dom, det är så många som har det här problemet, och jag försöker bygga upp deras självkänsla. Dom kan inte begripa att inte jag kan stava och skriva. Jag har väldigt svårt med ”gjorde”, jag vill inte ha något e på slutet. Jag har alltid från min barndom lagt till ett e på slutet av ord. Sen sa en fröken när jag gick på Komvux: ”ta bort e” och då tog jag bort alla. Och nu har jag blivit så himla osäker, ska det vara eller ska det inte vara? Men det är ju så här. Men ni ska läsa den DN-artikeln, jag tycker den var kanonbra att Dyslexiförbundet tog det här beslutet att skriva. Torbjörn är ju bra på det här, han är kanonbra! Men ni får ha det så gott,

 jag ska försöka komma iväg på spinning idag, jag har varit och tränat två gånger den här veckan.


På fredag eftermiddag var det väldigt tungt att gå, men jag tog och gick ner och spinnade, och jag kände mig helnöjd att jag hade gjort det. Så var sambons son väldigt gullig och kom och hämtade mig efter det. Sen var min gubbe gullig och kom med lite pizza, och vi såg på Veckans brott och tog det lite lugnt, och jag kröp ned tidigt. 














Holmqvist
cita från DN Mikael Holmqvist
"En tredjedel av de inskrivna hos arbetsförmedlingen anses funktionsnedsatta. Men det är en reglering för att hantera allt fler människor som inte längre är attraktiva i det nya Sverige, skriver Mikael Holmqvist."



Gamla myter om dyslexi
cita från DN  Torbjörn Lundgren
"När systemet använts rätt har alla delar vägts in. Jag uppmanar därför alla att medverka till att personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi får samma förutsättningar som de utan nedsättningar, oberoende av var de bor och verkar."

tisdag, februari 02, 2016

Så funkar Bredbandsbolaget.

Det är väl inte Bredbandsbolaget som ska bestämma vilka kanaler  vi ska få se på. Är väl ett val man vill bestämma och intresse. 
Igår kväll hade "Sofias änglar" premiär, något som missades av de hundratusentals kunder. 
Så kompenseras du efter stora kanalbråket 
Länk: http://www.expressen.se/noje/sa-kompenseras-du-efter-stora-kanalbraket/

måndag, februari 01, 2016

Redan ny månad


hemma gjord pizza





https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnBSMDIAVgkb4KG_yc-5rZwQEaYL9ZaWCGiJioerq5gdPCa3UK4dNn0xc0dhK6DfriuTKaJYnb8dzQIfz51JHcRFVIMUvSTvfbYTSuXaW-BOd0rfJA6UHMq3nP4LMeIy7XiSm43EhByEw/s400/blogger-image--529057415.jpg
lite från kursen


















Idag är det första februari, och det känns… va fort det går, nu är det redan vecka 5. Så börjar snart sportlovet för ungdomar och elever. Jag tror vi har vecka 8 här runtomkring vårat, så det börjar närma sig. Idag ska jag på kurs, det är om vad vi kan få från kommunen för kulturgrejer. Bland annat så får vi ju en resa till operan i Göteborg, det är niorna som får åka. De klär upp sig jättefint, trevligt! Så får dom mindre teater och lite andra förkovringar, så nu ska vi ner och titta på nånting och kika, och se vad vi tycker och så här. Men det är ju så nära, så jag tar min spruttibangbang idag och ska köra ner. Men sen när jag kommer hem så hoppas jag att det inte jäser mer än det gör. Jag tog Go’kvälls pizzadeg med yoghurt i, och gjorde i ordning. Så jag tänkte att jag skulle göra en liten pizza när vi kommer hem, så får vi se vad han tycker om den. I så fall gör jag den till helgen. 

Vi har dialogdag för kulturombuden i vårt område idag ”genustänk och normkritik i teori och praktik”
En dag för tankar, frågor och praktiska övningar kring det vi ibland tror att vi redan kan om både genus och normer i pedagogvardagen. Men vad är det för omvärld som vi möter tillsammans med våra barn och unga? Hur beter vi oss egentligen mot dem, både enskilt och i grupp? Behöver vi ändra på något och hur kan vi i så fall agera?
En kille som hette Tomas Gunnarsson, även känd som Genusfotografen, bloggar och föreläser om genustänk i bilder och normkritisk bildanalys. I sin föreläsning kommer hen att prata om hur idéer om kön skapas i bilder, och hur könsstereotyper i media, reklam och konst begränsar och blockerar vår fantasi om vilka vi kan vara.
han var väldigt intressant – hur vi kan tänka och hur vi kan se på bilder. Hur vi accepterar vissa bilder, fast vi inte ska det. Bland annat var det en fisketidning, hur de tog kort på kvinnor, vad har fiskesporten med nakna kvinnor att göra? Hur tänker de då? Jag vet inte!
Sen skulle vi lyssna på en kvinna som heter Marie, men det kom en annan kollega istället. Hon prata om böcker och hur vi pratar om olika kön. Hur vi gör bilder och hur man skriver böcker. När man kommer upp i mellanstadiet, så finns det mycket böcker för tjejer, men inte för killar.
Det var intressant att höra på, man fick tänka om! det var Karin som kom hit och berätta. Karin och Marie var ute och träffade barn, där det bor mycket romska barn, och ville skapa en bild av vardagen för svenska romer genom böcker. Det finns gamla böcker som problematiserar. Hur ska man få en positiv bild idag. Det var ett viktigt projekt.
Karin driver ett barnboksbolag tillsammans med Marie.
Föreläsningen bygger på ”Normkrativitet i förskolan”, där finns massor av övningar som man kan använda i förskolan. Låna den eller köp den för att få ut mer av det. 
Sen lunchade vi på Nova och jag tyckte att det var lite konstigt att de hade olika priser på lunchen. Om det var ekologiskt var det dyrare, om det var vanlig lunch var det billigare. Jag tycker – fanns det ingen kötträtt att välja på, så jag fick ta den dyrare rätte. Det var inte roligt alls. 
Det var en trevlig dag och sen åkte jag hem och gjorde iordning pizzan. Den var jättegod och det gick jättebra att göra Go´kvälls pizza. Bra att ha med i lunchlådan. Man kan göra degen dagen innan och sen är det bara att kavla ut och hälla på vad som helst på den och ta med den i lunchlådan. Det blir fyra små, rejäla pizzor av degen.
Det var en dag med genustänk och normalisering – hur vi tänker. Vi accepterar väldigt mycket, det får man tänka på. Tolerans och så där – det är lite nytänk i hjärnan nu.





cita från :

Denna bilden hade vi titta på kurs,. jag hade tycket fin. men efter analysen så blev förstört hur en fisktidning kan använda nakenheten,,, det är väl inget att gör med fisksporten..
cita från expressen "I fem år har den danska sportfisketidningen Fisk & Fri haft ett stående inslag med "fiskepiger" i tidningen – där den tyska fotografen Oliver Porat låtit nakna kvinnor posera tillsammans med döda fiskar. På de utmanande bilderna, som funnits med i varje nummer sedan 2007, syns nakna kvinnor smeka sig mot bland annat laxar, braxar och öringar."


läs på expressen länk

läs på denna länk om och se bilden..