tisdag, mars 17, 2015

tips på film Anteckningsteknik


"Parnian får i uppdrag att föra hela klassens anteckningar vid ett studiebesök. För att bli snabbare och mer effektiv på att anteckna får hon träffa universitetsstudenter som visar hur man hinner skriva så mycket som möjligt. Men Parnian var inte förberedd på att hon skulle kasta sig ner från en flera meter hög plattform för att få anteckningstips av en journalist!"

från ur citaten..






http://www.ur.se/Produkter/176959-Plugga-battre-Anteckningsteknik

måndag, mars 16, 2015

Att plugga utan strategier


"Att plugga utan strategier är som att leta efter en skatt utan skattkarta"

Hej har tidigar slått ett slag för "orka plugga" som länk!

Nu tipsar jag om "pluggkoden" som har en serie program ,av ungdomar för ungdomar, som handlar om ... HUR PLUGGA eller hur lära. Kanske passar avsnitten bäst för år 4-9.





här finns en serie:

http://www.ur.se/Produkter/177448-Plugga-battre-Koncentration#Mer-om-programmet

onsdag, mars 11, 2015

Toppen med Apple produkt

Det har kommit mycket fantastiska saker nu på Ipad och Iphone från 4S.

På tangentbordet finns det en liten mick och där kan man prata in och det blir text. Det är kanonbra.

Jag testade detta igår och skriver man flera meningar så är det inte så bra för min del för jag har ju så svår dyslexi.

Min sambo testade och läste igenom texten som jag hade pratat in som skulle bli text då. Men texten blir ju inte så bra i formulering och uppbyggnad fast jag använt grammatiken i word. Så det var inte så himla käckt. Men det är tur att jag har någon som kan rätta mig när jag är så sugen på och skriva själv.
Annars använder jag mycket Taltjänst när jag är frustrerad och förbaskad på hur samhället behandlar oss med funktionshinder. Myndigheter som skickar ut massor med material som man ska fylla i och sånt. Där har de inte tagit hänsyn till vårt läshinder.

Men jag använder den här micken som finns i tangentbordet på Iphone och Ipad till korta sms och facebook. Det är enkelt om man snabbt vill ha ut en text eller svara på något. Sitta och grunna på hur fasen, om det är ung eller unga...? och skriva fel. Så blir det bara frågetecken från någon vänlig person. Så det är bra med micken. Testa den och tyck till om den!

Från det ena till det andra. Jag har börjat med ett målatt träna och motionera. Mitt mål är att försöka träna 3 gånger i veckan på vattenträningen. Många säger att det är pensionärsträning. Nej! Det är det inte. Det är stenhårt. Det är vad du gör det till. Så nu ska jag försöka träna så mycket som möjligt.

Nu ska jag snart in till hörcentralen. Jag har testat en ny apparat till hörapparaten så jag kan svara i telefon så det går in i örat på mig. Men det brusar litegrann för mig. Så jag ska se om de kan göra någonting åt detta nu. Jag har ju inte hunnit och komma in där.

Här på jobbet idag så är skolverket här och inspekterar vad vi gör på skolan. Det är bra att dom kommer, då får vi veta om vi gör rätt eller fel.

Jag vill fortfarande ge en eloge till Carl Philip, prinsen, att han har vågat gått ut och satt ner foten för de barn som har svårt i skolan idag. Jag tycker det är kanonbra att högre makt kommer in och säger ifrån om det här problemet.
Ni får ha en skön eftermiddag, gå ut i solen nu. Det känns som det har blivit vår här nere i Västsverige.

tisdag, mars 10, 2015

dyslexi i fokus

här får lite länkar att läsa:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/kungligt/carl-philip-om-utanforskap-och-dyslexi/ http://www.expressen.se/tv/nyheter/kungligt/carl-philip-inget-gor-mig-mer-ledsen/
citat från expressen

"Carl Philip väljer nu att för första gången berätta om att varför han avslöjade sin dyslexi:
Jag är glad att jag tog modet till mig och öppnade upp mig om min dyslexi.
Prinsen kräver krafttag i skolan:
– För alla de som varje dag kämpar med bokstäver och siffror som hoppar omkring i skolböckerna. Alla som blir utskrattade när det blir fel. Jag vet hur det är. Jag var en av dem."

Många med han kan uppleva samma saker i skolvärlden idag också.  De här upplevelserna känner jag igen från min skoltid där jag också blev retad för min oförmåga att stava.  Även för andra saker som drogs med på samma gång. Bland annat för mina kläder, vanor och annat trams. Mitt funktionshinder kände jag inte till, trodde jag var förståndshandikappad.  Det dröjde jättelångt in i mitt arbetsliv när jag fick veta att jag hade dyslexi. Skolan hjälpte mig inte med att jag blev mobbad och inte heller med mina läs och skrivsvårigheter. Jag orkade inte vara kvar i min gamla hembygd så jag flyttade därifrån. Började ett nytt liv i en annan stad och blev respekterad. Jag började på Komvux och där lärde jag mig att stava mera rätt. Där hade jag en är rolig värmländsk lärare som visade mig att ta bort mina E som jag nästan alltid hängde på i slutet på orden. Jobbar idag med barn igen med dyslexi och det gläder mig väldigt mycket. Ingen är lika men dyslexi känner man igen på gamla som unga.

"citat från Mats Myrberg:

 Rätt pedagogik räddar 8 av 10 barn från dyslexi



Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, är övertygad:
– Alla barn tjänar på en dyslexivänlig pedagogik. Det handlar absolut inte om att barnen ska lära sig läsa och skriva redan i förskolan, det finns inget som visar att det är en fördel. Men de måste öva sin fonologiska förmåga – sin förmåga att tänka på hur ord låter, att känna igen ljud i ord, att lyssna efter ljud som låter lika och olika och så vidare. Redan i förskolan måste man lägga grunden för läs- och skrivinlärningen genom en systematisk, målinriktad språkpedagogik." läs mer här 
http://www.kodknackarna.se/forskning/ratt-pedagogik-raddar-8-av-10-barn-fran-dyslexi/

onsdag, mars 04, 2015

Kristina från Duvemåla på GöteborgsOperan


Denna vecka har det varit lite så där… Jag har inte orkat att skriva så mycket, men jag har lagt in lite filmer. Men jag har varit väldigt redig, för jag har varit och tränat två gånger och känner mig helnöjd med det. Och jag ska gå en gång till, så det blir tre gånger denna vecka.

Sen fick jag följa med till Operan i Göteborg på musikal, jag tycker den var kanonbra. Det var jättebra skådespelare.
 ”Hos en liten skara människor från Ljuders socken i Småland växer sig drömmen om Amerika allt starkare när hungersnöd, förmynderi och religiös förföljelse gör det outhärdligt för dem att stanna kvar i hemorten. Det nya landet har mark till alla och erbjuder den som vågar sig ut på den långa, farliga resan en fristad och en framtid. Det öppnar sig för dem som längtar efter den frihet de förvägras där de nu är. Några få djärva män och kvinnor hörsammar budet och ger sig ut på den riskfyllda färden över Atlanten. Bland dem finns Kristina, Karl Oskar, Robert och Ulrika.
Kristina från Duvemåla var den första musikal som spelades på Göteborgs Operan och är den mest framgångsrika i sitt slag som spelats i huset. Urpremiären skedde i Malmö 1995.”


Jag tyckte det var helt otroligt, jag satt längst fram och kunde titta ner på orkestern. Men någon hade glömt att stänga av mobilen.
gå in på operan och titta, så kan ni se, det var helt otroligt att man kunde vara med på detta. Men det blev väldigt sent. Den var tre timmar och femtio minuter, inklusive paus, det är ju inte klokt egentligen. Den har hållit på sen den 25 oktober till sista föreställningen den 16 maj.

Denna mycker värd att gå se på tycker jag. 
Det är lite trött och segt idag, men det får gå.

Ni får ha en trevlig dag. 

måndag, mars 02, 2015

Undantagsbestämmelsen- Del 2: Rätten till utbildning





Individanpassning
Alla elevers rätt till stöd i undervisningen räcker många gånger långt, men ibland behöver en elev ett mer individinriktat stöd. Ett sådant stöd kan ges antingen i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller särskilt stöd.
Ett eventuellt behov av särskilt stöd framkommer av en utredning kring eleven. Det är rektorn som tar beslut om en sådan utredning. Bestämmelser om särskilt stöd gäller inte inom vuxenutbildningen.

Undantagsbestämmelsen- Del 1: Rätten till utbildning





Rätt till utbildning och stöd
Eleven ska ges den ledning och stimulans som han eller hon behöver. Det är inte resurserna som ska styra utan elevens behov. /utdrag ur 3 kap 3§, skollagen.