onsdag, januari 06, 2010

Gardafisk

Onsdag morgon och vi sov till halv 9. Jag gick ner och duschade mig och gjorde mig i ordning. Så skönt att Henke var där. Helt underbart. Sedan knallade mamma bort till mormor och då gick vi dit också.
















Mamma hade fått en fiskrätt; ”Gardafisk”

400 g vit fisk

1 purjolök

2 paprika

1 burk creme fraiche

3 msk koncentrerad apelsinjuice

1 tsk malen ingefära

1/2 buljong

1/2 - 1 tsk salt

1,5 dl mjölk (men där tog mamma grädde)



Man strimlade grönsakerna och fräste dom och hällde i allt annat utom fisken. Så fick det puttra i 10 min. Så skär man fisken i 2 cm stora bitar och kokar cirka 10-15 minuter.

Å Gud vad god den här Gardafisken var. Väldigt smarrigt och gott. Helt underbart. Så fick vi lite kaffe efteråt. Sedan började vi ta färden neråt. Vi gick in till Henkes storasyster och fick kaffe och våffla. Gud vad gott det var och få lite annan mat och så.

När vi började köra från Dals Rostock – Gud vilken snöyra det var! Jag var riktigt rädd faktiskt, men när vi kom till Vänerborgs så upphörde snöyran. Det var riktigt knepigt. När vi kom hem här så var det bara 16 grader inne. Det var lite kallt. Så jag började höja värmen för det var så kallt ute också. Men vad skönt och komma och lägga sig i sin egen säng här. Det var helt underbart, görgott!

Gardafisk

Onsdag morgon och vi sov till halv 9. Jag gick ner och duschade mig och gjorde mig i ordning. Så skönt att Henke var där. Helt underbart. Sedan knallade mamma bort till mormor och då gick vi dit också.
















Mamma hade fått en fiskrätt; ”Gardafisk”

400 g vit fisk

1 purjolök

2 paprika

1 burk creme fraiche

3 msk koncentrerad apelsinjuice

1 tsk malen ingefära

1/2 buljong

1/2 - 1 tsk salt

1,5 dl mjölk (men där tog mamma grädde)



Man strimlade grönsakerna och fräste dom och hällde i allt annat utom fisken. Så fick det puttra i 10 min. Så skär man fisken i 2 cm stora bitar och kokar cirka 10-15 minuter.

Å Gud vad god den här Gardafisken var. Väldigt smarrigt och gott. Helt underbart. Så fick vi lite kaffe efteråt. Sedan började vi ta färden neråt. Vi gick in till Henkes storasyster och fick kaffe och våffla. Gud vad gott det var och få lite annan mat och så.

När vi började köra från Dals Rostock – Gud vilken snöyra det var! Jag var riktigt rädd faktiskt, men när vi kom till Vänerborgs så upphörde snöyran. Det var riktigt knepigt. När vi kom hem här så var det bara 16 grader inne. Det var lite kallt. Så jag började höja värmen för det var så kallt ute också. Men vad skönt och komma och lägga sig i sin egen säng här. Det var helt underbart, görgott!

tisdag, januari 05, 2010

Ålgfärsbiffar med kantarellsås


Då var det tisdag redan, och man vaknar… jag gick ner och drack kaffe med mamma, och gjorde i ordning mig och duschade. Det var ju kallt ute. Sen kom grannen och hjälpte oss att köra ut till Värmlandsnäs till Ölseruds kyrka. Där ska vi se efter en begravningsplats till pappa. Det gjorde vi, sen for vi in till stan, och var inne på Coop eller Domus. Mamma och grannen tog en kaffe, och jag var inne och handlade lite grand. Jag köpte lite grönsaker och sånt. Sen när vi kom hem, så hade mamma älgfärs, och gjorde biffar och potatis och grönsallad, och kantarellsås till. Gud, vad smarrigt det blev! Det var det mumsigaste jag har ätit nån gång! Och Henke hade kommit då, så vi åt tillsammans. Sen tog grannen och Henke in whiskey. Sen såg vi på Bygglov, och det var riktigt roligt att se på det igen! Sen gick vi och lade oss, vi gjorde inte så mycket mer på tisdagen.

Ålgfärsbiffar med kantarellsås


Då var det tisdag redan, och man vaknar… jag gick ner och drack kaffe med mamma, och gjorde i ordning mig och duschade. Det var ju kallt ute. Sen kom grannen och hjälpte oss att köra ut till Värmlandsnäs till Ölseruds kyrka. Där ska vi se efter en begravningsplats till pappa. Det gjorde vi, sen for vi in till stan, och var inne på Coop eller Domus. Mamma och grannen tog en kaffe, och jag var inne och handlade lite grand. Jag köpte lite grönsaker och sånt. Sen när vi kom hem, så hade mamma älgfärs, och gjorde biffar och potatis och grönsallad, och kantarellsås till. Gud, vad smarrigt det blev! Det var det mumsigaste jag har ätit nån gång! Och Henke hade kommit då, så vi åt tillsammans. Sen tog grannen och Henke in whiskey. Sen såg vi på Bygglov, och det var riktigt roligt att se på det igen! Sen gick vi och lade oss, vi gjorde inte så mycket mer på tisdagen.

måndag, januari 04, 2010

Biltur med mamma i snön, HJÄLP!

Det kom en labrador infarandes här igår, han höll nästan på att riva ner julgranen hemma hos mamma. Alla gosedjur i huset levde också farligt en stund.

Jag och Mamma har varit i Grums och beställt ett hjärta till pappas begravning. Saknar Henke nu, imorgon kommer han äntligen hit igen efter jobbet.

Min mamma har en automatbil, denna kan jag inte med att köra så jag fick ge med mig på en biltur med mamma. Jag var en aning rädd. Det är ju så mycket snö överallt här. Men vi kom hem i tryggt förvar.

Jag måste passa på att tacka alla goa grannar som vart och hälsat på och kommit med blommor till mamma det senaste. Det uppskattas verkligen av oss.

Trevlig kväll på er!

Biltur med mamma i snön, HJÄLP!

Det kom en labrador infarandes här igår, han höll nästan på att riva ner julgranen hemma hos mamma. Alla gosedjur i huset levde också farligt en stund.

Jag och Mamma har varit i Grums och beställt ett hjärta till pappas begravning. Saknar Henke nu, imorgon kommer han äntligen hit igen efter jobbet.

Min mamma har en automatbil, denna kan jag inte med att köra så jag fick ge med mig på en biltur med mamma. Jag var en aning rädd. Det är ju så mycket snö överallt här. Men vi kom hem i tryggt förvar.

Jag måste passa på att tacka alla goa grannar som vart och hälsat på och kommit med blommor till mamma det senaste. Det uppskattas verkligen av oss.

Trevlig kväll på er!

lördag, januari 02, 2010

Inga bussar leder till Segmon

Hallå hallå!

Det är då ingen enkel resa man får ta sig an för att komma upp till värmland. I alla fall inte till segmon. Mammas goa granne var så snäll och hämtade mig i Säffle i stället. Tusen tack!

När jag kom upp till mamma var det -29 grader utomhus och 14 grader inomhus. Man kunde nästan tro att hon förvarade pingviner i källaren... Det kom personal ifrån en firma som skulle fixa problemet, men de gav väldigt dålig service. Jag fick fara runt och leta upp proppskåpet.

Henke kom hit på nyår efter sitt jobb, han stannade till nyårsdagen. Strax efter det att han åkt gick det dumma huvudsäkringen igen! Efter lite tankeverksamhet kom vi fram till att det var frysboxens fel. Inga pingviner alltså.. Det blev till att tömma ur boxen och dess innehåll på otroliga mängder av lingon, någon som är sugen på att göra sylt?

Jag måste också berätta att jag fick spendera nyårsnatten "ensam", mamma somnade tidigt och henke som bara skulle ta sig en liten tupplur vaknade minsann inte av alla nyårssmällare.. men men jag hoppas att dem sov gott :)

Idag har det varit en lugn dag. Mina bekanta där hemma finner det mycket märkligt att jag inte har en laptop med mobiltbredbant med mig här uppe i skogen, det kanske det är också. Men till jag skaffat mig detta så får jag hjälp av henkes systerdotter.

Ha det bra!

Inga bussar leder till Segmon

Hallå hallå!

Det är då ingen enkel resa man får ta sig an för att komma upp till värmland. I alla fall inte till segmon. Mammas goa granne var så snäll och hämtade mig i Säffle i stället. Tusen tack!

När jag kom upp till mamma var det -29 grader utomhus och 14 grader inomhus. Man kunde nästan tro att hon förvarade pingviner i källaren... Det kom personal ifrån en firma som skulle fixa problemet, men de gav väldigt dålig service. Jag fick fara runt och leta upp proppskåpet.

Henke kom hit på nyår efter sitt jobb, han stannade till nyårsdagen. Strax efter det att han åkt gick det dumma huvudsäkringen igen! Efter lite tankeverksamhet kom vi fram till att det var frysboxens fel. Inga pingviner alltså.. Det blev till att tömma ur boxen och dess innehåll på otroliga mängder av lingon, någon som är sugen på att göra sylt?

Jag måste också berätta att jag fick spendera nyårsnatten "ensam", mamma somnade tidigt och henke som bara skulle ta sig en liten tupplur vaknade minsann inte av alla nyårssmällare.. men men jag hoppas att dem sov gott :)

Idag har det varit en lugn dag. Mina bekanta där hemma finner det mycket märkligt att jag inte har en laptop med mobiltbredbant med mig här uppe i skogen, det kanske det är också. Men till jag skaffat mig detta så får jag hjälp av henkes systerdotter.

Ha det bra!