lördag, oktober 31, 2009

vattenkulor




Små vattenkulor som när de fått ligga i vatten ett dygn får sin fulla storlek, upp till 15 mm i diameter. I ett fat har jag kulor från en påse, uppblötta blir det ca 3,5 dl. Eftersom de innehåller så mycket vatten som långsamt dunstar får blommorna det vatten de behöver samtidigt som det ser tufft ut. Kan blötas upp och torka ut minst 3 gånger, så många gånger.



Jag gick upp och gjorde i ordning frukost. Så gjorde vi i ordning det sista här och diskade faten som vi inte haft framme på ett tag.


Så for vi upp på stan och handlade smörgåstårta. Vi köpte lite godis också. Sen gick vi in på O´Learys och åt lite grillad kyckling med pommes frites och chilibearnaisesås – bearnaisesås till kyckling!! Det har jag inte fattat.

Sen åkte vi upp till Jätten och köpte dricka.

Sen kom dom främmande, en mindre skara hit. Vi drack och åt smörgåstårta från gillet. Vilken stor smörgåstårta det var. Jättesmarrig och jättegod. Så hade vi gräddtårta och hembakat fikabröd. Jag hade bakat bullar och så bjöd jag på Bajapäron till kaffet. Sen satt vi och såg på dansbandskampen. Det var ju roligt att Zekes fick en guldstjärna nu och gick vidare, även Date då men jag tyckte inte det var så bra den här gången. Zekes var ju kul – att ungdomar kommer fram.

Det var roligt hur dom gjorde om, deras cover på Måns Zelmerlövs Cara Mia tyckte jag var väldigt bra.

Nu ska jag inte sitta och tjöta här mer vad jag har gjort och ditten och dattan. Nu ska jag faktiskt lägga mig och lyssna på Åsa Larssons bok. Ni får ha en bra dag.


vattenkulor




Små vattenkulor som när de fått ligga i vatten ett dygn får sin fulla storlek, upp till 15 mm i diameter. I ett fat har jag kulor från en påse, uppblötta blir det ca 3,5 dl. Eftersom de innehåller så mycket vatten som långsamt dunstar får blommorna det vatten de behöver samtidigt som det ser tufft ut. Kan blötas upp och torka ut minst 3 gånger, så många gånger.



Jag gick upp och gjorde i ordning frukost. Så gjorde vi i ordning det sista här och diskade faten som vi inte haft framme på ett tag.


Så for vi upp på stan och handlade smörgåstårta. Vi köpte lite godis också. Sen gick vi in på O´Learys och åt lite grillad kyckling med pommes frites och chilibearnaisesås – bearnaisesås till kyckling!! Det har jag inte fattat.

Sen åkte vi upp till Jätten och köpte dricka.

Sen kom dom främmande, en mindre skara hit. Vi drack och åt smörgåstårta från gillet. Vilken stor smörgåstårta det var. Jättesmarrig och jättegod. Så hade vi gräddtårta och hembakat fikabröd. Jag hade bakat bullar och så bjöd jag på Bajapäron till kaffet. Sen satt vi och såg på dansbandskampen. Det var ju roligt att Zekes fick en guldstjärna nu och gick vidare, även Date då men jag tyckte inte det var så bra den här gången. Zekes var ju kul – att ungdomar kommer fram.

Det var roligt hur dom gjorde om, deras cover på Måns Zelmerlövs Cara Mia tyckte jag var väldigt bra.

Nu ska jag inte sitta och tjöta här mer vad jag har gjort och ditten och dattan. Nu ska jag faktiskt lägga mig och lyssna på Åsa Larssons bok. Ni får ha en bra dag.


fredag, oktober 30, 2009

oj,vad har minska med läsare på blogg här?


      • Ge förslag vad jag ska skriva om!
      •  kommentar gärna!/ Gunilla

oj,vad har minska med läsare på blogg här?


      • Ge förslag vad jag ska skriva om!
      •  kommentar gärna!/ Gunilla

God morgon, nu är det snart helg och alltihopa

Usch, vad veckan går fort! Man har vart ledig och haft det skönt. Jag har ju donat och städat.


Jag skrattade så gott här i morse. Jag gjorde i ordning frukost åt Henke.

Så han var så gullig och hämtade tidningen. Så gick jag och la mig i sängen och vet ni vad jag gjorde? Jag nös och jag nös och jag nös…!

Och det här trodde jag inte på, men min morfar gjorde såhär när jag var liten och jag glömmer det aldrig att jag skrattade åt morfar.

Sen gjorde mamma likadant. Jag trodde inte det kunde bli så av trycksvärta men jag nös 20 gånger här!

Ja, nu har jag bara ett fönster kvar här och putsa och så ska jag dammtorka. Sen ska jag upp till stora staden i dag och handla lite granna och göra i ordning. Så det blir lite full speed såhär, i morgon kommer främmat då. Jag ska göra i ordning här så det ska vara fint tänkte jag. Jag får se om jag hittar någon bra duk till ekbordet jag har också. Jag ska ha bilen sen i eftermiddag men jag ska ta bussen upp till stan och sen åka hem med bilen, så det blir gott också.

Ni får ha en trevlig helg!

God morgon, nu är det snart helg och alltihopa

Usch, vad veckan går fort! Man har vart ledig och haft det skönt. Jag har ju donat och städat.


Jag skrattade så gott här i morse. Jag gjorde i ordning frukost åt Henke.

Så han var så gullig och hämtade tidningen. Så gick jag och la mig i sängen och vet ni vad jag gjorde? Jag nös och jag nös och jag nös…!

Och det här trodde jag inte på, men min morfar gjorde såhär när jag var liten och jag glömmer det aldrig att jag skrattade åt morfar.

Sen gjorde mamma likadant. Jag trodde inte det kunde bli så av trycksvärta men jag nös 20 gånger här!

Ja, nu har jag bara ett fönster kvar här och putsa och så ska jag dammtorka. Sen ska jag upp till stora staden i dag och handla lite granna och göra i ordning. Så det blir lite full speed såhär, i morgon kommer främmat då. Jag ska göra i ordning här så det ska vara fint tänkte jag. Jag får se om jag hittar någon bra duk till ekbordet jag har också. Jag ska ha bilen sen i eftermiddag men jag ska ta bussen upp till stan och sen åka hem med bilen, så det blir gott också.

Ni får ha en trevlig helg!

torsdag, oktober 29, 2009

hembakade bullar


Tänk er att jag har nästan aldrig i hela mitt liv gjort bullar, för jag tycker att recepten har varit så svåra att förstå. Men nu har jag hittat en bok som jag inte har tittat i på länge, den är från 1994, Sju sorters kakor. Ur den gjorde jag vetebullar, grundrecept, men när jag blandade fyllningen tog jag i både kanel och kardemumma, och dom blev ju jättesmarriga! Och jag lyckades, jag kände mig helstolt idag, varför ska jag vara det? Men jag kände mig hedrad, att jag har klarat av att baka bullar! Så nu känner jag att jag kanske kan förstå recepten, på grund av att jag har sett på Leila, och andra bakrecept på tv. Sen har jag vågat fråga folk också, det känns väldigt gott att jag har vågat det.
Nu ska jag hänga upp gardinerna, jag köpte ju nya gröna gardiner, och så ska jag ha ett par andra framför, som min mamma var jättegullig och sydde upp åt mig. Så jag ska tacka henne med en liten blomma sen för att hon har gjort så här fint åt mig.
Ni får ha en fortsatt bra eftermiddag!
Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är helt förtvivlad, nu har jag blivit riktigt handikappad här. Fasen, jädra skit! Matberedaren började och ryka och brinna. Jag fick slänga den ut genom fönstret här. Nu är jag riktigt handikappad. Det var den bästa matberedaren, jag gör småkakor i och alltihopa. Fan nu gick den också sönder! Strykjärnet och matmixern har gått sönder här. Vad fasen, varför ska allting gå sönder just nu när jag behöver ha det? Skit! Jag önskar mig en matberedare. Jag vill ha det nu! Skit, skit!!

hembakade bullar


Tänk er att jag har nästan aldrig i hela mitt liv gjort bullar, för jag tycker att recepten har varit så svåra att förstå. Men nu har jag hittat en bok som jag inte har tittat i på länge, den är från 1994, Sju sorters kakor. Ur den gjorde jag vetebullar, grundrecept, men när jag blandade fyllningen tog jag i både kanel och kardemumma, och dom blev ju jättesmarriga! Och jag lyckades, jag kände mig helstolt idag, varför ska jag vara det? Men jag kände mig hedrad, att jag har klarat av att baka bullar! Så nu känner jag att jag kanske kan förstå recepten, på grund av att jag har sett på Leila, och andra bakrecept på tv. Sen har jag vågat fråga folk också, det känns väldigt gott att jag har vågat det.
Nu ska jag hänga upp gardinerna, jag köpte ju nya gröna gardiner, och så ska jag ha ett par andra framför, som min mamma var jättegullig och sydde upp åt mig. Så jag ska tacka henne med en liten blomma sen för att hon har gjort så här fint åt mig.
Ni får ha en fortsatt bra eftermiddag!
Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är helt förtvivlad, nu har jag blivit riktigt handikappad här. Fasen, jädra skit! Matberedaren började och ryka och brinna. Jag fick slänga den ut genom fönstret här. Nu är jag riktigt handikappad. Det var den bästa matberedaren, jag gör småkakor i och alltihopa. Fan nu gick den också sönder! Strykjärnet och matmixern har gått sönder här. Vad fasen, varför ska allting gå sönder just nu när jag behöver ha det? Skit! Jag önskar mig en matberedare. Jag vill ha det nu! Skit, skit!!