Den 13 december förra året hade jag arbetat hela dagen. Vi hade åkt runt med luciatåget från morgon till kväll, och när jag kom hem var jag både trött och slut.
Då ringde telefonen.
Vi pratade länge. Jag hörde att du hade svårt att prata, och jag förstod att du inte mådde bra. Det var ett samtal jag egentligen inte ville ha. Jag ville inte ens tänka tanken att du var så sjuk.
Men jag valde att vara rak och ärlig mot dig.
Jag sa att om man inte har nära anhöriga som kan hjälpa till, då är det viktigt att själv göra i ordning det som behöver ordnas. Att städa upp efter sig, skriva ner sina önskemål och berätta hur man vill ha det den dag man inte längre finns kvar.
Du berättade aldrig att du bara hade några månader kvar att leva.
Först i går, när jag satt i kyrkan på din begravning, förstod jag. Då såg jag att du hade tagit tag i allt. Allt var ordnat precis som du ville ha det. Det blev en ljus och vacker begravning, och jag kände en värme i att dina önskemål hade blivit verklighet.
Samtidigt bär jag på en sorg. Jag önskar att jag hade åkt upp och hälsat på dig en sista gång. Det är lätt att tro att det finns mer tid, men ibland gör det inte det.
Den här veckan har lärt mig en viktig sak: Vänta inte med det som är viktigt. Säg det du vill säga. Gör det du tänkt göra. Livet kan förändras fortare än vi tror.
Vila i frid, min vän. 🕊️❤️
2 kommentarer:
Du hade nog flera tillfällen att träffa hen men det gjorde du inte. Att sitta i kyrkan och sörja då är det för sent. Du åkte nog dit för att bara synas. Bakom dina fina AI texter döljer det sig nog en helt annan person .😢😢
Det är lätt att döma när man inte känner till hela historien.
Vi bodde ungefär 15 mil från varandra. Jag har ingen bil, och det var inte enkelt att ta sig till orten där hon bodde med kollektivtrafik.
Från den 13 december fram till den 29 maj skickade jag ett peppande sms till henne varje dag. Hon tyckte om mina meddelanden. Hon orkade inte alltid svara, och det förväntade jag mig inte heller. Det viktiga för mig var att hon visste att någon tänkte på henne varje dag.
Sorg handlar inte om att synas. Sorg handlar om att sakna någon som har betytt mycket.
Skicka en kommentar