fredag, december 13, 2024

Att lyssna på kroppen – en hemlighet från min vardag

 

Jag tänkte dela en liten hemlighet med er, något jag sällan pratar om men som blivit en viktig del av min vardagsrutin. Ofta går jag och lägger mig redan mellan 18:00 och 19:00. Det kanske låter ovanligt, men för mig har det nästan blivit nödvändigt för att orka med.

Om jag inte har några styrelseuppdrag eller föreningsaktiviteter inplanerade försöker jag alltid hålla fast vid den här vanan. Varför? För att jag helt enkelt är så otroligt trött. Efter en lång arbetsdag känns det som om all energi har gått åt, och kroppen och hjärnan skriker efter vila.

Mitt arbete är krävande, både fysiskt och mentalt. Det är fullt fokus från morgon till eftermiddag, och eftersom jag börjar mina dagar vid fem eller halv sex på morgonen finns det inte mycket energi kvar när jag väl kommer hem. Att vila har därför blivit en prioritet.

Ibland tänker jag att jag kanske borde göra mer på kvällarna – ta itu med hemmaprojekt, umgås eller bara få saker gjorda. Men sanningen är att jag behöver lyssna på min kropp. Den säger till mig att stanna upp, att pausa och ge den den vila den behöver. Och jag tror att vi alla behöver påminna oss om att det är okej att inte alltid vara produktiv eller aktiv. Att bara vara.

Så om ni någon gång undrar vad jag gör på kvällarna, så är svaret ganska enkelt: jag vilar. För att jag måste. För att jag vill orka med morgondagen. Och det är helt okej att det är så.

Just nu är det bara sex arbetsdagar kvar till juluppehållet, vilket ger mig en extra dos av motivation att hålla ut. På jobbet har vi fullt upp, särskilt med vår musikprofil där förberedelser inför julen pågår för fullt. Men när ledigheten väl kommer ser jag fram emot att ta itu med några andra saker – som att få vår gamla robotdammsugare att fungera igen. Den verkar ha problem med att koppla upp sig till vårt nya wifi efter routerbytet. En småsak, men ändå något jag vill lösa när jag har tid och ork.



Inga kommentarer: