Jag driver en liten uthyrning vid sidan av mitt ordinarie jobb och har varit med om en del lärorika (och ibland tuffa) upplevelser. En situation som jag tänkt på mycket inträffade för två år sedan, när en ny hyresgäst skulle flytta in.
Allt var förberett och i ordning, och enligt avtalet skulle personen betala en deponeringsavgift innan inflytt. Men veckorna gick, och trots påminnelser såg jag inte röken av några pengar. Dagarna kröp närmare den första i månaden, då inflyttningen skulle ske, och där stod jag utan betalning, hyresgäst eller inkomst.
Tillslut fick jag ta ärendet vidare till Kronofogden. Det visade sig att hyresgästen helt enkelt inte hade några pengar. Det var en tung insikt, och jag lärde mig mycket om vikten av att hålla fast vid regler och avtal, men också om den svåra balansen mellan att vara snäll och att skydda sin egen ekonomi.
Vad är dina tankar? Har du varit med om något liknande, och hur hanterade du det? Som hyresvärd är det ibland en balansgång mellan att visa förståelse och att ta ansvar för sin egen försörjning.
---
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar