måndag, september 30, 2024

Ny vecka, nya utmaningar – och tankar om Dyslexiveckan

 



Jag lyckades ändå fixa frukost och hitta något att ha på mig. Ibland är det de små segrarna som räknas!
En sak som jag känner mig stolt över från igår är att jag klarade av en resa helt på egen hand, utan hjälp. Tack och lov för alla appar som finns idag, som gör det lättare att navigera i vardagen.
Strax ska jag iväg till jobbet, där det väntar möten på möten. Men det ska bli roligt att träffa eleverna igen och komma igång med dagen. Nu är det full fart framåt, och jag hoppar på bussen till jobbet.

Efter jobbet blir det att plocka och städa lite. Sen blir det mys med Habibi och kanske kolla på ett TV-program tillsammans. Nästa vecka får jag hålla utkik på vad som händer under Dyslexiveckan.
Det är viktigt att lyfta fram "Rätten att utvecklas genom hela livet", ett budskap som verkligen betyder mycket för oss alla, särskilt för personer med dyslexi. Syftet med Dyslexiveckan är att öka medvetenheten och sprida kunskap om dyslexi. Det finns fortfarande många som inte är medvetna om de svårigheter man kan möta i samhället, till exempel hur myndigheter skickar information och räkningar som ska betalas, ofta utan att tänka på hur det påverkar de med läs- och skrivsvårigheter/dyskalkyli.

Men ibland gör appar och digitala lösningar inte saker enklare, utan tvärtom mer komplicerade. Jag önskar att samhället och företagen kunde vara bättre på att skapa appar och system som faktiskt underlättar för personer med dyslexi att hantera vardagslivet, som att betala räkningar. Det känns kämpigt att vissa företag har slutat skicka e-fakturor till enskilda banker, vilket gör det ännu svårare för dem som behöver extra stöd att hålla koll på sina betalningar.


---

Inga kommentarer: