lördag, mars 30, 2024

Påskafton i byggdammens skugga: En vardaglig berättelse




Hej alla, Glad påsk till er alla, oavsett var ni befinner er och hur ert påskfirande ser ut!


Hej alla,

Glad påsk till er alla, oavsett var ni befinner er och hur ert påskfirande ser ut!


Idag är det påskafton, en dag som vanligtvis kännetecknas av glädje, familjefester och äggmålning. Men för mig ser det annorlunda ut i år. Istället för att vara omgiven av påskliljor och målade ägg, befinner jag mig mitt i en kaos av byggdamm och städning.

Igår började jag mitt lilla projekt med att fixa upp lite i hemmet. Tanken var att få lite vårkänsla och fräschhet inför påsken. Men istället för att bara se till att det blev klart i tid till min pojkväns ankomst, har jag hamnat i en spiral av städning och fixande sedan igår. Varje hörn jag vänder mig till verkar det vara mer att göra, mer smuts att ta hand om.

Det är inte bara det att det tar tid och ansträngning att städa upp allt damm och skräp som byggarna lämnat efter sig. Det är också en känsla av frustration över att det inte är som jag hade tänkt mig. Jag hade sett fram emot en lugn och fridfull påskhelg, inte en stressig kamp mot dammråttorna.

Men trots allt kaos och frustration, så finns det ändå något fint i att veta att min pojkvän snart kommer hit. Vi ska göra det bästa av situationen och ha vår påsklunch tillsammans, även om det kanske inte blir så perfekt som jag hade hoppats på.

Så idag, på denna påskafton som inte riktigt blev som planerat, väljer jag att fokusera på det positiva. Jag är tacksam för den tid jag får spendera med min älskade, även om det är mitt i en byggplats. För när allt kommer omkring är det ju inte äggen eller de färgglada blommorna som gör påsken speciell, utan de människor vi delar den med.

Idag har varit en otroligt produktiv dag! Jag har ägnat den åt att rensa bort byggdamm, vilket visserligen kan vara ansträngande, men det är alltid tillfredsställande att se resultatet av en renare miljö. Senare på påskaftonen njöt jag av en lugn stund med påsklunch och på kvällen blev det som vanligt att koppla av framför TV:n och avnjuta en läcker smörgåstårta.



Inför morgondagen har vi planerat att ställa om klockan, vilket kanske inte är det roligaste, men det behövs för att anpassa sig till den nya tidtabellen. Trots det ser jag fram emot en ny dag och nya möjligheter att göra framsteg.


Inga kommentarer: