Jag sitter och läser
VT-tidningen. Den finns en liten kille från kommunen som avslutar sitt tredje
år i skolan, inklusive förskolan. Han har läs-och skrivsvårigheter i form av
dyslexi och kan fortfarande inte läsa och skriva. Det beror på att det saknas förutsättningar
i skolan. Han får stöd 40 minuter i veckan. För dem är han energisk och glad
men han gråter när han ska prata i skolan. Han behöver muntligt stöd, uppläst
material, hjälp med paddan eller datorn. Det är ett samhällsproblem med informationssamhället,
som vi ska leva i, när 20 % av eleverna i årskullen inte kommer in på
yrkesprogram eller på gymnasienivå. Det här informationssamhället, som vi lever
i, är inte likvärdigt för alla som har läs-och skrivsvårigheter. Hela samhället
vilar på utbildning. Ungdomskriminaliteten ökar. Nu väntar nedskärningar på 24
miljoner för Västerviks kommun p g a effektivisering och sparbeting. Hur ska skolpolitikerna
hjälpa barn att komma fram och göra sitt fastän de har läs-och skrivsvårigheter
eller annan form av funktionshinder? Jag fattar inte hur det här samhället har
blivit. Det ska vara öronmärkta pengar till allting. Ska inte barnen få hjälp i
skolan? De behöver bra hjälp redan nu. Det blir svårare när de kommer upp i
högstadiet. Nu har de gjort nationella prov i årskurs tre. Vad har de fått för
hjälp då? Jag tänker på den där pojken som inte får hjälp. Jag tycker det är väldigt
synd!
Ni får ha det så gott och så får
ni själva läsa vidare i artikeln!
ttps://vt.se/debatt/artikel/vad-blir-priset-for-att-skolan-ska-vara-billig/lq83zzkl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar