söndag, mars 12, 2023

Förändringar i regeringsuppdraget om ökad kvalitet och elevernas framtid

 

Detta är så viktigt att skolan börjar med träning tidigt. Ju tidigare desto bättre för eleverna. Detta skiljer sig mycket mellan kommuner i Sverige. Jag har upptäckt att vår kommun skiljer sig på olika saker även mellan de kommunala grundskolorna. Att skilja på träning och kompensation är viktigt. Tränar gör man för att bli bättre på just det man tränar. Men om målet till exempel är att lära om fotosyntes eller andra världskriget, då är det kompensation som gäller. Med hjälp av stöd som inlästa läromedel, talsyntes, rättstavningsprogram, fickminnen och lathundar klarar många av sina studier även på högsta nivå.

Under skolans första år (åk F-3) är strukturerad träning viktig. Forskning visar att strukturerad träning av kopplingarna mellan ljud och bokstäver är det som fungerar för barn med dyslexi. Forskningen om dyskalkyli har inte kommit lika långt men allt tyder på att träning är viktig även där. I årskurs 3 bör eleverna få lära sig hur hjälpmedel fungerar. Och från årskurs 4 måste alla elever få stöd med de hjälpmedel de behöver för att hänga med i skolan.

Jag vill att de går tillbaka till en skolenhet på riksnivå som det fanns förr. Då kan de ta hand om alla våra grundskolor i Sverige så att det inte blir olika insatser mellan skolorna. Alla har rätt till hjälp för att klara av grundskolan även med kompensation om det behövs. Med hjälp av stöd ,som inlästa läromedel, talsyntes, rättstavningsprogram, ska det vara lika över hela landet. Förebyggande arbete är viktigt, men vissa barn kommer ändå att behöva extra träning och stöd. Det kan vara svårt för läraren att upptäcka vilka.

För att fånga upp dessa barn bör skolan eller förskolan göra screeningtester eller kartläggningar av alla. Med resultatens hjälp kan läraren planera och anpassa verksamheten så att alla barn utvecklas så långt det är möjligt. Skapa en skolmyndighet som kan styra vår framtid framåt.

Inga kommentarer: