Detta är så viktigt att skolan börjar
med träning tidigt. Ju tidigare desto bättre för eleverna. Detta skiljer sig
mycket mellan kommuner i Sverige. Jag har upptäckt att vår kommun skiljer sig
på olika saker även mellan de kommunala grundskolorna. Att skilja på träning
och kompensation är viktigt. Tränar gör man för att bli bättre på just det man
tränar. Men om målet till exempel är att lära om fotosyntes eller andra
världskriget, då är det kompensation som gäller. Med hjälp av stöd som inlästa
läromedel, talsyntes, rättstavningsprogram, fickminnen och lathundar klarar
många av sina studier även på högsta nivå.
Under skolans första år (åk F-3) är strukturerad träning
viktig. Forskning visar att strukturerad träning av kopplingarna mellan ljud
och bokstäver är det som fungerar för barn med dyslexi. Forskningen om
dyskalkyli har inte kommit lika långt men allt tyder på att träning är viktig
även där. I årskurs 3 bör eleverna få lära sig hur hjälpmedel fungerar. Och
från årskurs 4 måste alla elever få stöd med de hjälpmedel de behöver för att
hänga med i skolan.
Jag vill att de går tillbaka till en skolenhet på riksnivå
som det fanns förr. Då kan de ta hand om alla våra grundskolor i Sverige så att
det inte blir olika insatser mellan skolorna. Alla har rätt till hjälp för att
klara av grundskolan även med kompensation om det behövs. Med hjälp av stöd
,som inlästa läromedel, talsyntes, rättstavningsprogram, ska det vara lika över
hela landet. Förebyggande arbete är viktigt, men vissa barn kommer ändå att
behöva extra träning och stöd. Det kan vara svårt för läraren att upptäcka
vilka.
För att fånga upp dessa barn bör skolan eller förskolan göra
screeningtester eller kartläggningar av alla. Med resultatens hjälp kan läraren
planera och anpassa verksamheten så att alla barn utvecklas så långt det är
möjligt. Skapa en skolmyndighet som kan styra vår framtid framåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar