måndag, september 20, 2021

Blir aldrig som man har tänket sig

 

Måndag morgon. Vaknar pigg, var uppe och åt frukost och gav Habibi mat. Men att ha olika känslor och uttrycka sig – man kan uttrycka sig på olika så skrivande ord och talandeord blir olika   sätt. Och förstår man inte det, att man har ett funktionshinder, så kan man inte förstå överhuvudtaget hur en människa uttrycker sig och hur man känner sig.

Men min lille pärla var trög i morse. Jag tänkte, fan också! Helskotta. Varför ska det hända just nu? Jag har inte tid! Men jag fick igång Pärlan, åker till jobbet. Det känns jättehärligt.
Det är så roligt att jag kan prata med ungdomarna idag om litteraturhistoria och jag har varit med och hört på det här. Sen sitter jag kvar en bra stund. Jag håller på och skriver en talanalys om Torbjörn Fälldin 1976. Så jag snöar in på det och klockan går.
Jag hade elever som satt och läste inne där jag jobbar och jag ville inte putta ut dem.

Men så kommer jag ut och, fasen - min bil startar inte. Ja, vad gör man? Jag går över först till Circle K och frågar om de har batteri som jag kan  få köpa. Vad har Circle K egentligen? De har bara korv och mat. Det är ju ett Mini-Livs. Det är ingen bildels-affär överhuvudtaget. Det känns väldigt konstigt. Jag fick hjälp till att starta den här bilen. Och full fräs hem till ett Zoom-möte. Vi hade ett möte inför Dyslexiveckan. Vi fick berätta vad vi ska göra på olika ställen. Det känns väldigt gott.en att ha olika känslor och uttrycka sig – man kan uttrycka sig på olika sätt. Och förstår man inte det, att man har ett funktionshinder, så kan man inte förstå överhuvudtaget hur en människa uttrycker sig och hur man känner.

Ja, nu är det måndag kväll och man sitter och  har fixat och känner sig helnöjd att man har gjort dagens saker. Men hela veckans planering går åt skogen för jag måste ta mig ut till ett köpcenter och köpa mig bilbatteri och fixa. Det går inte att köra med bilen, jag ska inte försöka ens imorgon att ta den till jobbet. Jag får slänga ut 35 spänn för att åka bussen. Sen får jag knalla och gå hem, det blir billigare än att ta bussen. Men jag ska fixa och köpa batteri, men jag tror att jag går hem och sen tar jag bussen direkt ut till köpcentret och köper batteri. Jag klarar mig själv, jag skiter i andra överhuvudtaget! Jag ska försöka, jag ska köpa mina hylsor och alltihopa. För har man planerat för en bil under veckan så är det viktigt att man använder den och gör sina saker. 

Mina mål denna vecka är att träna och röra på sig är väldigt viktigt. Och på arena Älvhögsborg är det jättesvårt att få tider till gruppträning överhuvudtaget. Så det känns helt hopplöst. Min plan B ryker denna vecka.

Men ni får ha det så gott, så hörs vi.

Inga kommentarer: