torsdag, november 05, 2015

Vart svårt att återberätta

TNu är det redan torsdag, och det har varit full fart på jobbet. Min motivation har varit att träna, och jag har lyckats med två gånger denna veckan, och ska försöka på fredag också. Jag måste motivera mig att gå på träning och så där. Ett förhållande går upp och ner, och motgångar får man ju ha ibland. Nu känns det väl allright igen hemma, och det är full snurr på jobbet med allting jag försöker göra. Så jag har inte orkat skriva nånting här direkt. Sen har jag fixat fredagsfika till mina kollegor på jobbet, det har vi en gång per termin att fixa och baka och dona. Jag tycker det är lite roligt att göra det, det är en avkoppling när man kommer hem att stå och baka och så här. Men att försöka få i ordning allt efteråt, det är inte alltid lätt. Nu får jag hoppas och tro att vi ska göra nåt kul denna helgen tillsammans också. Vi ska gå på vinmässan, det ska bli riktigt kul att träffa hans kompisar och komma ut och göra nåt, och så ska vi gå ut och äta efteråt. Det känns väldigt motiverat, men ska man våga tro på honom igen? Förlita sig på att vi ska göra det, eller ska han straffa mig igen, det vet jag inte. Men så är det. Sen kom en kollega till mig och frågade om jag kunde berätta lite om dysleximässan jag var på. Hjälp, jag som har svårt att återberätta. Jag vet allt, jag har allt i huvet, men munnen kan inte få ut det. Men jag tänkte, jag får ringa till Taltjänst. Vi har bestämt ett möte, vi ska sitta och göra detta tillsammans nu, och se om vi kan få ordning på det. Hur ska jag framföra detta för dom här personerna, det är lite pirrigt, det är lite svårt, men jag ska försöka. Men det är inte förrän nästa vecka. Jag ska berätta hur det har gått och så här.

Vi hade bikupesamtal, och jag fick veta att det finns en bok som passar barn mellan 9-12 år. Hon har gett ut två böcker, och första boken heter Fru Alms magiska resebyrå. Den andra heter fru Alms nya och gamla vännerDet finns en lärarhandbok till denna boken. Jag blev lite sugen på att börja läsa den här boken också. Jag ska ta hem den och testa och se hur den är. Det är lite roligt att få nya tips, och det är roligt att träffa författare. Det var en allmänt trevlig dag på jobbet. Det kändes att man fick inspiration tillbaka, det går ju upp och ner med såna saker också. Jag får lära ut min kunskap till föräldrar med barn som har ett läshinder. Man måste motivera att gäller att träna och ge färdigheter, man kan inte få allting påsilverbricka. Man måste träna, annars klarar man sig inte i samhället. Att kunna betala en räkning, att kunna läsa på en skylt, man måste komma på en egen teknik och jobba med det. Det kändes jättegott, det kändes lugnt och skönt.


 Men ni får ha det så gott, så hörs vi!

Inga kommentarer: