fredag, november 20, 2015

En ny test om man har dyslexi

God morgon på er allihopa!


 Det är snart helg att se fram emot. Sen såg jag i tidningen Läs och Skriv som kom ut nu i veckan, nummer 4. Där står det att ögon kan ge besked om dyslexi. Många barn med dyslexi upptäcks först i mellanstadiet. Men med hjälp av teknik som mäter ögonrörelser så kan man fånga upp det tidigare. Det är en metod som ska testas till hösten. En ny SBU-rapport, Statens medicinska utredningar berättar att det finns fler än 50 tester för dyslexi i Sverige, men det saknas studier som mäter om de är tillförlitliga. Att upptäcka dyslexi tidigt är avgörande för hur personen klarar sig senare i livet enligt Dyslexiförbundet. Det finns inga nationella riktlinjer för hur man hjälper barn med problem. Men forskaren på Marianne Bernadotte- centret på Karolinska Institutet i Stockholm har arbetat fram en metod för barn som har läs- och skrivsvårigheter. Det presenterades vetenskapliga resultat i lördags på kongressen. En kort text på dataskärmen registrerar kameran. Testet tar en minut. Preliminära resultat visar att man med 90 % säkerhet kan avgöra vem som har problem med läsning. Dyslexi är en funktionsnedsättning som drabbar ungefär vart femtonde barn, vilket innebär i genomsnitt ett till två barn i varje skolklass. Ja, det här med ögon, det kan jag ju också säga, samseendet, att du läser olika, att du måste kolla att du inte läser som Kalle Anka, det kan ögonläkare kolla. Det är ju väldigt bra om man kan upptäcka det på något annat sätt än att sitta och göra andra tester, till exempel med logopedutredningar, och att man känner sig dum i huvudet efteråt. Det gjorde jag för – är det 20 år sedan – eller 21, gjorde jag en sån utredning. Jag fick förklarat att jag läser som en i årskurs 1. Att få veta det när man är så gammal… jag tänker, hur blir barn och skolungdomar när dom får veta såna här saker? Eller är dom mer medvetna idag än dom var förr, jag vet inte. Så att jag välkomnar, läs den här artikeln. Den finns också i Svenska Dagbladet, jag hittade den där också.



 Men ni får ha en skön fredag, jag ska iväg och träna idag, för nu har det inte blivit så mycket denna veckan för mig. Så jag känner mig frustrerad, jag känner mig motiverad nu att springa iväg, nu med en gång vill jag helst göra. Men gubben kommer väl hem här, så ska vi försöka fixa. Men ni får ha det så gott, så hörs vi!

klicka här:


Tränade och tränade gjorde jag i fredags. Det gick jättebra. Det var skönt och få gjort spinningen. Så hade jag kontakt med min sambo och bestämde olika saker. Så efter spinningen kom pojken och hämtade mig, springa upp och duscha sig hemma och iväg till Thai Sing Bar och buffé där. Det var väldigt gott, mycket grönsaker.
Det var gott och äta, gott med glassen som dom har där. Mumsigt och härligt och äta. Men vi kom hem och bara la oss på sängen och somnade, redan när klockan var 8 på fredag kväll. Vi var trötta båda två.

Inga kommentarer: