lördag, september 05, 2015

Värmlandsnäs skördefest

Det kommer mer information vad vi gjorde på skördefesten här i lördags.



Idag har vi åkt iväg på skördefesten i Värmland. Vi hämtade en släkting till min sambo. Så första stoppet blev för när producenter ”Smått och Gott från Herrestad”. Det kändes jätteroligt och vara där för min morfar har vart förman- ja, det ju inte så förr i tiden – men han har vart förman där en gång i tiden. Det är roligt att gå och titta, och Mor Carins ostkaka köper vi alltid där. Sen var där pistagegröna kakor. De var så himla goda mättande och stora var dom också så dom skaffade vi oss. Så där gick vi runt och tittade, men typiskt att det spöregnade.
Nästa stopp blev på Erseruds gård och där fanns det mycket fina saker som de hade gjort. Bland annat fanns där en handduk som man hänger över spisen och där köpte jag en sån. Min sambo köpte ett svarvat trä-vinglas. Det var väldigt fint. Det var de andras förslag med Erseruds gård - det var ju ett stopp som inte jag hade tänkt på. Men jag har ju svårt med texten och så. Jag hade aldrig hört talas om det men de har väl haft öppet flera gånger när de har haft såna här saker.
Sen stannade vi i kulturladan vid Ölseruds kvarn.  Där tog vi kaffe och det hembakade brödet. Och det är så gott! Det är helt underbart att äta. Men tyvärr fick vi inte köpt något bröd i år där. Det fick vi köpa i Herrestad. Men i Ölserud där köpte vi potäterna och sen köpte vi lite blomkål och rödbetor på det här stället. Det är väldigt roligt och gå och titta. Där är en utställning dit folk har skänkt gamla saker. De har ju byggt upp så fint där och det är väldigt kul att dom har gjort det.
Så for vi till Potatistavlan i Bodaholm hette stället. I år hade Maria Karp Lundström gjort en tavla. Den hette ”Måltiden” och var gjord av 6000 potatisar 10 000 spik, 18 kvadratmeter. Det var svårt att se vad den föreställde först. Man fick stå och fokusera. Men det är ju så roligt att åka och titta på det här. Sen köper vi alltid chips där. Man fick se olika potatissorter, men jag tror inte dom hade något man kunde köpa av dom mer än de vanliga Asterix och King Edward. Men så kan det vara vissa år.
Sista anhalten blev Trone Hatt. Där finns det godis och allt möjligt. Men jag hittade en handdukshållare till där. Så köpte jag en stickad basker. Jag vet inte när jag ska använda den, men jag köpte.
Så träffade jag lite roliga folk. Morfars bekants dotter, och mamma är vän med dom nu. Det var himla kul att träffa dem.
Sen åkte vi hem till dom bekanta som vi åkte med och fick en god högrevssoppa. Det var så gott och få det. Men dagen blev väldigt lång och såhär. Resan är väldigt långt ut på Värmlandsnäs, men den är rolig att åka på och det är trevligt att titta. Det var ju roligt att vi hittade Erserud. Det är ett nytt ställe och gå och titta på. Det är värt mycket tycker jag. Jag känner mig nöjd och det känns härligt och jätteroligt och ha vart ute och åkt i hemtrakten. Men jag har ju svårt med lokalsinnet så jag blir snurrig när jag åker på det här stället. Men så är det. Ni får ha det så gott!



 

Inga kommentarer: