citat från skolvärlden:
En ny avhandling har undersökt effekterna av olika slags beröm och vad
som påverkar elevers uthållighet.
Alva Appelgren har
disputerat på en avhandling i kognitiv neurovetenskap där hon bland annat lät
elever på mellanstadiet träna sitt arbetsminne i olika övningar. Det var 20
övningstillfällen om ungefär en timma och hon tittade på vad som gjorde att de
orkade sig igenom den långa träningen. Eller inte.
– Ungefär hälften
hoppade av och vi ville veta varför vissa avbröt och medan andra slutförde
uppgiften, säger Alva Appelgren.
Inför testera fick eleverna svara på frågor som handlade om hur
de såg på intelligens. Tidigare forskning har visat att det kan påverka
motivationen
Hela avhandlingen hittar du här.
eller läs denna PÅ SVENSKA HÄR;
eller läs denna PÅ SVENSKA HÄR;
http://skolvarlden.se/artiklar/konkret-feedback-fungerar-bast
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar