fredag, januari 16, 2015

förstår barn vad dom läser¿

Oj, vad veckan har gått fort! Det har varit mycket att läsa om på Svensk Talteknologi. De har fått claro Cloud och lyckats att fått webbaserad ordbehandling och lägga till GoogleChrome och även fungera till Mac. Den har även andra funktioner som ClaroOCR och PDF. Det är ju kanonbra att de är lite framåt om hur man ska göra. Det känns perfekt!
Jag hittade en enkel talsyntes som är gratis på nätet. Spesynto Speech Synthesis heter den. Jag vet inte hur den fungerar mellan olika språk och så där, jag har inte testat den själv än.
I Google Docs har det kommit in SpellRight och Stava Rex, det tycker jag är kanonbra, men jag tycker att det skulle vara lite mer förklaringar och så där, men vi får se.
Sen har Skolvärlden kommit ut med ny kunskap – ”Ny kunskap om barnen som läser bra – utan att förstå”. 
Barn som läser flytande – men utan att förstå, upptäcks sällan förrän i fjärde klass. Åsa Elwérs avhandling ska förhoppningsvis ändra på det.
– Det är viktigt att lärare skaffar sig ett rikt bedömningsunderlag när de ska kan bedöma elevernas läsförståelse
Ni kan läsa mer om det på Skolvärldens hemsida.


Det är fredag och det känns jättebra! Jag vet inte, jag känner mig lite förvirrad, men nu får vi hålla tummarna. Vi var och tittade på en lägenhet i går kväll, som vi hoppas att vi kan få. Tur att jag ibland har lite kontakter. 
Den här helgen måste jag plocka undan tomtarna, men det känns inte roligt, för jag har lådor överallt och det är inte roligt att plocka med något just nu. Jag känner mig väldig upp-och-ner-vänd, som Pippi Långstrump, just nu. Men jag får försöka, så får vi se hur det blir. 
Ni får ha en trevlig fredagskväll, vi ska ta det lite försiktigt. Ni får ha det så bra!

Inga kommentarer: