tisdag, april 01, 2014

nationella prov för vem?

Nu kommer TV4 under 2 till 4 april att göra en stor satsning om nationella prov, och frågor om hur Skolverket ska göra. Vad är syftet med att dom ska göra det här provet?
Dom har utformat felaktigt syfte tycker jag. Jag tycker att dom som har en talsyntes eller hjälpmedel idag ska få använda detta på proven. Att eleven kan få delta i prov med läsförståelse, dålig avkodning, det blir käppar i hjulet. Det är en demokratisk rättighet att få delta i såna saker. Eleverna kommer att känna sig kränkta i provsituationer. 

Jag tycker det är fruktansvärt vad Skolverket kommer att göra. Jag tycker synd om dom elever som har provtillfällen och inte kan få använda sina hjälpmedel. Det är samma sak om dom inte skulle få ha sina glasögon på provtillfällena. Jag vet inte vad detta syftet är egentligen, hur dom kommer att användas. Jag tycker det blir fel avmätning till ett prov och sånt. Jag tycker inte det är en rättvis mätning hur Sverige kommer att bli och så. Men ni får ha en trevlig dag! Tänk på era medmänniskor som sitter i årskurs tre och sex att dom inte får använda sina hjälpmedel i provsituationer. 


Jag tycker synd om dom, ha en tanke till dom, jättesnällt!   

Inga kommentarer: