onsdag, mars 26, 2014

nationella prov

Nu är det en tid sedan jag var här inne och skrev på min blogg, jag tror jag har blivit lite sugen igen att börja ordentligt på min Dyslexi här.


 Enligt nya anvisningar från Skolverket om nationella prov: man får inte använda hjälpmedel vid läsförståelse vid nationella prov. Jag tycker synd om dom som går i årskurs tre och sex eftersom dom mäter avkodning. Behöver man skrämma iväg elever ifrån att tycka att det skulle vara roligt att göra mätningar och sånt? Hur ska vi motivera att få med dem nästa gång? Och årskurs nio får använda talsyntes och hjälpmedel. Och där handlar det om att analysera texten i år. Jag tycker det är synd om dom som har ett funktionshinder. Det blir lite orättvist eftersom hjälpmedel används i de vanliga skolsituationerna. Det känns så hopplöst från början och ett misslyckande för dom. Jag tycker att det är väldigt synd att dom inte kan få sina hjälpmedel. Jag tycker inte att provet blir detsamma med samma förutsättningar och sånt. Självklart blir resultatet olika.  Jag tycker synd om dagens skolungdom, vad dom ska utsättas för och känna sig kränkta och allting. Jag tycker synd om dom att dom ska vara med om detta.

 Men vi får se, hoppas att dom ändrar på det till nästa år på de nationella proven. Men ni får ha en trevlig dag, så ska jag fortsätta arbeta på mitt jobb här. Jag var tvungen att pysa lite grand till er vad jag känner och tycker. 

Ni får gärna gå in på dyslexikonsulent Gunilla på Facebook, där finns jag också, och ställa frågor om nationella prov, eller skriv här! Så får ni ha en bra dag! 

Inga kommentarer: