lördag, februari 19, 2011

utanför fönstret

Idag sov jag länge, vilket jag uppskattar! Med tjugo minus utanför fönstret, en strålande sol, lördag, Så idag blev det lång promenad med lilla vovven - skönt! Vi hade väldigt tur med vädret, det var soligt och vindstilla. Nu har det varit minusgrader några dagar.

Till och med allt tråkigt som att städa och hänga tvätt blir roligt när man är klar. Måste erkänna att jag har lite dåligt samvete över att jag knappt har kollat på vårkläder. Blir sugen på vår- och sommarkläder!


Håller på att gör en mustig köttgryta med rotfrukter till middag tills gubben kommer hem från sitt arbete.
Jag gjorde en köttgryta med rotfrukter. Jag skar ner köttet i grytbitar, ca 500 gram. Det fräste jag och sen tog jag på tomatpuré, ajvar, paprikakrydda och allroundkrydda. Sen hällde jag på 2 dl vitt vin som först fick koka in. Därefter hällde jag i krossade tomater, så fick det koka in. Under tiden spädde jag på vatten flera gånger och tog i en halv buljongtärning.
Sen skar jag ner sånt där soppgrönt till grytbitar, som jag fräste med råsocker och tomatpuré. Jag la ner det i grytan, så fick det puttra en halvtimma till, så blev det jättemustigt. Jag tog i två deciliter grädde och jag tyckte inte att jag behövde reda den. Den blev väldigt bra faktiskt. Henke tyckte att den var väldigt smarrig och god.
Sen gick vi ut och gick en sväng med hunden.
Vi titta på melodifestivalen, så Playtones och Eric Saade gick vidare direkt, det var väldigt bra. Jag hoppas att Playtones vinner!
Henke gick ut en sväng med hunden på kvällen. Jag gick och la mig tidigt. Jag ska försöka börja lyssna på en ny bok.

Inga kommentarer: