måndag, augusti 16, 2010

Dyskalkyli - finns det? lite sammanfattning av dag

Måndag morgon – det är inte så kul och gå upp klockan fem på morgonen! Men Henke var så gullig och åkte med mig upp. Jag åkte buss 06.43  ifrån stan med 600 till Göteborg. Så han var så gullig och följde med mig så han åkte hem igen sen och la sig en stund innan han  börja jobba. Så min älskling var jättegullig.

Det var en jättetrevlig kurs. Görel Sterner berättade om ”Dyskalkyli - finns det?” Intressant innehåll men det var mycket svåra ord för oss som har dyslexi så det var inte så himla lätt.  Görel berättade vad man kan ha problem med när man har dyskalkyli;
-     talbegrepp
-     lär sig talfakta
-     hämta fram talfakta
-     dekomponera ( att förstå helhet och delar av tal)
-     bedöma tals storlek, överslagsberäkningar
-     uppskatta antal
-     osäker terminologi
-     textuppgifter
-     räknestrategier
-     att förstå och använda tal
-     koncentration och uppmärksamhet
-     bristfällig undervisning
Det var som att allt hon berättade var som att vända på en pannkaka och det var nästan samma som för läs- och skrivsvårigheter, fast det var räkning.  Det var väldigt intressant.
Görel och Ingvar Lundberg har skrivit en bok: ”Dyskalkyli – finns det? - Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal”  Den finns att beställa på Nationellt Centrum för Matematikutbildnings hemsida, ncm.gu.se. Den verkar väldigt spännande.
Det finns lite granna i hjärnan som orsakar svårigheterna påstår Görel. Vid dyskalkyli är arbetsminnet för siffror påverkat.
Så sa hon att det är viktigt att jobba basalt med tal upp till tio.
Man kan ha en tallinje från 1 – 10 och till exempel be eleven att lägga ihop 3 + 3 genom att räkna sig fram efter linjen. Då ska man börja räkna ”ett, två, tre” och sedan fortsätta ”fyra, fem, sex”, inte räkna  ”ett, två, tre” igen.
Man ska bli säker på talen. Och så ska man använda tärning och det tyckte jag var väldigt käckt – det blir ju samma som när man sitter med Fia-spel. Så skulle man jobba med talfamiljen och 10-kompisar. Och man ska gå från det konkreta till abstrakta.
Det var en väldig intressant föreläsning som hon gjorde. Får jag träffa henne mer så ska jag gå och höra på henne. Det kändes skitbra!

 Så var det Bodil Jönsson ”Matte fest eller pest?”.  Hon berättade om hur det kan vara med lärare som lär ut på pedagogiskt fel sätt. Att man bör få använda alla sinnen. Många har svårt med taluppfattning och såna saker. Jag har hört Bodil tidigare men jag tycker hon är rätt så bra.

Så kom Gunne Bergström, speciallärare från Kalmar,  ”Våga se dyskalkylin” Det är inget för hemstudier, det betonade generellt alla, att eleverna inte kan ha hemstudier.  Man ska se möjligheterna hos eleverna men det är mycket tidskrävande undervisning.
Hon rekommenderade Björn Adlers material för utredning. Och att man ska göra tester när barnen faller igenom och så. Så fick vi träffa en tjej som hette Maria som berättade om sina problem. Det var en gedigen föreläsning och väldigt trevlig.

När man åkte hem var man ju trött och seg men det var jättekul.
När jag kom hem så gjorde vi varma mackor och åt lite gott här.
 Nu känner jag att jag behöver gå och lägga mig om jag ska orka med dagen.

Inga kommentarer: