måndag, mars 04, 2024

En ny värld har öppnat sig

 Det verkar som att du beskriver din måndagsmorgon och några av dina aktiviteter under dagen, inklusive att fixa frukost, ta bussen till jobbet och delta i en workshop om ChatGPT som dyslexiförbundet anordnade.

När du åker buss verkar det som att du inte har några problem med att använda busslinjen till jobbet och hittar rätt hållplats utan problem. Det verkar som att du upplever större problem när du veckohandlar.


Senare på kvällen verkar du ha ordnat kvällsfika och deltagit i en workshop om ChatGPT. Du nämner hur imponerad du är av möjligheten att använda en chatrobot för att rätta texter och sammanfatta långa texter, och du ser det som mycket användbart särskilt för personer med dyslexi.


Det är fantastiskt att höra att du tycker det är roligt att delta i sammanhang där du kan skriva och att du uppskattar möjligheten att tolka texter med hjälp av teknologi som ChatGPT. Det är verkligen en användbar resurs, särskilt för personer med dyslexi eller andra svårigheter med läsning och skrivning.


När det kommer till din oro över att andra människor inte kan förstå din text eller misstolka den, är det viktigt att komma ihåg att varje person har olika sätt att tolka och förstå information. Att uttrycka dina tankar och åsikter på din blogg är en fantastisk möjlighet att dela din synvinkel och bidra till samhällsdebatten.


Om du känner att du vill förtydliga din text eller göra den mer lättillgänglig för läsare, kan det vara till hjälp att använda tydliga och koncisa formuleringar samt eventuellt inkludera exempel eller illustrationer för att stödja dina argument.


Men kom ihåg att din röst och dina åsikter är viktiga, och det är modigt av dig att våga dela dem på din blogg. Fortsätt att skriva och uttrycka dig, och låt inte rädslan för missförstånd hindra dig från att dela din berättelse och dina idéer med världen.


Din röst och dina åsikter är viktiga: Detta påminner om att varje individ har unika erfarenheter och perspektiv som är värdefulla och viktiga att dela med andra. Det är en uppmuntran att tro på sig själv och sin förmåga att bidra till samtalet och påverka andra.


Det är modigt av dig att våga dela dem på din blogg: Detta erkänner modet och styrkan som krävs för att öppet dela ens tankar och åsikter med andra, särskilt på en offentlig plattform som en blogg. Det uppmuntrar till självförtroende och att våga vara autentisk.


Fortsätt att skriva och uttrycka dig: Detta är en uppmaning att fortsätta att uttrycka sig genom skrivande och att inte låta hinder eller motgångar avskräcka en från att fortsätta att utvecklas och växa som författare och person.


Låt inte rädslan för missförstånd hindra dig från att dela din berättelse och dina idéer med världen: Detta påminner om vikten av att inte låta rädslan för att inte bli förstådd eller accepterad hindra en från att uttrycka sig själv och dela sina tankar och idéer med andra. Det är en uppmaning att våga vara sårbar och att tro på att ens berättelse och idéer har värde och betydelse för andra.


Sammanfattningsvis uppmanar texten dig att tro på dig själv, att fortsätta att uttrycka dig och att inte låta rädslan för missförstånd eller kritik hindra dig från att dela din berättelse och dina idéer med världen.




söndag, mars 03, 2024

Dyskalkyli

Den här veckan har varit fullspäckad. Jag var lite nervös inför mitt utvecklingssamtal med min chef. Det har inte alltid gått så bra att förmedla vad jag gör på jobbet. Men de senaste åren har det gått hyfsat bra, även om det inte alltid har varit så.

På fredagkvällen kom jag bara hem och gjorde det vanliga. Jag la mig och tittade på Efterlyst och tog det lugnt hemma.

På lördagen flyttade min gäst ut och jag fick börja med att göra i ordning rummet. De påstod att de hade städat, men det var inte riktigt rent, men det gick bra ändå. Jag fick en ny bokning och de skulle komma på olika tider, vilket blev lite rörigt. Det står att ytterdörren stänger 19:30 – och typiskt nog kom de klockan 20:00. Tur att jag inte satt hemma och väntade på dem.

Jag bjöd min pojkvän på hackkorv och Värmlandsmat här hemma, och sedan åkte vi upp till honom och satte oss framför TV:n och tog det lugnt och gjorde inte så mycket mer.

Idag, söndag, är det dyskalkylidagen. Jag vet inte om det är fastställt just detta datum, den 3:e mars.

Först var vi i föreningslokalen och städade upp, gjorde i ordning och rensade. Det var tur att vi var många som hjälpte till. Städningen och rensningen gick faktiskt riktigt bra!

Sen åkte vi till Thai Sing Bar och åt buffémat. Det var riktigt gott den här gången. Kyckling med jordnötssås är fruktansvärt gott och mumsigt att äta!

Dyslexiförbundet hade organiserat en dialog mellan olika enheter om dyskalkyli finns eller inte. Många säger att det inte finns, men det har ökat med åren och många har detta problem. Alla klarar inte matte i gymnasiet. Det är svårt för många att få proven anpassade. Det är svårt för många att veta hur man ska gå tillväga. Jag tror att många med sina vardagsekonomier kan hamna i Lyxfällan om de inte får hjälp och inser att de har svårt med matematik. Det hänger ihop med dyslexi, oavsett om det handlar om läsning eller något annat.

Det var ett trevligt samtal på en timme och det var roligt att lyssna på. Jag använde taltjänsten för att anteckna allt som sades, så jag kan gå tillbaka och lyssna på det igen. Det var många kloka ord och tips som jag fick. Gå med i Dyslexiförbundet och delta i våra webbinarier.

Nu önskar jag er en skön söndag, så hörs vi igen!

 

 till dyslexiförbundet dyskalkyli


måndag, februari 26, 2024

Monday morning sad or happy

 

Måndagsmorgon, urk eller glad? Det var mycket segt att stiga upp, klockan ringde para gånger innan jag måste mig upp från sängen. Jag gör iordning havregrynsgröt med en batteridriven visp, Stirr, i en gryta. Den är perfekt för att röra om gröten under tiden jag fixar mig i badrummet. Jag måste Miska på att inte slippa gå upp i ottan, därför letar jag efter enkla lösningar på morgonrutinerna .Detta känns perfekt, Jobbet rullar på. Jag tycker att det är kämpigt att ta bussen, men ändå är det mycket att tänka på.

 Jag har gjort mål under veckan som jag måste göra. Den veckan är lättare för jag har veckoväxling på rummet, så jag har ställt högre krav på vad jag måste fixa. Jag har svårt att tolka text, så det tar längre tid för mig att göra olika kontorsarbete i min firma. Allt är så nytt. Det är tur att jag fick tag i en revisor som kan vägleda mig. 

Det är ett möte digitalt denna veckan som Dyslexiförbundet har, det handlar om 365, som jag tänkte delta i."


söndag, februari 25, 2024

De är vemodigt att de blev så ?




På söndag eftermiddag vet jag hur jag ska börja blogga. Det bubblar inom mig. Jag är så glad och tacksam. Jag hade tappat tron på att laga middag. Jag hade ingen aptit och kunde knappt äta något alls. Efter min hemska fallolycka har jag inte riktigt haft någon smak för olika saker eftersom jag haft tandvärk och svullnad i underläppen. Det har varit jobbigt och jag har haft fruktansvärd värk efter olyckan.

Jag är inte riktigt återställd, men man måste leva efter de olika aktiviteter man har gjort under dagen. Synden blir att man måste välja vad man måste göra.

Denna helg kände jag att nu måste jag göra flera matlådor och bjuda mina goda vänner på härlig mat. Jag gick upp på lördagsmorgonen och började koka ägg, göra gröt, smörgåsar och kaffe till en härlig långfrukost. Det var väldigt mysigt och trevligt.

Vi åkte upp till det gamla Strömslund och den gamla Kråkestans Kakeria bageri, och köpte varsin semla. Det var lite trångt där så vi fick ta med dem hem och dricka kaffet här istället.

Så på lördagskvällen började jag laga potatisgratäng och tillagade ytterfilé i ugnen. Sedan stekte jag kantareller och champinjoner och blandade i en sås med kantarellost, crème fraiche och grädde. Det blev verkligen smarrigt. Vi drack ett glas vin till maten och det kändes som att vi satt på en fin restaurang och njöt av den goda maten. Det var verkligen mycket mysigt och härligt.

Det blev en härligt sportlov, men att organisera hela hemmet var inte lätt. Det tog mig ledigheten att fixa organiserandet och att inte ha panik över att inte orka göra så mycket i hemmet. De krafterna jag hade var tillräckliga för att arbeta, och nu känner jag mig glad igen efter att ha fått ordning och fått hjälp med bokföring av en revisor. Att leva med olika krämpor och att ha svårt med dyslexi spökar ofta för mig. Nu känner jag att det är 1000 kg lättare att ha fått en vecka att ta tag i min organisering.

Det var så värdefullt att ha sådana goda vänner som har stöttat mig och hjälpt mig med mitt lilla kaos. Så vi äter goda maträtter och tittar på tv.



fredag, februari 23, 2024

Äntligen helg igen




Nu är veckan slut med härliga ledigheter. Jag har fullt upp med olika saker och har kontroll på det mesta. Men jag känner att de inte tror på mig och vill därför inte hjälpa till. Det har varit upp och ner här. Jag har haft vardagssysslor att göra. Sedan har det varit jäkla blåsigt och det är inte alls så härligt att vara ute. På fredagskvällen kom min älskling hit och jag lagade en påhittad maträtt. Jag använde crème fraîche, grädde och en ost med smak av vitlök och örter, och hällde det över kycklingen och serverade ris till. Det var mycket gott. Sedan slöade vi framför tv:n och gjorde inte så mycket mer under kvällen. Hoppas ni har haft en trevlig vecka själva, antingen med ledighet eller arbete."

tisdag, februari 20, 2024

Absolut, att leva med svårigheter är inte lätt!

Absolut, det känns verkligen fantastiskt att ha ett rent och organiserat hem. Att nollställa läget med städning och ordning ger en känsla av friskhet och klarhet som kan lägga grunden för en härlig vecka framöver. Det är ett bra sätt att skapa en lugn och harmonisk atmosfär runt mig.

"Jag kom hem efter en helg fylld med massa roliga aktiviteter, men var nervös för att få beskedet om olyckan." Den ständiga smärtan av att inte kunna äta allt gott gör så ont, mina tänder känns som att de ska trilla ut... Jag fick bara svaret att smärtan kommer att fortsätta."". Jag har en hel del planer för våren med vårt uppdrag, en hel del årsmöten som måste sättas igång. Jag ska även föreläsa om enkla talsynteser, så jag sitter och tittar på hur jag använder min vardag. "Alla sms skriver jag med tal istället för att skriva."

Jag fick inte äta på en timme efter tandläkarbesöket. Jag har en hel del planer för våren med vårt uppdrag, en hel del årsmöten som måste sättas igång. Jag ska även föreläsa om enkla talsynteser, så jag sitter och tittar på hur jag använder min vardag. "Alla sms skriver jag med tal istället för att skriva."




söndag, februari 18, 2024

kompledig inför helgen

 Att ta ut en liten kompledig fredag för att mina planer under veckan sprack och ett stort måste dök upp i min lägenhet inför helgen. Jag kände snart panik över att inte hinna med alla måsten. Jag hade en produktiv fredag med att organisera och städa upp i mitt hem. Att börja dagen med en härlig frukost är alltid en bra start! Att ta hand om tvätten och garderoben är viktigt för att hålla ordning.



Nu ska jag njuta av en härlig helg med goda vänner. Vi hade trevlig upplevelse att gå på loppis och sedan köpa goda semlor på konditoriet. Semlor är verkligen en populär och läcker traditionell svensk bakelse.

Att spendera tid tillsammans, äta gott och koppla av med ett glas vin och TV är verkligen en härlig upplevelse, ibland är det viktigt att unna sig lite avkoppling och kvalitetstid med nära och kära. Hoppas att vi hade en fantastisk helg och att jag  känner dig utvilad inför den kommande veckan! med härlig ledighet med massa saker jag ska göra..


måndag, februari 12, 2024

minnen från barndomen

 

Det låter verkligen tufft att ha känt sig utfryst och övergiven som vuxen. Att bära med sig känslan av att ha blivit mobbad för ens kläder från barndomen kan vara mycket påfrestande. Det är svårt när sådana upplevelser präglar ens självkänsla och självbild, och det kan ta tid att bearbeta och komma över dem.

Att bli mobbad för ens kläder är en oacceptabel handling och säger mer om de som mobbar än om den som blir mobbad. Det är viktigt att komma ihåg att ingen förtjänar att behandlas på det sättet. Att bearbeta dessa känslor kan vara en lång och utmanande process, men det finns stöd att få. Att prata med en terapeut eller rådgivare kan vara till stor hjälp för att hantera dessa känslor och arbeta mot en mer positiv självbild och självkänsla.

Att bli mobbad till den grad att man inte vågar visa upp eller bära vissa kläder är en mycket svår situation att hamna i. Det är verkligen sorgligt att höra att du har upplevt detta. Att bli mobbad på grund av ens kläder är inte bara fel utan också oacceptabelt. Alla har rätt att klä sig på det sätt som gör dem bekväma och glada utan att behöva oroa sig för att bli föremål för negativa kommentarer eller mobbning.

Det kan vara viktigt att tänka på att mobbning säger mycket mer om de som mobbar än om den som blir mobbad. Ingen förtjänar att bli behandlad på ett sådant sätt. Att hantera och övervinna dessa upplevelser kan vara en lång och utmanande process, men det är möjligt att komma igenom det. Att söka stöd från nära vänner, familjemedlemmar eller en professionell rådgivare eller terapeut kan vara till stor hjälp när man bearbetar och övervinner upplevelser av mobbning. Det är också viktigt att komma ihåg att du är värd kärlek, respekt och värdighet, oavsett vad någon annan säger eller tycker om dina kläder eller utseende. Om du fortfarande upplever svårigheter på grund av mobbning är det viktigt att du tar hjälp och stöd från personer som kan hjälpa dig att hantera och övervinna dessa utmaningar. Ingen ska behöva gå igenom det ensam. Att förstå att du är värd kärlek, respekt och värdighet oavsett vad du bär är en viktig del av att bygga upp en starkare och mer positiv självbild. Att omge sig med stödjande människor som uppskattar och accepterar dig för den du är kan också vara till stor hjälp på vägen mot läkning och självacceptans. Det låter som att din mamma fick kläder av hög kvalitet från en släkting, vilket är fantastiskt! Att visa upp sådana kläder för dina klasskamrater och vänner kan vara något att vara stolt över. Att ha nästa årsmodell av kläder kan vara både trendigt och spännande för många människor. Ibland kan det finnas en oro för att bli dömd eller mobbad för att bära kläder som sticker ut på något sätt, men det är viktigt att komma ihåg att det är helt okej att vara unik och att klä sig på ett sätt som gör en själv glad och bekväm. Om dina vänner och klasskamrater är riktiga vänner kommer de förmodligen att uppskatta och beundra din stil och de kläder du bär. Att dela glädjen över nya kläder och modetrender med andra är en del av det sociala samspelet och kan också skapa positiva och minnesvärda ögonblick. Så lita på dina egen smak och njut av att dela din glädje med dem du bryr dig om.

Att känna sig ensam och sakna nära vänner som vuxen kan vara en utmaningande och ibland smärtsam upplevelse. Det är naturligt att människor längtar efter att ha meningsfulla och förtroendefulla relationer i sina liv, och när dessa inte finns kan det påverka ens välbefinnande negativt. kom ihåg att det är helt normalt att känna sig ensam ibland, och det finns alltid möjligheter att förändra situationen och skapa nya meningsfulla relationer. Ge dig själv tid och var tålmodig i processen att hitta vänskap och gemenskap.