Ha en trevlig advent.
söndag, december 18, 2022
inför julen julbok
fredag, december 16, 2022
Oj så kan det hända!
Vaknade fredag morgon och allt kändes annorlunda, jag hade svårt och andas. Jag kämpade ett par timmar innan det blev bättre. Tyvärr fick jag stanna hemma från jobbet. Man bli ganska sliten efter en sådan pärs.
Det var längesedan det var så illa med min astma. Flertal gånger tidigare har jag fått ringa efter ambulans. Denna gången klarade jag mig med mina egna mediciner. Jag tog och röjde i tvätten och tog det ganska lugnt och tittade på tuben. Jag kommer inte gå ut och shoppa någonting. Jag kommer bara vara försiktig hela tiden. Jag vill gärna vara frisk när jag åker till Värmland om en vecka. Det är härligt med vinter och kyla men jag tål inte det inte.
Ni får ha en trevlig helg. Får se hur det blir för mig.
Det finns många föreningar men Dyslexiförbundet arbetar för alla med problem med att skriva, läsa och räkna. Är ni inte medlem där tycker jag att ni skall bli det. Finns en adress här nedanför.
![]() |
| här kan du swish och bli medlemskap i dyslexiförbundet. |
söndag, december 11, 2022
Det blev riktig julstämning
På söndag morgonen fick han väcka mig jättesent så det blev en sen frukost. Sedan tittade vi på min stereo som jag har köpt nya högtalare till. Vilket härligt ljud det blev. Nu ska jag åka med min väninna och höra på missionskyrkans julkonsert. Vilken trevlig eftermiddag det blev! I missionskyrkan, det var olika julsånger och lucia – det var jättefint! Det var en man som sjöng O helga natt – det var väldigt bra!
Sen tog vi bussen hem och jag ville inte sätta mig direkt bredvid vissa personer. Då körde han upp en annan man, för han tyckte att jag skulle sitta – jag fattar ingenting! Jag har aldrig varit med om att busschauffören har lagt sig i hur man står eller sitter. De trodde väl att jag var mycket äldre och inte kunde stå när bussen körde. Så typiskt mig att bli diskussionsobjekt och att han trodde att jag var äldre än jag var. Men jag tackade honom när jag gick av – det har jag inte varit med om förut.
Hemma och åt dagens lunch och packade ihop mig för att åka till jobbet – ny vecka och 2 veckor kvar till lov. Nu är det snart jullov. För många är det fantastiskt men för andra är det inte alls bra.
Vi får hoppas att alla får trevliga helger med kära och vänner och så. Jag hoppas det verkligen – att det blir så!
Men nu ska jag krypa ner i sängen. Jag hade rester med mat som jag bara ska värma på jobbet.
Ni får ha det så gott!
lördag, december 10, 2022
var på en föreställningen
Det blev gott att vara ledig nu när det är helg. Det ska bli underbart. Jag kände mig lite konstigt när jag vaknade. Jag försökte vända mig och somna om en stund för klockan var bara sex på morgonen. Jag sov ett timmar till innan jag gick upp och sedan dansade jag runt med städgrejerna och plockade i ordning.
Jag fick springa till affären och köpa lite som fattades till middagen. Träffade min gamla väninna. Jag hjälpte henne hem med sin dramaten. Sedan fick jag börja och göra ordning mig själv också.
Gjorde i ordning middag med rock-grytan i från Segmon. Sedan hade jag gröten över och gjorde ris à la malta till kaffet. Pojkvännen dök upp på eftermiddagen och vi tog och åt det som jag hade fixat i ordning. Vi hade en spansk blandning av grönsaker och potatis som helt perfekt till den här grytan. Vi tog oss i varsitt glas rödvin till maten. Sedan börjar vi planera och ta bussen ner till stan.
Vi tog oss en varsin irish coffee och satt och vänta på föreställningen som vi skulle gå på.
Det var en komiker, Fredrik Andersson, som var här i stan och hade en härlig föreställning på en och en halv timme.
När vi kom hem tittade vi på “Så mycket bättre” och tog oss varsin liten grogg.
Det var trevligt och underbart
Det var lite kul att kunna göra något annat under helgen.
![]() |
| Stefan Andersson ståuppkomiker |
tisdag, december 06, 2022
Vad är klockan?
Det kändes väldigt konstigt att vakna idag. Jag hade missat ställa väckarklockan så det blev en underlig dag att vakna till. Jag försökte tänka på att inte stressa bort hela morgonen. Mina arbetskamrater hade roligt en liten stund för att jag hade lyckats försova mig.
Har legat och grubblat fram och tillbaka på olika saker som har hänt under den här hösten. Jag har slängt ut lite tankar som inte jag har gjort tidigare. Idag har jag försökt sätta mig in vad det innebär att vara en bra ordförande för att kunna leda en styrelse. Att vi tillsamma ska leda föreningen framåt. Det känns märkligt att lägga den saken på mig. Det är svårt att få föreningsmänniskor för att driva saken framåt. Helst vill medlemmar att någon annan ska driva deras fråga.
Föreningslivet jämförs ibland med en skola i demokrati. Medlemmarna får möjlighet att lära sig att verka i demokratiska processer och fatta beslut i enlighet med demokratiska principer. Det samlade föreningslivet har spelat en stor roll för demokratiseringen av det svenska samhället. Enligt SCB:s rapport har intresset för att ställa upp i föreningar minskat, men snälla ni bidra med det ni kan hur mycket eller litet det än är. Det är viktigt att rädda föreningslivet, att vara medlem i någon förening. Dyslexiförbundet finnas och driver frågor på förbundsnivå, distriktsnivå och i lokalföreningar.
Det är viktigt att vara ödmjuk när man är vald att sitta som förtroendevald i Funktionssätts- rådet där ska man hjälpa alla som har en funktionsnedsättning, inte bara för mitt eget problem. Att vara med i Funktionsrättsrådet gör att man får insikt i arbetet i kommunen. T.ex. busslinjer med servicelinjen och Västtrafik. Enligt en mätning åker färre personer med servicelinjen och behöver dras in enligt kommunen. Problemet är bara att mätningen gjordes under pandemin och att många gamla inte börjat eller inte vågat börja åka igen. Det är svårt för många med rörelsehinder om servicelinjen försvinner.
Jag kommer aldrig till Överby längre efter att servicelinjer slutat. Det är svårt för många med rörelsehinder. Jag hoppas de tänker om så linjen kommer tillbaka. Om alla hjälper till i föreningarna, så kan vi bli starka mot samhälles neddragningar. Att vara fler som stöttar och har åsikter, att kunna träffas kanske över en kopp eller slå en pling, för att hjälpa varandra. Vi skall ha drop-in på statsbiblioteket, i början på nästa år, och min tanke är att vi ska försöka bjudna på kaffe. Hoppas att få träffa likasinnade personer då. Tänk vad mycket som har hänt efter pandemin. Många sitter ensamma i stället för att gå med någon trevlig förening.
söndag, december 04, 2022
ljuset glider fram genom fönstret
Söndag – ljuset glider fram genom fönstret så man vaknar
tidigt på söndagsmorgonen. Vi går upp och tar en härlig kopp kaffe och vi gör i
ordning tillsammans. Sen åker vi och byter sulor på bilen. Efter det så kände
vi att vi skulle ta ett skrovmål på Sibylla.
Därefter åkte jag hem och började röja för renoveringen i
hallen. Typiskt så har jag inte tålamod med struktur och var saker ska ligga.
Tur att jag har en barndomsvän, som jag haft sen jag var liten. Vi kan prata om
allt, vi kan blöta och stöta och säga vad vi tycker och så. Hon var nere för
några veckor sen och hjälpte mig att skapa struktur. Hon fick lite kläder men
hon ville helst inte att jag ger henne, men jag känner att hon är så god vän.
Jag håller på och letar efter min julkjol och sammetskavaj, de har jag lagt
någonstans – jag vet inte. Sen får jag ett SMS – jag skrattar - från Agria att
Habibi fyller 12 år idag. Himla kul att de skickar ut.
Det är så mysigt att gå och lägga sig i sängen och se
adventsljusstaken tänd och ligga och titta och slötitta på TV innan man går och
lägger sig.
Det har varit en händelserik helg och trevligt! Man ska inte
köpa på sig för många saker, men nu hoppas jag att det blir jättebra!
Vi hörs!
lördag, december 03, 2022
Black Friday
Lördag – gott med ledig helg! Jag packa ner min lilla väska
och ska åka till min älskling, men först ska jag hämta ett paket som jag har
köpt på Black Friday. Jag hade ett par gamla högtalare som är över 30 år, som
till och med katten klöst på. Så nu har jag köpt nya, jag ska koppla in dem
sen.
Sen tog jag min bil och åkte upp till honom och blev bjuden på 11-kaffe. Vi tog oss en runda i Överby och shoppa runt i köpcentren. Sen åkte vi hem till mig och gjorde potatisgratäng – det var pekas. Jag slängde i kassler, grönsaker och lite ost på den. Så hämta vi upp mina däck.
Jag hade köpt en rulle-pizza i affären, så vi tänkte att vi tar med den. Jag hade lite kassler, ananas och ost kvar, så det tog vi på kvällen och ett glas öl. Det blev faktiskt väldig mysig, trevligt och smarrigt!Vi satte oss och läste igenom brevet från föreningen som ska skickas ut i veckan. Det var en härlig dag.
Nu väntar jag bara på att få upp mina nya högtalare och då blir det kanske lite
luftigare på golvet.
Ni får ha det så gott!
fredag, december 02, 2022
varför vill du läsa?
Skönt att det äntligen är fredag. Jag ska vara ledig under
helgen, kanske göra någon nytta här. Nu är det snart andra advent.
Under veckan har jag sprungit till olika vårdinrättningar. Jag
hade skrivit till vårdcentralen och kritiserat den, den privata. Så läkaren
ringde upp mig och ställde lite kontrollfrågor om problemen. Det är
sjuksköterskan har bara på rutin sagt – du kan ta det först, men man ju själv
om sin egen kropp, vad som är problemet och så här. Sen kritiserade jag också
deras hemsida, den är inte textvänliga för personer med funktionsnedsättningar.
Det var så gott, för han sa ”jag checkar in det här receptet, så du kan använda
det igen”. Det kändes så gott när jag fick respons och så.
På jobbet fick jag vika lite grand, men det är kul att se
eleverna i andra ämnen och se hur de jobbar och så. Det är lite käckt.
Sen kom det in nya läromedelsböcker som jag började skanna in
dem och fixa och donade.
Efter jobbet ska jag åka runt och hämta alla mina paket, runt
halva stan. Sen ska jag få hjälp i helgen med att byta däck på min bil. Det ska
bli bättre att använda de igen.

