fredag, september 02, 2022

försöker pressa fram det sista av

 

Äntligen fredag – jobbat färdigt och så. Inhandlat för helgen, vad man ska äta och så. Sen packa vi ihop min bil och åkte upp till värmlandsskogarna. På vägen dit upp åt Burger King i ”Bröl”. Där fick jag tips av min kära goda vän att köpa en fiskburgare. Jag är inte så himla förtjust i fisk, men det var smarrigt och gott. Jag tipsar alla andra som inte gillar fisk – den var jättegod! Men pommes fritts till – jag hade önskat mig något annat till men det kan man ju inte få på en hamburgerrestaurang!

Nu är vi långt ute i skogen, i en timmerstuga med braskamin och vi har det mysigt och jag tog en liten öl – en framkommen-öl och sen tog vi det lite lugnt. Nu ska vi gå och lägga oss. I morgon blir det skördefesten på Värmlandsnäs – där har jag varit i många år. För 11 år sen hade jag busslast från hemstaden och visa runt och så där.

Ni får ha det så gott, så får vi se vad som händer under morgondagen och så där.

torsdag, september 01, 2022

uschamejen!

 Vilken dag det blev för mig! Min kollega var så snäll, jag fick åka ut till Överby och fixa mina naglar, för de hörde inte av sig här i stan. Jag tycker det är konstigt att de bara avbryter samtalet. Jag tog och åkte ut och snurra runt. Sen tog jag bussen tillbaka hem. Jag var in på systemet och handla inför helgen och så, men vilken färd det blev! Stressad chaufför, han hade inte ens tid att checka in oss och bara körde vettvilligt och körde inte på de ställen där de skulle. Han körde en bakväg, för att det skulle gå fortare att släppa av mig, för det fanns ingen mer på bussen. Men jag kände att så här får det inte vara på Västtrafik. Stress upp passagerare och stressad chaufför – nej, uschamejen! Det är inte kul! Så blev det.

Jag började packa, för jag ska ju resa imorgon, men man vet ju inte med väder och kläder och så där. Men det får ju gå. Jag är nöjd med mina naglar, det blev jättefint och trevligt och så där.

Ni får ha det så gott i kväll, så hörs vi

onsdag, augusti 31, 2022

Mitt i veckan så

 




Ny dag att gå upp – det var tröttsamt och så men jag kände ändå ”yes, yes! – det är onsdag. Mitt i veckan”. Helt underbart.

Jag jobbade som vanligt och så där. Sen ville mina vänner gå ner till slussen, eftersom det var sista gången som det skulle vara öppet där. Så vi åkte ner, gick runt och titta på bilar och strosa runt. Sen tog jag mig en räksmörgås och dricka däruppe. Men 119 kr för en räkmacka – det var ganska mycket pengar, tyckte jag. Men det får man göra ibland, jag har inte ätit så mycket däruppe så mycket överhuvudtaget, vid slussarna. Det var lagom och det var inget regn – det var underbart! Det var en go onsdag!

Nu ska jag fortsätta med att tvätta och packa, för nu reser jag bort över helgen, så får vi se vad vi hittar på. Jag har fått många som tryckt på gilla-knappen för mig skylt som jag hitta på själv, med hjälp av stavning och sånt.

Ni får ha det så gott, så hörs vi!

söndag, augusti 28, 2022

Jag ska sluta gnälla

 

reklam  för Dyslexiförbundet  i Fyrstad


Lördag morgon… man tar sig upp, man ska på möten på lördag förmiddag. Distriktsmöte för Dyslexiförbundet i Västra Götaland. Jag ska sluta gnälla egentligen, men jag tänker att det är ganska svårt att ta sig när man har svår synnedsättning. Men resan ner till Göteborg gick jättebra för mig, det var inga problem över huvud taget. Men jag åkte ner ett tåg tidigare, för jag tänkte gå in på den där berömda väskaffären som alla pratar om, som ligger i Nordstan. När jag kommer in i Nordstan så ligger där en helt annan affär, så jag tänkte ”Jag ger upp”. För jag ser ju inte vad det är för butiker eller nånting. Jag har ingen behållning av detta, tänkte jag. Så jag gick tillbaka till Espresso House och tog mig kaffe, och tog det ganska lugnt. Jag blev frustrerad, jag kan inte se, jag kan ju inte gå in och shoppa som vanligt eller nånting. Så vi hade möte, och så var det en snäll från styrelsen som följde med mig till stationen och visade mig vart jag skulle gå, vilket tåg jag skulle åka med. Och att hitta spåren är ju inte det lättaste i Göteborg heller, men det gick bra. Så jag tänkte ”Nu sätter jag mig bredvid personer som kan mitt språk”. Jag frågade vart de skulle åka, och bad dem säga till mig när vi var där. Och de var så snälla och jättegulliga och talade om för mig ”Nu är vi hemma”. Det är inte lätt att ta sig runt hörnet eller nånting. När jag kom hem stekte jag mig lite pyttipanna och tog det lite lugnt. Det var en pärs över huvud taget.


Björkås och velandaorkester 

 Sen var det Björkås hantverkardag på söndagen. Det såg inte bra ut med vädret, men det gick ju an att åka dit. Det var gott med lite ärtsoppa och pannkakor, det var smarrigt och gott. Och sen var det kakbuffé. Det var mumsigt och gott. Sen åkte vi till gubbens garage och monterade en skylt på min bil som jag tycker passar väldigt bra: ”Dyslektiker men ändå läskunnig. Bli medlem i Dyslexiförbundet”. Jag tänkte att jag måste hjälpa förbundet att få fler medlemmar. Det är så många som har svårt i samhället idag med att läsa och ta till sig text. Det gjorde vi, och sedan bjöd han mig på lite eftermiddags-middag. Vi tog korv och köttbullar och potatis och vita bönor. Det var faktiskt smarrigt och gott.

 Det har varit en jobbig helg, jobbigt att se, men skam den som ger sig. Jag får försöka, men nu kan jag faktiskt inte ens använda glasögonen, så jag ser ju inte på långt håll. Stôlleprovet när folk kommer fram till mig och jag inte känner igen dem, det är inte roligt. Men det får försöka gå ändå. Men ni får ha det så gott så hörs vi!

onsdag, augusti 24, 2022

de bästa att jag har lyckans

 



Mitt i veckan, det är onsdag. Jag har jobbat hela dagen i det fina vädret som var ute. Jag tog en långpromenad från jobbet och gick hem. Sen kom min älskling och hämtade mig, så vi var nere vid slussarna och tittade på dom fina bilarna som var där nere idag, näst sista gången för den här sommaren. Det har varit väldigt roligt och trevligt att se alla fina bilar. Jag har faktiskt lyckats gå över 15 000 steg, och det blev en mil. Det kändes toppen att kunna röra sig så här mycket, det var perfekt. Så jag ska försöka gå hem på eftermiddagarna, jag har inget att göra direkt hemma, ingen som väntar på mig, och ingen som vet vad jag gör. Så det kommer jag att fortsätta med, det är så fint att gå ner mot slussarna, det är härligt. Det var onsdagen, och jag orkade inte den här kvällen göra någon mat. Jag ska krypa ner i sängen nu, och gå upp och jobba i morgon igen. Ni får ha det så gott så hörs vi!





tisdag, augusti 23, 2022

ytterligare en fråga om vad

 

God morgon!

Ny dag och allting. Jag hatar att åka buss, jag är så jädra trött på detta med Västtrafik! Jag längtar så mycket efter att få köra min bil. jag hoppas att någon kan hjälpa mig så jag får glasögon så jag kan se på långt håll. Jag har så ont i huvudet på kvällarna, efter den här operationen. Jag ser suddigt längst bort och det fungerar inte för mig att ha det så här.

Hoppas att någon optiker, jag kan betala vad som helst bara för att slippa stå och vänta på bussar som inte kommer och inte dyker upp eller jag missar tider, det är faktiskt inte kul.

Nu ska jag inte klaga, för det är tisdag och det är full fräs och jobb och alltihopa.

Jag ska ju åka tillbaka till Göteborg i helgen, men det ska ju bli kul att träffa mina kära ”dysse-folk” igen. Det ska bli kul, nu ska vi köra i gång och planera höstens stora bravader. Vecka 40 får ni tänka på – det är dyslexiveckan. Sen kommer vi stå på bokmässan, i en monter, så man kan komma fram och prata med oss. Så det är väldigt mycket som vi ska göra i höst. Det är ju verkligen roligt, efter corona-tider.

Jag skulle behöva tips på enkla lunchlådor, jag orkar inte stå och laga mat när jag är så himla trött och har ont i huvudet.

Ni får ha en skön tisdag, jag står och väntar på min buss som kommer om 7 minuter. Ni får ha det så gott!

söndag, augusti 21, 2022

vem är frivilligt


 

Vem går frivilligt upp tidigt på en söndagsmorgon??? – det gjorde jag! Jag gick upp kl 5:00 i morse, frivilligt, för att jag skulle åka ner på Vrom:en på bilutställning och veteranmarkand. Igår kväll gjorde jag i ordning Rydbergs kyckling till baguetter. Så jag tog tunnbröd och rulla ihop, med det i och lite purjolök. Och så koka jag en stor kanna kaffe och gjorde i ordning.

Vädret har hållit i sig hela helgen – kanonväder! Förutom de sista timmarna, då blev det lite blåst och sånt här.

Det var roligt att gå omkring och titta på fina och roliga bilar. En likbil från Belgien, som Nilssons i Sverige hade gjort i ordning. Så det var käckt och roligt och att se en sån. Det var en väldig pratsam man, men jag kan inte språket och kan inte prata med dem. Sen var det ungdomar i en limousin, som hade party och åkte runt. Det är så himla kul att ungdomar är med och många ungdomar gillar Amasonbildar nu, plötsligt! Jag hoppas inte de förstör de fina bilarna.

Det har varit jättetrevligt och roligt att gå runt och prata och hjälpa till i svenska Volvoklubbens monter. Det har varit trevligt och roligt. Jag hoppas att alla Volvobilar, inklusive lastbilar, ska gå med i den här klubben, så vi kan strida mot regeringen att inte bilar kommer bli borta. Kanske om 30 så får vi inte längre köra bilar. Alla vill ha bort bilar från centrum, vi ska åka elsparkcyklar. Parkeringar blir bostäder. Det finns snart ingenstans att ställa sig och i centrum finns det bara matställen och kebabmatgrejer. Det finns inget vettigt att gå och titta på och det är dyrt. Allt ska inte ligga ute i Överby. Jag tycker inte om att gå in där, jag tycker det är trevligare att gå in i en butik som kan diskutera, de andra står bara för att få pengar till bröd för mat till hemmet.  Jag tycker inte om det!

Men det har varit trevlig och roligt att träffas. Och sen, en V70, kanske det var. En Volvo kombi i alla fall. Två ungdomar hade satt in jättehögtalare bak i den och spela musik – det dönade! De äldre personerna tyckte väl inte att det var så himla kul att de hade musik. Men de störde inte när de hade utrop och sånt där. Det drog faktiskt till sig folk.

Sen packade vi ihop oss och åkte hem, men vi stannade på vägen hem för att min mataffär ska bara ha stora smörpaket till smörgåsarna. Det finns inga småpaket, som jag behöver ha. För jag behöver inte ha stora. Så vi stannade så jag fick köpa det.

Sen tog vi och gjorde ett gott avslut på helgen här, vi åkte ner till kvarterskrogen och tog oss varsin hamburgare och åt. Nu blev det hamburgare i två dagar, men det fick bli så.

Jag kommer lägga ut lite Volvobilder under veckan, som ni gärna får titta på.

Ni får ha det så gott så hörs vi. Jag är en trött Gullan här nu!

lördag, augusti 20, 2022

bilträff V-Rom

 

Idag var vi på Vrom. Vi åkte till Åkulla bokskogar vid Varberg i Hallands län. Det var många fina bilar som anslöt. Det var många utländska besökare med.
Vi stod på station 6 med svenska Volvoklubben. Det var klart att tävla i Vrom-rundan. Vi fick se uppskattningsvis 100 fina bilar som kom förbi och svarade på våra frågor. Det var himla kul. Sen kom det en företagare ut och tittade, en ungdom. Han kikade på oss och undrade vilka vi var och var ganska nyfiken.

Sen kom en limousin med ungdomar. Det är kul att det kommer ungdomar och ansluter till en sån här träff. Det är jättekul!

Jag hade plockat med mig lite picknick kaffe och sånt. Det blev jättebra! Vi fick äta på vägen ner. Vi stannade på Burger King på vägen tillbaka till vår station. Björnröd i Västra Götaland län, låg vår station. Första bilen som kom på plats var en guldfärgad Volvo. Volvo 142. Samma modell som min första övningskörningsbil jag hade, med den som jag hade sällskap med då. Innan vi åkte dit, så stannade vi och åt hamburgare och tur att vi gjorde det.

När vi kom hem här så tog vi en kebab med klyftpotatis. Det var faktiskt smarrig och gott att äta. Nu har vi gjort i ordning för nästa dag och vi ska ner till Volvomuseet och stå med svenska Volvoklubben.