söndag, juni 19, 2022

Körförbud

 Nu äntligen är det sommarlov och det blir semester.

Men proppen gick ur mig helt och hållet. Orkade ingenting på två dagar. Jag var helt slut efter den här terminen.

Jag trodde jag skulle bli övergiven denna helgen, men det blev så mysigt och trevligt. Jag blev hämtad och slapp att ta bussen. Västtrafik drar ju in den bästa linje över sommaren utill  köpcentrumet här. Jag tycker det är dåligt. Det blir fullt på andra bussar.
Vi gjorde några ärenden som vi behövde och förberedde oss. 
Och vi tittade till vår fina lokal och lämnade in grejor där. Sen var vi och handlade mat. Vi köpte karrébitar. jureskogs  potatissallad, den smakar precis som du skulle ha gjort den hemma helt och hållet. 

De levererar väldigt bra kvalité.
Vi satte på grillen när vi kom hem och hoppade in i dimmanDet blåste lite granna men ändå var det fint väder. Det var väldigt mysigt att träffa mina älskade små kissar. Snart kommer den ena till mig, men det blir efter nästa helg. Så blev det denna lördagen.




Söndagen gick vi upp – han fick till och med väcka mig denna gångenKonstigt nog. Jag sov så gott. Underbart. 
Vi tog oss en frukost med stekt ägg och kaffe. Lite enkelt.
Sen började vi med klubbjobb. Och fixade i ordning både för hans klubb och min klubb.
Sen åkte vi ner till jureskogs hamburgare och tog oss en riktig god Cheese-ostburgare. Det var med silverlök och massor med ost, men jag saknade tomaten. Den skulle jag gärna haft i den, men det fanns inte.
När jag skulle åka hem fick jag ta bussen, jag åkte ner till centrum men då precis fick jag bussen i röva. Där åkte den iväg
Så fick jag vänta i 13 minuter. Det tog en timme att ta sig hem. Den andre bussen går på bara 30 minuter så är man hemma. På sommaren skulle det behöva gå mer bussar. Folk vill ut och åka. Det är dåligt av Västtrafik att dra in olika servicelinjer.
Men nu ska jag ta och försöka jaga Dafter och köra igång den och ta det lite lugnt här inför morgondagen.

 

fredag, juni 10, 2022

vad är Logistik?

 Logistik kan man säga, usch vilken morgon att vakna till! Det blev lite för mycket sprirituosa att dricka, men det var kul att träffa mina kära kollegor efter corona. Vi har inte varit ute på flera månader, det var jättekul att det fungerade och så där.

Fredag – det fortsätter med borrandet i lägenheten bredvid, jag tror jag blir tokig! Idag har jag haft flyttgubbar här som hjälpt mig med logistiken, så nu är mitt uthyrningsrum färdigt och möblerat och klart. Och uppdaterat till lite nyare fräschare möbler. Nu står jag utan säng, men jag hoppas att den kommer nu. Den ska komma här nu om tio minuter. Vi får hoppas att den dyker upp, annars vet jag inte var jag ska ligga i natt, då får jag gå ner och hämta tältsängen och sova i. Det är lite pirrigt, men det får gå. Så det är full fart. Men efter det här måsta jag ta och röja. Jag har fått flytta om i hela hallen för att det inte skulle vara trångt när de ska bära in sängen.

Och så är jag hungrig, jag vill ha nåt gott att äta, men jag tror att jag att jag ska gå ner till lokala pizzerian och köpa en kebab så att jag har nånting att äta. Men vi får höras, så får vi se vad som händer. 


torsdag, juni 09, 2022

Puh super jobbigt men kul

 Hela helgen har någon i lägenheten bredvid mig arbetat och borrat hela helgen och håller fortfarande på! Det är superjobbigt, för man kan inte sitta ute på balkongen, man kan inte var i köket eller på toaletten för det bara borrar och borrar. Jag blir tokig! 

Idag slutar 9:orna för gott – nu får vi inte se dem mer – eller ja, vi kan ju se dem på stan eller på något annat evenemang som de gör. Det var så supertrevligt att musikklassen – 8:or och 9:or – hade uppträde igår.  Det var fantastiskt och trevlig att höra dem! 
Ikväll har vi skolavslutning för eleverna. Sen ska vi, personalen, gå ut och äta god mat – det ser jag fram emot! Det ska bli helt underbart! 

Nu får ni ha det så gott – så hörs vi!

Oxfilé med planka. Mumsigt 

måndag, juni 06, 2022

Sverige nationaldagen

 Nationaldagen blev en härlig dag Bjöds på härlig frukost Värdet var inte så fint men man plockar av sig vårjacka bara ha på sig stickad tröja.  

 Vi åkte till grannkommunen och åt lunch de ligger precis vid vägen. Skräckleburgaren egengjorda burgare med 200 g. svensk nötfärs, grönt, chiliaioli & bacon, serveras med rostad färskpotatis. De smakar jättegott. tips om ni har vägen för att fika där. Tog sedan kaffe på altanen. Jag har precis köpt mig en ny mc-hjälm. 


Lite foten från mysiga helgen 



söndag, juni 05, 2022

ibland mår inte bra!

  Ibland mår man inte så bra. Det ligger på sjukvården med deras köer att få kommat till en specialist är jättesvårt typiskt att de händer på sommaren då alla går på semester. Nu är det 4 sommaren som blir förstörd semester. Att för att jag inte kommet ta mig någonstans. Jag är så ledsen att de blir så. Jag sett fram emot att ta mig till en marknad som ligger i Essunga kommun. Dit går inte Västtrafik. Politiker vill att vi ska åka miljövänligt. De funkar inte tvärs över landet. Där funkar inte kommunikationen.

Att resa med buss de är inte så kul. Buss kommer inte eller kör förbi hållplats. Västtrafik de häller inte Kvalitet på chaufförer. 

Pingstdagen blev jag bortbjuden på härlig grillkväll. Det bjuds på fläskytterfilé helgrillad med majs, champinjoner och tomat. Köpt potatissallad. De blev så gött att äta. Väder var så gött på dagen, de blev också varmt in på kvällen. Typiskt mig jag hade sandaler och blev solbränd på fötterna. De blev härlig slut på altanen med lite grogg. 


torsdag, juni 02, 2022

tordag vart tar veckor i väggen

 Jag är verkligen på så bra humör idag för idag ska jag få fart på mig. Jag älskar att jobba och torsdagar är den enda dagen i veckan som är MIN, min dag för att jobba. Dessa dagar är liksom heliga för mig. Veckans andra dagar kliar det i fingrarna efter att få vara kreativ och ambitiös, men det finns det finns inte en enda minut för det. Istället fyller jag mina dagar med min helt fantastiska dag. Men just denna dag är min till annat. Det uppskattar jag något enormt! Just nu är det gissel med transport att ta sig i stan. Allt tar tid att springa runt jaga bussar. Vet verkan vilken dag det är veckor springer i väg. idag har varit extra kontroll på diabetes. Jag får hoppas att bli godkänd att slippa öka medicin. Jag är fortfarande i min bubbla är så glad att äntligen klar med vuxenutbildning. (Tre elever i varje klass mobbas att de förekommer fortfarande i skolan Tre elever i varje klass mobbas 140 000 barn har de senaste månaderna utsatts för mobbning i skolan och på nätet oftare än ett–två tillfällen, enligt undersökningen. 2015 var motsvarande antal 60 000 att bli annat sätt att förstå ökningen är att andelen som utsätts så ofta gått från ett-två barn i varje klass till tre.” Att detta ska förekomma hos unga som ska ha en fin framtid kommer att bli skadade ev resten av sitt liv.. Det tog mig fler år att tro på sig själv och inte att fly från fakta som är stor chans att stå tillbaka våga berätta för sina föräldrar och inte våga säga något eller ta hjälp av skolans kurator. Därför flyttade jag till en ny stad men de gick inte att gömma sina problem, det följde med mig där också.. Man behöver bearbeta sorgen. Når jag gick på undersköterskeutbildning så där blev jag mobba för att jag hade specialpedagog som stöttade mig, men mina klasskamraters blev avundsjuka på mig att jag hade den hjälp pga att läsningen var svag. Vuxenmobbning är så hemsk. Därför tog jag revansch och började om min vuxenutbildning igen. Nu lägger allt bakom mig ser ljus framtid” Enligt konstnären Magnus Loftsson, forskningsledare vid organisationen Friends, som verkar mot mobbning. Aftonbladet artikel PUBLICERAD: 01 JUNI 2022) Väntar så spänt på att göra om mitt hemska i sovrum nästa fredag, det kommer att bli en stor förändring. Snart flyttar en ny inneboende in hos mig. Då måste jsg återställa rummet och fixa fina blommor och idag måste jag riva ut lådor och städa ur sängen som ska flyttas in till inneboende. De är helt tokigt att köra i gången med de projekten.


onsdag, juni 01, 2022

De bubblar i mig

 Det bubblar i mig och jag känner mig lite snopen och samtidigt jätteglad. Jag fick så fina ord för retoriken av läraren på vuxenutbildningen. Här kan ni se vad hon har skrivit.


{ Du har visat att du tagit till dig "verktyg" för att stärka dina presentationer. Mycket väl genomförd argumenterande tal. Du kan kan med viss säkerhet genomföra muntlig framställning av olika slag och med olika syften. du visar god förmåga till att använda strategier för att förtydliga och få fram dina syften - bra jobbat}


Så fina ord hon har skrivit. Nu kan jag checka av och vara stolt över att jag har klarat vuxenutbildningen med min svåra dyslexi. Det finns ingenting som är hinder i vuxenvärlden om man har ett funktionshinder. Alla människor har rätt att klara sig i samhället.Vill man så ska man försöka anstränga sig och våga tro på sig själv.

 Det är bara par dagar kvar innan det blir ledighet.

måndag, maj 30, 2022

färdigläs för mig

 

Nu är det färdigläst på vuxenutbildningen – har klarat av alla svenska kurser och samhällskunskap. Och nu har jag gjort färdigt retorikkursen.
I retorikkursen har det funnits många olika begrepp och namn på olika saker som man ska komma ihåg.  Det är huvudsakligen tre retoriska begrepp som talkonsten till stor del vilar på:

Ethos: accentuerat

Pathos: känslosamt

Logos: förnuftsargument

Man glömmer aldrig de här tre huvudsakliga retoriska begreppen.
Men min särbo trodde inte jag skulle klara av hyllningstalet på grund av min sjukdom. Men jag gav mig fasen på att jag skulle klara av att hylla Habibi. Det var lite trevligt att hon var med i bakgrunden och jamade lite granna vid inspelningen. Det var lite kul.

Och nu fick jag fina ord av läraren på vuxenutbildningen på retorikkursen. Nu får jag vänta på slutbetyget. Hoppas jag blir godkänd. Det räcker för mig just nu.

Ha en skön tisdag eftermiddag, så hörs vi.