fredag, juli 02, 2021

En trevlig fredag


Våfflor 🧇 musik 


Fredag morgon jag stannar hemma och vill inte göra något. Jag blir tokig på folk som säger saker och som man inte får förtroende för längre. Men jag tog mig kragen tog mig en dusch och gjorde mina morgonrutiner  

Från ingenstans kom jättebra väder. Min älskade pojkvän kom och hämta mig det var 26° ute så vi åkte cabben till goa stället och här var det symfoni Orkester ,vi satt ute utan att behöva  ytterjacka på sig och vi tog kaffe med våffla och massor med grädde. Träffade  några gamla kollegor och de som han höll i underhållningen, berättade  om stället hur det var förr och det var 82 år sedan de började bygga sommarhuset. Vi satt och njöt av musiken, varje fredag har de någon som spelar. och så  vi köpte våfflor och kaffe till ett rimligt pris. Sedan tog vi en tur runt Göta älv det var mycket trevligt och känna dofter med öppet tak. När jag kom hem så började jag och steka upp köttfärs med söt torkad persilja,dragon,ajvar paprikaröra,tomatpuré krossade tomater och grädde. Köttfärssås till lunch imorgon skönt att vara färdig med det. Fick sätta mig en stund och kela med min lilla älskling Habibi


onsdag, juni 30, 2021

Bensinpriserna

 God morgon!

Godaste på sommaren jordgubbar


En gråmulen dag. Gick upp och tog lite frukost och grejade lite granna hemma. Sen åkte jag och hämtade ut ett paket ifrån Cellbes. Men jag tror jag får skicka tillbaka en del kläder där, för storlekarna är ju olika. Men jag ska pröva och testa dom innan jag skickar tillbaka.
Sedan träffade jag en god vän och gick och strosade på tafsiga dåliga centrum. Det är bara vissa personer som går där. Som är närmast den gröna skylten…. 
Vi gick in på Teater Ritz och tog oss kaffe och en ostfralla och en bakelse. Jag kände att jag ville ha något gott och sött, men det var ju sockerfritt.

Hur har bensinpriserna blivit egentligen? Jag fick åka tanka min bil. Det är ju faktiskt bedrövligt. Över 16 kronor för bensinen. Det är hutlöst pris. Den jädra momsen på bensinpriserna och detta.
Sedan for jag upp till ICA och handlade lite granna. Jag köpte mig svenska jordgubbar som jag ska ta litetill efterrätt idag. Jag var så sugen på det nu.

Föreningen har grävt ute på vägen också, helt plötsligt blev det en vägbula. Ingen varning, ingenting. Jag hoppas de får betala underredet på bilar som kommer gå sönder på den här vägbulan.
Det är ju faktiskt väldigt dåligt att bara göra en vägbula, och inte varna, ingenting! Jag tycker det är fruktansvärt. Men jag har skrivit till föreningen och frågat. Varför sätter ni inte upp någon varning att det är en bula där? Jag vet inte, dom gör saker helt plötsligt och vet ingenting om det.

Men ni får ha en bra dag!

Svårt att se att det är vägbullret 


tisdag, juni 29, 2021

En vanlig blogg

 Vaknar på morgonen. Gick upp tidigt på grund av att Trollhättan Energi skulle stänga av strömmen. Så jag kände att jag ville göra iordning mig. Sedan skickade jag meddelande till min särbo och frågade om vi skulle ta en lunch ihop idag. Det gjorde han tummen upp för. 

Sprang till affären först och köpte mig lite frukost, yoghurt. 
Gjorde i ordning till min gulliga katt här - Habibi, fick lite kärlek.
Sen tog jag bilen ner till stan och så gick vi in på Kanaltorgetrestaurangen tillsammans. Ja, det var lite sallad före och sen var det fläsk med raggmunk skulle det vart till, men det var fläsk, potatis, bruna bönor och löksås. Jag vill ha båda delarna. Men det var konstigt att det var lingon på. Det ska det inte vara på fläsk


. Det är inte gott. Så fick vi lite kaffe till efterrätt.

Idag blir det väl lite lugnt. Det är några som ringt mig  och frågat om vi ska göra något och jag har svarat okej.

Nu får ni ha det så gott, så hörs vi.

De tysta kulturen

 Sitter på min underbara balkong, tänker tillbaka. Hur jag känner och om otryggheten i världen. 
Tänker tillbaka på hemtrakterna att inte platsa in hos några vänner  men med tiden  bryr jag mig inte så mycket. Den tysta konflikten får vara med.  Glömmer inte kalla vintrar när jag  blev  retad för mina vinterskor där började allt, några som tryckte ned mig.. Tiden som  inte kändes rätt att inte var modig och modern.  Var udda med min mamma som fick köpa kläder till mig från sin syster som var gift med inköpare av barnkläder.  Hur kan barn var så avskyvärda och retas. 
Helt plötsligtse flytt från Värmland ner till storsta'n .
Här börjar ett nytt kapitel.
Det är mycket lättare var liten än vuxen när man har för vissa saker  Att bli förstådd när man har svårt att uttala vissa ord som”reception” m.m
Det blir jättejobbigt att vara med nya människor jag är så rädd att uttala mig fel. Som ung vuxen känns det konstigt och jobbigt att var med den  nya människorna,  är så rädd att man uttalar sig fel. 
Det finns en underbar barndomsvän som finns kvar. Det är synd att hon bor så långt bort. Men vi kan sitta och prata flera timmar i telefon..  Här finns det ytterligare vänner känns bra. Vuxenvärlden blir mycket värre med  konflikter och den tysta mobbning. 

söndag, juni 27, 2021

Utanförskap är inget man längtar efter , blev inte som jag ville ha!

 

För ett par år sedan så hade jag denna Längtans Resan – Om barnlängtan, inte utanförskap. Mer och mer blev det utanförskap bland vänner. Det känns när man är med andra par när de pratar om deras barn och barnbarn man känner sig utanför, vad ska vi säga och varför det blev som det blev, längtan resan är slut och jag kommer aldrig se barn eller barnbarn. Sorgen finns inom mig och kommer aldrig bli den dröm som jag hade när jag var ung.

Man känner sig utanför och vad ska man prata med vänner om man inte har något att säga. Man har ingen erfarenhet eller längtan till någonting i livet. Nu får man vänta på pension och det tar ju några år.


lördag, juni 26, 2021

Dag efter midsommarhelgen

 Mysigt att var från sta'n och komma ut på landet. Gick helt okej, härligt  att höra fågelsång på morgonen och att sova i husvagn. Man ska ha en husvagn, ha ha ! Vaknar på morgonen tar oss en frukost. Vi är kvar över lunchen gjorde potatissallad av färskpotatis med härligt grillat kött.. Helt plötsligt började åska och regn från ingenstans. 

Jag stannar kvar hos honom, vi åker till en restaurang med Indisk mat. Vi satt ute, mysigt med allting.


Lite fakta från tidigare kommentarer svar på tal: Det blir helt okej ,hoppas ingen klagar och påpekar hur jag formulerar meningar och ord. (som skrevs med tanke på den dåliga formuleringen i skrift ) som jag skrev att leva med dyslexi är jättejobbigt att formulera sig samt att uttrycka sig i ord. Har du inte förstått,fråga mig igen ! Eller sluta kommentera mig i allt. 

Läs- och skrivsvårigheter är den övergripande termen som innefattar alla som har svårigheter att läsa och/eller skriva oavsett vad som är orsaken. Läs- och skrivsvårigheter kan

uppstå på grund av syn- eller hörselproblem, kulturell och språklig understimulering, språkstörning, bristfällig undervisning, emotionella problem, bristande kunskaper i svenska språket (när ett annat språk är modersmålet), men också på dyslexi.

 Personer med dyslexi utgör alltså en undergrupp som möter specifika, ofta ärftligt betingade hinder vid läsinlärningen. Svårigheterna gäller främst avkodningen, att ta till sig och automatisera kopplingen mellan bokstäver och talljud. De flesta med dyslexi läser mödosamt, hakar upp sig på orden, läser fel och utelämnar delar av eller hela ord. Läsning är en komplex förmåga och dyslexi tar sig därför olika uttryck hos olika personer. Vissa har till exempel större problem med att stava än att läsa. Med tidiga insatser och gott professionellt stöd kan hindren reduceras betydligt. Det som brukar kvarstå i vuxen ålder är då främst en låg läshastighet.

  Läs mer 

https://www.dyslexiforeningen.se/vad-ar-dyslexi

fredag, juni 25, 2021

Midsommar


 Midsommar förmiddagen packade vad jag ska man ha med utan frysa på kvällen , det ska bli mysigt att vara ute på landet och bo i husvagn.  Det var några år sedan vi var hos  hans vänner. 

Massor med sol, nubbe och sill ingår,  här är det varmt och skönt, man slipper att frysa. Man förgås  i värmen. Överlevt midsommar med trevligt folk runt omkring. Mycket trevligt att få träffa hans vänner. Mycket god mat ,färskpotatis och mumsig sillbuffé och efterrätt. Barnen och ner i sjön och bada det såg inte gått ut här hoppar man i jeans och winstopper jacka på sig.



torsdag, juni 24, 2021

Hit längtar alltid tillbaka till

Ett underbar kafé med en sjö

 Idag har jag varit ute med goa gamla kollegor och vi var inne på Ritz och fikade, en härlig smörgås och en god bakelse före midsommar. Och sen var jag och fick i ordning på mina fötter med nytt nagellack. Lunchen blev en enkel Findusrätt. SMS:ar gubben, blev sugen på hemtrakterna ute i Vårhaga till mysiga café stället. Vi tog oss en köttbulle smörgås på cafét. Och jag har förändrats på tio år ,det underbara sommar stället och se hur mycket som har förändrats genom åren. Nu förstår man att man blivit äldre och ser förändringarna nu

Sedan tog vi en tur med hans underbara cabbe. Nu får ni ha en trevlig midsommar.