onsdag, juni 23, 2021

Går vilse

En ny vardag igen! Jädra arbete på taket hos mig och de väcker mig på morgonen 7:30 – det är ingen semester överhuvudtaget! Idag var det väl bra att de väckte mig, för jag skulle iväg på ett ärende. 
Jag får alla sjukdomar som mamma har – det är inte kul! Vikingasjukdomen har jag fått nu, så det är bara att vänta på att den ska bli förvärrad och så… Vad ska jag inte ha sen??? Jag kommer att få flera olika sjukdomar.

Sen tar jag bussen till Uddevalla. Det går jättebra – allting perfekt och jag kommer rätt. Sen ska jag åka hem till min pojkvän och jag går av på NÄL och ska gå skogsvägen ner till honom. Jag går runt i ett kvarter hur mycket som helst – jag blir tokig, jag orkar inte – JÄVLA GPS! Jag blir skogstokig när det blir så här! Det är inget kul! Han får hämta upp mig, där jag har gått runt! Nu orkar jag inte mer - Jag har gett upp hoppet!


När jag kom hem till honom så bjöd han mig på lite middag, det var LCHF-mat. Det var väldigt gott, fisk och grönsaker, det var väldigt mumsigt. Sen åkte vi och handlade för midsommar och plockade ihop vad vi ska ha med oss. Vi hade fått en handlingslista av vännerna på vad vi ska köpa. Jag tycker det blir väldigt bra när dom gör så, så det inte blir dubbelt av något. Så det var ju perfekt. Dagen före 




tisdag, juni 22, 2021

Upp och ned dag


Redan tisdag. Tog det väldigt lugnt i morse, sen kom en god vän till mig. Så fick jag veta att hon fyllde år idag, åh gud, det hade jag glömt av! Så då körde jag oss till PMU, och där införskaffade jag lite Kult, och en jättefin blomkruka. Jag tror jag får sluta köpa Kult-saker. Sen for vi till den lokala pizzerian och tog oss varsin pizza. Jag tog en med oxfilé och bearnaise-sås och sparris på. Det tycker jag är väldigt gott. Nu tog jag det allmänt lugnt, och så köpte jag mig en sommardahlia också. Så nu får det inte vara mer blommor på balkongen. Men jag har inte fått in någon pelargonia, jag skulle vilja ha en. Jag får väl se om jag har lust att införskaffa det. Men jag hoppas att ni har en bra sommar fast det regnar lite till och från. Nu ska jag göra mig i ordning och krypa ner i sängen.


 

Tack att ni ändrar sprutan.

 Jag blir frustrerad att regeringen vill att vi ska ta spruta med Covid 19 och det skulle finnas två ställen här. Ja, så skulle jag gå in och  titta på min andra spruta och jag har haft det inne i stan förut.

Nu helt plötsligt ska man åka ut till NEVS och ta sprutan.  Jag tycker det är faktiskt; vem har bil och vem har lust att åka buss ut, för att få slippa bli sjuk och detta? Jag begriper inte. Tack för att ni ville ge oss sprutan, men jag tycker det är dåligt av er att inte ha fler ställen och möjligheter och ta den här sprutan i centrum. 
Varför ska allt ut över stan. Jag tycker det är dåligt!

 

söndag, juni 20, 2021

Hemtrakter


 Söndag morgon, går upp ganska tidigt och fixar i ordning till Habibi och myser med henne.
Dagen före hade jag gjort smulpajen som jag monterade ihop och gjorde iordning. Packar ner detta i en kylväska, tar bilen och far upp och vi åker iväg till hemtrakten. Vi hjälper en nära släkting och så bjuder vi på rabarber- och jordgubbspaj med kondenserad mjölk och vispgrädde. Det är väldigt smarrigt. 
Och jag känner att jag vill inte ha belastning från någon och såhär, men… Så vi var där uppe och så åt vi både på Sibylla och på Max innan vi åkte hem. Jag var tvungen att hålla min diabetes i schack.
Och sen håller vi på och försöker och leta efter ”Arne på båten” i Säffle – var han är begravd. Han har ju bott i en båt, han har bott i en buss tror jag. Det här verkar vara en originell person. Han finns på SVT och på Tuben. Det är mycket spännande, men jag har aldrig tänkt på det när jag bodde däruppe i Värmland. Men en bekant till mig har träffat han i verkligheten. Han måste verkligen ha varit ett stort original i Säffletrakten. Om någon vet någonting så skulle jag gärna kunna få veta.
Vi for hem och det tar ungefär en och en halv timma – då säger han, - du kan väl stanna till dagen efter. Jag kände såhär: han ska ju jobba. Det är måndag morgon och såhär, men okej. 
Sen hade det hänt en olycka här hemma. En kruka har spruckit och ramlat ner i golvet. Den stod på en träpall som jag hade. Jag vet inte vad det är som gavvika. Jag gör iordning mig på morgonen och sticker ner till affären och köper blomjord och kruka. Sen hoppar jag in på Maxi och köper oss varsin baguette med kräft-och vitlöksröra i. Sen tar vi till efterrätt min paj som var kvar från när vi var hemtrakterna.
Sen åkte jag hem och har inte gjort så mycket mer. Men det har vart en trevlig söndag och det var roligt att komma till hemtrakterna. Men det känns konstigtatt komma hemhem, hem – det är inte kvar längre. 
 

lördag, juni 19, 2021

respektera



 
 Att vakna upp bredvid sin käraste är helt underbart när vi sitter och äter frukost så hör vi åska och regn en  helt vanlig sommar, demonernas dag.  Det är någon som inte tycker om vad jag skriver på bloggen och jag känner mig trakasserad av den personen. Jag vill att folk ska respektera mig och Förstår inte att jag har dyslexi och det  menas att jag har svårt med meningsuppbyggnad. Jag har hjälp av en god vän så hjälper mig att skriva  eller taltjänst. Blir ledsen,det är tråkigt att det blir så här. Jag tycker det är viktigt att personer med olika svårigheter och med funktionshinder har rätt till att skriva på en blogg eller uttrycka sig på sitt sätt.

fredag, juni 18, 2021

Fredag




 Plötsligt kom jag att tänka på, idag är det tio år sedan jag sålde mitt underbara sommarställe som jag bott i i många många år. Varför sålda jag detta? Jag saknar vågorna och vattnet, och ett mysigt grönområde och goa promenader, och varför satte jag mig i en lägenhet? Det var det dummaste jag har gjort i mitt liv. Jag saknar området. Men nu håller kommunen och markägaren på att förstöra hela det fina området, jag fattar inte detta. Varför ska dom förstöra ett så fint område? Det ska bli lägenheter och bostäder, jag fattar inte. Varför ska allting förändras? Men nu ska jag fortsätta och greja här, och så fasimej kom dom och borrade ute på väggen! Ingen förvaring, ingenting, tur jag inte satt topless. Men det brukar jag aldrig göra, jag bara skämtar lite. 

Helt underbart kväll, fort upp till pojkvännen vi tog hans bil, cabben ned. Åkte till Max tog oss ett maxmål. Sen for vi ut till en vän satt ute vid  sjön, gött. Men massor knott, men njuter av sommarvärmen


Men ni får ha det så gott så hörs vi!

torsdag, juni 17, 2021

Första dagen på semestern

God morgon, vilket härligt solväder, helt underbart! Men jag kan inte låta bli, jag måste bort till jobbet och titta om det ligger mer böcker innan jag gör i ordning innan semestern. Så jag får åka bort igen och titta. Sen ska jag åka till BRL och hämta min stereo till bilen. Så får vi se om den kommer att fungera igen. Jag hör fågelkvitter när jag pratar med folk via den stereon. Men vi hoppas att det ska bli bättre, vi får se. Jag ska gå upp och äta lite frulle, och sen ska jag göra iordning mig. Jag ska ta med mig den tunga datorn igen tillbaka. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Så får jag göra, och sen får jag se vad det blir under dagens lopp, det är gott. Igår gjorde jag ingenting, för jag tog fel på dag när jag ska till ortopeden, så jag får vänta en vecka till. Så kan det bli ibland, man gör galet. Men ni får ha det så gott och trevligt! Mina vänner skriver här inne också.


Efter att jag varit på BRl och hämtat min bilstereo så åkte jag hem. Så kom min underbara pojkvän och tog mig ner till slussarna. Vi tog oss en kvällspromenad runt där, och tog oss lite kaffe och glass. Sen satte vi in stereon, och vi förstår inte vad det är med stereon, rösten hörs inte i högtalaren, bara andra ljud, jag fattar inte vad som är galet med den här stereon. Men jag ska tillbaka om två veckor, så ska dom titta igen på den. Man tror att nya produkter ska bara fungera och inte krångla. Så nu sitter jag på min underbara inglasade balkong och tittar på influencers på Tuben och tar det allmänt lugnt. Jag kan inte gå och lägga mig riktigt än, jag får sitta här en stund och njuta av sommarens goa väder. Jag tycker också det är dåligt av landstinget att om man har ytliga blodkärl så får man ingen hjälp för det. Jag tycker det är konstigt. För vissa andra skönhetsfel får man hjälp, men inte min rosacea, den får jag ingen hjälp med. Jag fick penicillin nu, jag ska betala 800 kronor. Nej, varför ska jag betala när andra får gratis? Så här har det varit med alla saker som jag behöver ha för tillvaron här. Till och med för mig kostar det pengar att få hem mat. För jag klarar inte av att bära upp, så jag tar hemleverans. Då kostar det 99 kronor. Jag försöker handla en gång i månaden, det tyngsta då, så jag slipper ha så stora utgifter. Så nu är jag ganska trött och irriterad. Så fort man har ett osynligt handikapp så får man ingen hjälp. Jag tycker det är konstigt. n gör galet

den har blommat upp. Så jag fick ringa i Kry-appen och få mediciner. Och det är inte kul att vara utan, det är inte kul att vara med många människor som tror att jag är arg.


 




måndag, juni 14, 2021

Krångel med nya system ifrån iPhone

Två och en halv dag kvar innan jag går på semester är ledig fram tom 9 augusti. Förvaltning bjuder på tårta men det finns ingen extra för dem som har diabetes. Det blir att städa dag och plocka in böcker och se vad som har försvunnit bort.  Idag ska jag skämma bort mig och ta en lunch på stan. Typiskt i fredags så hade jag tappats bort bankdosan. Så måste ned till banken och få en ny dosa. Hela vårt samhälle är uppbyggt på bankid man helt borta om man inte har det är man inte med i samhället. Jag tycker synd om dem som har svårt att lära sig den nya tekniken. Hela fredagen hade min teknik försvunnit och krånglat. En hårddisk kraschade måste köp en ny hårddiskpris 1500 kr fattigare. Men min nya mobiltelefon fungerar allt utan min kalender och bankid plusjobbs app. Det är många appar som inte fortsätter att utvecklas eller program samt system inte utvecklas. Det är synd när man tycker att en app är så bra.

Vi tog en citylunch på Thai singbar – det är så himla god mat och goda efterrätter, men jag hoppade efterrätten och tog kyckling med jordnötssås och lite ris, det är så himla gott att smaka på. Sen tillbaka och greja lite grand på jobbet och så här. Sen tog jag det allmänt lugnt när jag kom hem, jag chilla med Habibi och sett lite influensers på Tuben och kika lite grand. Så det har varit lugnt och dåligt väder är det och inget roligt alls.

Men jag känner mig nöjd med att jag kunde vara tekniker och fixa allt med min nya telefon – och så säger folk att jag inte kan!?! Jag blir ganska sur på personer som säger att jag bara tjötar folk – jag tror att det finns vissa andra som gör det också faktiskt! 

Nu får ni ha en trevlig måndag, jag ska iväg och jobba imorgon igen!